• Becka21

Livmoder i framvägg eller bakvägg?

Vad är det för skilland på at ha livmodern i framvägg o bakvägg?
    Vilket är vanligast o är båda ofarliga?
    Vilket av dem är det som gör att man kanske känner sparkar mycket senare?
    Hur får man reda på vilket man har,måste BM ta reda på det eller kan man göra det själv?
    Är i vecka 17 imorgon o känner fosterrörelser sen i slutet av v.14...
    Det är inga riktiga sparkar ännu,men det är ganska mycket fladder o sen "fisk" som simmar runt..hur kan min livmoder vara då?
    Tacksam för svar!
    Är lite nyfiken på det där!

• Svar på tråden Livmoder i framvägg eller bakvägg?
  • Becka21

Ingen som vet o kan svara på det???

• isola

Det är moderkakan som sitter i framvägg eller i bakvägg, inte själva livmodern. Jag har min i framvägg och det fick vi veta på ultraljudet som vi gjorde i v 18. Det är vanligast att den ligger i bakvägg, men det är inget ovanligt eller onormalt eller farligt med att den ligger i framvägg. Det enda som kan vara är att den kan ligga ivägen för "utfarten" om den ligger för långt ner och då blir det snitt vid förlossningen. Att moderkakan ligger i framvägg gör att bebisens rörelser/sparkar dämpas och därför kan det dröja lite längre innan man känner dem.
    Detta är allt jag vet om moderkakans placering...

• Becka21

Ok,tack så mycket för ditt svar!
    Hur kan man se på UL då vilken sorts moderkaka man har?
    Vi var på Ul i vecka 13(det är i den veckan som man får göra UL här där vi bor).
    Kan man se på UL bilden hur moderkakan är eller?
    För BM sa inget om det till oss på UL.
    Är det nån mer som vill dela med sig o berätta för lilla nyfikna mig?

• Aqua

På pappret du fick av din bm vid ultraljudet ska det stå hur din moderkaka är placerad. Observera att det inte står moderkaka utan placenta!

Hoppas det var till lite hjälp i alla fall!

• isola

Hon kanske inte sa något om den låg i bakvägg eftersom det är vanligast. Vi ska tillbaka på UL när jag är i vecka 32-34 för placentakontroll, alltså för att se hur moderkakan ligger placerad då, för att se om den ligger "i vägen" eller inte.

• zazzi 82

Jag har min moderkaka i framvägg och har känt sparkar hårt som bara den sedan v.20.. Antingen så har väl jag en stark bebis därinne eller så kanske det inte stämmer på alla..Är nu i v.29 och det känns som en byggarbetsplats i magen...

• Becka21

Tack för svaren!
    Men det konstiga är att vi fick inget papper från våran BM när vi hade varit på UL,vi fick bara med oss UL bilden...
    Men det kanske är som isola sa oxå att den kanske ligger i bakvägg eftersom hon inte sa nåt.
    Ja,ja..jag får väl fråga min BM när vi ska dit om 3 veckor på återbesöket som man gör i vecka 20.

• jummie

den enda skillanden är väl att det blir svårare att känna fosterrörelser om den ligger i framvägg..eller?

• LindaHelen

becka det pappret fick jag först idag är i 24+1

• Becka21

LindaHelen:
    Ok...man får inte det pappret direkt vid UL då eller?
    Eller har du precis gjort Ul?
    Hur får man tag på det pappret då?
    Skickar de hem det eller måste man be om det?

Svar på tråden Livmoder i framvägg eller bakvägg?