• evita

Mellis på dagis???

jag undrar vad era barns förskolor serverar till mellis...

på Olivers dagis får dom nästan alltid smörgås och lättmjölk och jag tycker det är så futtigt... dessutom är det väl ändå bättre med röd mjölk när det är barn?!?

tänkte ta ett snack med dom men skulle vilja ha lite konkreta förslag att komma med...

• Svar på tråden Mellis på dagis???
  • emmizenma

På förskolan där jag har min praktik får de macka, pålägg, filmjölk, flingor(mussli) och en frukt. vissa barn vill bara ha en macka eller bara fil och andra vill ha både och. frukten försöker personalen se till att alla får i sig.

• julia81

på dotterns dagis är det olika..fil med flingor och russin, smörgås med olika pålägg, ägg, youghur.. har de ätit soppa till lunch äter de pannkakor till mellis. Och nej, barn ska inte dricka lättmjölk.

• emmizenma

Att dricka får de "röd mjölk" eller vatten. På fredagar blir det saft ibland.

• gbgumman

macka och mjölk låter som ett toppen mellis tycker jag. På lillens dagis får de dessutom frukt både på eftermiddagen och morgonen.

• MissS

Fruktsallad,
    Grönsaker..typ morotstavar, gurskstavar
    Nyponsoppa/blåbärssoppa
    Varm choklad med nybakta bullar *om man har den lyxen*
    Fil med flingor

Det var det jag hade i huvudet just nu och jaaaa... barn ska ha röd mjölk!!

Filip 020527, Vilda 051212 och bebis i magen
  • Tindrande

mackor med mjölk och äppeljuice
    korv med bröd
    fil, flingor och macka

ja, det är lite olika.

• Fåret Shaun

evita: Vissa förskolor har tagit bort den "röda" mjölken helt då mellan och lätt mjölk är bättre och innehåller mer vitaminer. Även har dietister sagt att magrare mjökl är bättre.

• Arctura

På min sons förskola får de ordentliga mellanmål (för mycket enligt mig) det brukar vara varma mackor, kräm & mjölk med smörgås, gröt,citronfil med macka m,m och han är absolut inte hungrik när vi äter middag kl 16,30....

Där jag jobbar så äter vi oftast mjukbröd el hårdbröd med olika pålägg och mjölk (standard såklart) till, ibland får vi lite lyxigare och då blir det paj eller kräm och det brukar innfalla ca två ggr/mån.

har aldrig hört att de brukar servera lättmjölk på förskolor!

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • nysignatur

hej!
    Jag jobbar som kokerska på en förskola och så här ser det ut hos oss. Bröd med pålägg och mjölk/juice får de högst två dgr i veckan, jag brukar försöka baka eget. Torsdagar är det soppa till lunch så då serveras något matigare typ korv med bröd eller pannkaka/majsplättar. Annars är det fruktsallad, fil av alla dess slag (blåbär-, päron-,naturell-,jordgubb-,hallon-,osv.),med musli, skivad frukt,russin, havrefras, all bran, mm. ,krämer (på "riktig frukt") och sen frukt till allt. De dagar de "bara" äter mackor brukar de hålla sig mätta ändå eftersom de äter gröt varje morgon och stadig lunch. Sen ser man till att använda nästintill inget socker för att hålla blodsockernivån jämn under dagen.
    Vi serverar BARA mellan mjölk, trodde alla förskolor gjorde det *förvånad*

• fröken Anna

Mjölkprodukt + smörgås med pålägg (ev frukt)= vad de behöver. Barn har inget behov av variation av mellanmålet. De uppskattar ofta "samma".
    Så serverar vi mellanmål på vår förskola. Har tagit bort soppor och krämer då de innehåller för mkt socker och för lite näringsämnen.

Svar på tråden Mellis på dagis???