Ägg- och mjölkfria pannkakor?
Någon som har ett gott recept på det?
Någon som har ett gott recept på det?
Oj,intressant-går det?
VET att det går att göra på vatten,men med ägg........aldrig hört utan båda sakerna.....
Ja, jag hittade ett på allergimat.com, fast eftersom jag aldrig gjort det själv så ville jag ha tips på några goda. Annars testar jag detta jag hittade.
www.allergimat.com/recept.asp
Vi har havredryck istället för mjölk i våra då ena tjejen är laktosintollerant & mannen oxå..
fast jah vet inte hur man ska göra utan ägg..
Havrevåfflor
5 dl havregryn
5 dl vatten
Blanda och låt svälla cirka en timme.
Tillsätt 100g smält margarin, 1 dl vetemjöl och lite salt. Grädda.
Vet ej om det går bra med margarin, men ett gott recept är det och mättande. Är det många som ska äta så dubbla satsen.
Jag har alltid gjort på mjölk, men man borde kunde byta ut det till vatten som jag skrivit.
Finns ju laktosfritt margarin & laktosfri mjölk alt. havre elr soja dryck så det receptet borde väll gå? =)
Jag gör ungefär så här (mäter inte utan tar på en höft):
1,75 dl havremjölk
0,25 dl vatten
1,5 dl mjöl
1/4 krm salt
1 tsk socker
Mjölkfritt margarin till stekning
Blir godare med havremjölk än bara vatten tycker jag. Blir lite mustigare i smaken då.
Jag har syskon som är allergiska mot mjölkprotein, laktos och ägg. Vi brukade använda bakpulver istället för ägg och havremjölk istället för mjölk. Innan havremjölken kom använde vi vichy-vatten, blev lite luftigare och godare än med vanligt kranvatten:)
Jag tycker det smakar helt okej, men det är kanske en vanesak:).
Oatly har ju egen pannkakssmet som man köper i kyldisken, hur bra som helst Smakar nästan som vanliga pannkakor.
Pink Rose: Jag råkade hälla upp ett glas sån där pannkakssmet istället för havredryck en gång till ett av mina barnflickebarn. Var sådär halvpopulärt:P
Tyvärr innehåller Oatlys pannkakssmet ägg..
Fast den färdiga pannkassmeten innehåller ägg så det funkar ju inte för TS.
Catorinen
Hahaha Men den smakar ju antagligen mycket bättre om man tillagar den... matlagningsgrädden smakar ju uäck direkt från kylskåpet men i tillagad mat smakar den inget alls.
Chaia & Andariel
Ops, sorry! Bra att ni påpekade det Glöm allt vad jag har sagt i tråden
Vi gjorde äggfria pannkakor för första gången härom dagen. De blev över förväntan goda, men lite mer matiga än vanliga. Mjölken är ju bara att byta ut mot laktosfri/ havremjölk.
1 liter mjölk/ havre...
8 dl mjöl
4 tsk bakpulver
lite salt och socker efter behag
och massor fett i pannan så de inte fastnar