• pippalotta

fullmåne å förlossning?

har hört att många förlossningar startar när d e fullmåne, ligger d nått i d eller e d bara påhitt?

• Svar på tråden fullmåne å förlossning?
  • Tekla Maräng

Haha, min sambo sa häromdagen att han skulle kolla i kalendern när det var fullmåne runt BF! Vi diskuterade om Lillan skulle komma på BF 10 december, eller innan eller efter på Lucia eller julafton! Jag vet inte om JAG tror på det där med fullmånen, men det kanske ligger ngt i det? Någon annan som vet? Statistik från FL vore ju intressant, ni som gör omröstningar!

• Tekla Maräng

Kollade själv nu och det är fullmåne den 5:e december... Får väl se om hon kommer då, fem dagar "tidigt".

När har du BF TS?

• pippalotta

va nån som sa till mej att d va fullmåne du den 23 å ja har BF den 24 så ja HOPPAS på att d stämmer hihi

• Tekla Maräng

Ps. Kollade in din pres. Det är fullmåne den 7:e september. Hoppas du slipper vänta sååå länge. Lycka till! Ds.

• Tekla Maräng

Förra fullmånen var den 9:e augusti, så den "missade" du. Den 23:e är det NYMÅNE - kan vara lite förvirrande det där med symbolerna i kalendern, men jag kollade upp det.

• pippalotta

aah ja då kanske ja får vänta till den 9 sep då, hehe men ursch d va länge dit.

• Teskedsmamman

På Halmstad Bb har de satt upp en anslagstavla med månadens alla dagar, de har även märkt ut fullmåne. Sedan sätter de dit en röd knappnål för flickor och en blå för pojkar och så sitter det en nål/barn och dag... De har pysslat med detta under många år och Bm som visade runt på förlossningsavdelningen fick frågan om det föddes fler barn vid fullmåne och då sa hon "nej, det föds inte fler barn då än annars".

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • pippalotta

aah då slipper ja oroa mej för att få vänta till den 9-de :)

• mrsjonte

Läste en artikel om det idag....men enligt forskare så har det inget samband!....Vet inte vad man ska tro!

• Borbuleta

Min förra förlossning startade med vattenavgång vid fullmåne... Sedan tog det 40 timmar innan han var ute och jag blev igångsatt för att det drog ut på tiden. Inne på förlossningen var det fullkomligt kaos dagen efter då vi var inne och kollade att allt var bra trots att värkarna inte kom igång så de skickade gladeligen hem mig från den överfulla förlossningen.
    Lite roligt var att när vi i föräldrargruppen träffades så var vi 2 av 5 som hade vattenavgång med 5 minuters mellanrum den fullmånenatten! Hon som dock födde dagen efter berättade om stressad personal och överfull avdelning på BB.

Nästa fullmåne är den 7 och jag tänkte se om jag kan få in en "fullträff" till.

• Elin med Wilma och Alva

Min syster fick sin lilla Ellen tidigt på morgonen den 10:e augusti och natten mellan den 9:e och den 10:e var det fullmåne. Det är säkert bara skrock att många barn föds när det är fullmåne men på Södertälje BB (där min syster födde) föddes 5 barn samtidigt den natten. Och det brukar tydligen födas 2-3 barn per natt där i vanliga fall.

Elin, väntar första barnet - bf 10/10
  • MN72

En kvinna jag känner har jobbat många år på förlossningen och BB. Hon säger att det föds fler barn vid fullmåne, så viss sanning ligger det nog i det.

• MammaHela

Jag har fött två barn och med båda så har vattnet gått hemma när det har varit fullmåne.

Jag tror inte att man ska se till hur många som föda under fullmåne, utan hur många vars vatten ahr gått vid fullmåne. För vissa tar det flera dagar innan bebisen kommer efter vattenavgång och då stämmer inte det där med fullmåne.

Månen påverkar juh vattnet (tidvatten och sånt) så jag är övertygad om att fullmånen påverkar vattnet i kroppen också.

Stolt mamma till 2 busfrön
  • mollan nu

Vår dotter föddes den 9:e. Jag hade bf den 13:e och var helt säker på att jag skulle gå över tiden. Så var vi några som den 8:e skämtade om att i natt föder vi för det är fullmåne. Jag var den enda som stenhårt höll på att den skrocken tror jag inte på. Tji fick jag

♥♥♥ Alma 060809 ♥♥♥
  • pippalotta

mollan nu: haha gud va förvånad du måste ja blivit!
    ja hoppas ja slipper vänta på nästa full måne iaf! har BF i morn eller om 30 min, å ja vill inte vänta längre tack..

Svar på tråden fullmåne å förlossning?