• izzabella

Hjälp mig .. min hund gör mig tokig

Jag har en chihuahua hane på tio månader.
    Han pinkar och skiter över allt i vårat hus.
    Nu om tre dagar ska vi flytta till ett nytt hus och jag vill inte att han ska pissa ner det huset också. Vi ska dessutom ha en till bebis i december och orkar inte hålla på torka pink jämt...hur ska det bli när bebben kommer och jag måste torka skit och piss överallt. Jag behöver hjälp. Varför gör han så här?
    Jag vill tillägga att vi har en hund till som är en schäfer och chihuahuans bästa vän.
    Hjälp... jag behöver all tips jag kan få...

• Svar på tråden Hjälp mig .. min hund gör mig tokig
  • Nilla2005

Oj...ingen aning! Men ni har gjort han rumsren nån gång i tiden hoppas jag? alltså , är det bara nån grej han börjat med nu?

• giz den allsmäktige

har han vart rumsren?
    kanske ska börja om från början med rumsrenshetsträningen?
    när gör han det? när han e själv? på nätterna?
    gör han det när ni ser?
    och framför allt hur gör ni?

• izzabella

Jo, han var rumsren. Allt fungerade bra. Det här har han börjat med nu den senaste månaden.
    Vi bor i villa så han får gå ut jämt. Jag slåpper ut han när han står vid altan dörren. På sitone har jag inte gått promenader med han som jag gjorde förrut men jag får nog göra det igen. Han kilar upp till över våningen och bajsar,och så kissar han på allt som står på golvet. Fast inte när vi ser på förstås. På nätterna är han i sitt hus som det finns en grind på så att han inte kan luska omkring på nätterna.

• ia1

Som regel för att få en hund att göra sina behov utomhus är ju att befinna sig just utomhus. Se till att hunden INTE får chansen att göra "det" inomhus. Gå ut många gånger och gå inte in förrän hunden gjort det den ska. Ja, man kan få vara ute länge...
    Även när hunden gjort sitt behov inomhus SKA hunden ut och gå, så att den förknippar "behov" - "utgång".

Ha godis med dig i fickan och beröm hunden när den uträttat sitt behov.
    Troligen får inte hunden komma ut så mycket som den behöver.
    Tänk på att den "nya" hunden inte kan hålla sig lika länge som din schäfer kan

Tumregler för utgång:

- När vi har sovit
    - När vi har ätit
    - När vi har lekt

Det var detta som hjälpte oss, vi hade också stora problem med samma sak i början.
    Tror du att ni varit ute tillräckligt, ta då 1 vända till... 

Det finns bra förslag, det finns dåliga förslag och så finns det ias förslag...
  • Julia85

Lite hemskt att göra så men vi fick tipset till våran shi tzu att så fort vi sover eller inte är hemma så skulle vi ha henne instängt i tex en resebur eller inhägnad.. Vi tog våran lilla toalett, där hon har mat och vatten och en korg att ligga i.
    Hon fick bara komma ut då vi var hemma och kunde se så hon inte kissade eller bajsade inne. På ca 2-3 veckor så kunde vi släppa ut henne igen.
    Hon var avundsjuk på våran dotter. Han inte riktigt med hunden ett tag då dottern var väldigt ofta sjuk!

• starlet

Har man fler hundar så märker de lättare revir. Så har det vart hemma hos oss iallafall.
    Jag har två chihuahua hanar varav jag har fått jobba svin hårt med den ena. Även han hade en period då han bajsade och kissade inne. 

Mitt bästa tips är helt enkelt att ge massa uppmärksamhet, vara ute, vara ute, vara ute och ge mkt beröm.

• Lidenborg

En liten undran bara... hur ofta äter hunden, har den tillgång till mat hela tiden?

• izzabella

Näää, jag matar honom på morgonen klockan 10 och klockan 15 sedan får han ingen mer mat.
    Denna rutin funkade på Alek, våran schäfer så att jag tog för givet att det skulle funka på Linus med.
    Kanske va dumbt gjort.

En till grj, är det normalt han hundens penis åker ut hela tiden då man ger honom uppmärksamhet? HELA TIDEN!!!!

• Flisan79

Låter som han håller på att bli könsmogen, kan vara därför han kissar överallt och snoppen åker ut av upphetsning. Skiter inne gör hundar när de inte får gå ut tillräckligt. Har själv en chihuahua hane på 4 år. Han blir slö, lite sur och rastlös när han behöver skita. Se om du kan se tecken på om din hund behöver gå ut och gör det då direkt. En hund brukar dessutom välja sin plats med omsorg så går han dit han brukar och går runt där en stund så kan du ju vara beredd.Att hundar gör sina behov på samma ställe hela tiden kan bero på att lukten sitter kvar sen förut. Se till att det blir ordentligt rent efteråt.

• frulan

Hur ofta går ni ut? Går ni aldrig på promenader?
    Han behöver nog fasta tider att gå ut på.

Han kanske inte vill bajsa på tomten, det gör inte min hund.

• garttin80

Troligen är han på kanten till könsmogen... sen kan det bli så att dom märker revir om en annan hanhund varit i erat hem. Tikbesök är ännu värre....
    Sen är dessutom småhundar ofta översexuella så snoppen får du nog stå ut med... ;-3

• Heydatsme84

Det finns kemisk kastrering man kan göra det håller i sig typ 4 månader och lugnar ner den sexuella biten.
    också finns det skydd jag sett att någon säljer på blocket hon syr dom man sätter det på hanhunden med en binda innuti.

• Standly

Heydatsme84: Är lite ot men jag har också sett de sk "bindorna" som säljs på blocket och trodde verkligen INGEN tog det seriöst!!

Hunden börjar bli könsmogen, märker revir. Som så många andra skrivit så blir snoppen sån för han blir upphetsad när alla hormoner spökar. Att han gör andra behov inne kan inte vara ngt annat än ert eget fel. Självklart behöver alla hundar ut på promenader! Det är ju en bra början. Ta kontakt med ex en veterinär & hör om hans "problem". Eller någon annan kunnig. Hunden kan ju inte må bra att ha det så här.

Hoppas det löser sig! Lycka till!

• Frieda

Hej!!
    Vi har för 3 v sen fått hem våran andra hund en tik valp som heter Akita. Hon har varit jätte duktig men vi försöker va jätte noga med utgång..
    Mina tips är att alltid gå ut med valpen efter mat, sömn och lek! Följ med ut och beröm när han gör sina behov.
    Kolla vilka tider det är bajsning här är det vid 9-10 och vid 6 tiden så då får man ha extra koll!
    Sen stänger jag till alla rummen, om jag är osäker på om det kan vara dax.
    Är hon ny kissad och bajsad får dom vara över allt men inte annars under inlärningstiden!
    Till övervåningen har vi satt en provisorisk grind hon får inte var där om inte vi är uppe!!
    Lycka till Frieda

• ia1

Heydatsme84: Är inte det bara för tikar som löper?? Har aldrig hört talas om att man sätter skydd på hanhundar och jag har haft hund sedan jag var liten!

Skulle inte rekommendera kemisk kastrering på en hund som bara är 10 månader! Det är till för hundar som verkligen har problem, som blir aggresiva eller hyperaktiva, som vår blev. Han är kastrerad nu men jag skulle ALDRIG göra det på en sån ung hund - han är ju knappt färdigutvecklad!!

• Heydatsme84

hej nej det är för hanhundar skydden jag tycker inte det är någon speciellt bra lösning.men vissa vill ha dom på när dom tex sover om hunden passar på då,istället för att låsa in dom.

Kemisk kastrering tänkte jag på som lösning om det inte går över sen alltså.

• ia1

Heydatsme84: Kemisk kastrering är mer grymt än en vanlig kastrering. Det finns inte många veterinärer som rekommenderar att man gör en kemisk längre.
    Och OM man ska kastrera, bör man verkligen tänka sig för! Det är INTE säkert att problemen går över och det är ändå ett stort ingrepp. Hunden KAN bli ändå mer knasig efteråt.

Vi kastrerade vår Jack Russell när han var lite mer än 2 år. Hans testiklar hade inte ramlat ner och de sprättade upp hela magen på honom! Han hade fruktansvärt ont och nu är det 9 månader sen ingreppt och han är ändå inte så bra som jag skulle vilja att han var!

• Heydatsme84

ia1 :vad tråkigt för dig att det gick så illa med din hund.
    hoppas han blir bättre snart.

TS:hur går det för dig?

• izzabella

Jo,
    Tack för alla tips ...
    Jag har redan satt igång och provat många av era ideer så nu får vi se hur det går.
    HOPPAS för fullt!!!!

Svar på tråden Hjälp mig .. min hund gör mig tokig