• Knirps

Vad är joller?

Frågan är enkel: Vad är joller?

Jag vill veta om det min flicka håller på med är joller eller inte, för det ska skrivas in i hennes "Första Året"-bok. Hon är tre månader och ger ju ljud ifrån sig, men krävs det något särskilt för att det ska kallas joller?

• Svar på tråden Vad är joller?
  • Jag älskar Flora

Joller är väl små ljud...?

• Knirps

Är det vilka ljud som helst, eller ska det vara något sammanhängande, typ lalala?

• Jag älskar Flora

Jag tror det är lite sammanhängande men... gud vad svårt, har aldrig tänkt på den frågan ens.

Jag tippar på lite sammanhängande "ljud". Som om bebisen testar rösten lite.

Det är nog vilka ljud som helst!
    (som inte är gråt, skrik, rapning, hostning, nysning e dyl.)

• Tant Green

Jag tolkade det också så, i början var det mest små skrik och pip liksom, men sen blev det mer vokalljud, en massa aaaaa och ooooo och sånt. Det är väl joller. Det där babababa och mamamama brukar kallas "upprepningsjoller" och kommer oftast runt 6-8 månader.

• Knirps

Jag känner mig fortfarande osäker. Har aldrig hört talas om upprepningsjoller förut och trodde innan jag fick barn att joller var med konsonanter (ladabiloda...).

Det hon gör nu är mer aouu, eiiy osv. Om det är joller, var ska man då dra gränsen?

• Kattflickan

Nej men joller är väl vissa ljud också? :)

• katten gustav

Jollerperioden är ganska lång. I början kan jollerljuden i stora drag beskrivas som ett gurglande eller vibrerande ljud men i slutet av perioden blir de mer och mer lika stavelser (tex. ma-ma-ma). Barn jollrar oftast i stunder av välbefinnande. När de är nyfödda är det ju mest skrik i olika former för att uttrycka olika behov, hunger, blöt blöja, trötthet m.m. Det är inte joller. Joller är när de testar olika ljud då deras talorgan börjar växa till. Inte helt enkelt alltid att avgöra när skrik blir joller...det är nog bara en mamma eller pappa som kan avgöra exakt när...

• Knirps

När säger ni att era barn har börjat jollra då? Jag har jättesvårt för att minnas hur länge hon har hållit på med dessa små läten.

• Elianova

Min bvc-sköterska uttryckte det så att barnet "jollrar mer nyanserat" när det "pratar" med konsonanter typ bababa. Innan dess var det vanligt joller med vokaler i olika sammansättningar från det att hon var ca 6 veckor gammal.

• Neko

Min son som är 7 veckor säger "Eschu!" "Nej!" och "Lllll!" ganska ofta och saker i stil med "Eh eh eschuu! Llllll!" etc. Är det joller? Han gör bara så när han är ganska nöjd och inte hungrig eller gnällig. " Näää... Nej!" säger han när han är upprörd.

• katten gustav

Neko: Det låter verkligen som joller!

Knirps: Första jollret brukar nog komma när de är 1-2 månader. Min tjej var ca 5 veckor när hon började med "ago" "bao" "ga" osv.

• Knirps

Jaha. Tack för svaren! Jag får nog skriva upp när hon börjar jollra mer nyanserat då, eftersom jag inte kommer ihåg när det första jollret kom.

Svar på tråden Vad är joller?