• 1985

Havregrynsgröt? Ägg?

När kan man börja ge vanlig havregrynsgröt? Än så länge så äter min son Sempers gröt som är från 8 månader. (Han är snart 10 månader)

Sen undrar jag om man kan ge ägg? Kokt kanske är det bästa isf eftersom man helst inte ska ge så mycket stekt mat?

• Svar på tråden Havregrynsgröt? Ägg?
  • Amorella

Ägg kan du ge när du vill. Kokt ägg, omelett eller t.ex. pannkaka. Och havregrynsgröt kan du också ge när du vill! En del ger vanlig havregrynsgröt som första gröt.

• 1985

Amorella: Åh, vad bra. Blev liksom lite mer mat att välja mellan då

• Amorella

Ja, man kan göra mycket med ägg. Det är också en väldigt bra proteinkälla.

• Trollnilla

Har ni allergi i familjen så kan det vara klokt att vänta med ägg tills han är ett år.
    Havregrynsgröt kan du som sagt ovan börja med när du vill.
    Om du tycker att det blir för grynigt så kan du stöta grynen i en mortel eller köra dom i en mixer innan du kokar gröt av dom.

Nu kommer den mysiga hösten!
  • Amorella

Trollnilla:
    Det är en gammal rekommendation att man ska vänta med ägg och fisk. Idag har man tagit tillbaks den rekommendationen. Man menar att det inte spelar någon roll för om barnet utvecklar allergi eller inte.
    Livsmedelsverket skriver: "Tidigare uppmanades föräldrar till barn i högriskfamiljer, dvs familjer där föräldrar och/eller syskon i många år har eller har haft en svår allergisk sjukdom som kräver behandling, att vänta med att ge barnen ägg och fisk tills de har fyllt ett år. Denna rekommendation har ändrats sedan den första upplagan av föräldrabroschyren om Mat för spädbarn trycktes och gäller inte längre."

• Trollnilla

Ok, då har jag fått fel info.
    Har fått rekommendationen att avstå fisk och ägg till alla mina barn.
    Födda -87, -89, -03 och -05.

Nu kommer den mysiga hösten!
  • Amorella

Jag har hört både och från BVC så jag var jätteförsiktig i början innan jag hittade rätt info på Livsmedelsverkets hemsida...

• 1985

Jag har aldrig hört att man ska undvika det?
    Det finns ju barnmatsburkar med lax och torsk.
    I en barnmatsbok jag fått från bvc står det att man kan ge fiskpinnar (pilla bort paneringen) och potatismos.

• Amorella

1985:
    Jag hade hört rykten om det och eftersom jag var väldigt allergisk när jag var liten frågade jag BVC hur vi skulle göra och jag fick väldigt otydliga och motsägelsefulla svar. Men för friska barn från icke-allergiska familjer har det väl aldrig varit någon rekommendation att man ska vara försiktig med ägg och fisk.

• 1985

Amorella: Okej, kanske därför jag aldrig hört det då

Svar på tråden Havregrynsgröt? Ägg?