Lufttorkad skinka
Läste här i forumet att det inte är bra att äta lufttorkad skinka. Jag gjorde det i helgen. Vad kan hända nu?
Läste här i forumet att det inte är bra att äta lufttorkad skinka. Jag gjorde det i helgen. Vad kan hända nu?
Förmodligen ingenting! Det är ju inte så att det händer nåt automatiskt, bara om skinkan varit dålig, vilket den ju oftast inte är.... Vet faktiskt inte riktigt vad som kan hända, ville bara muntra upp dig! De flesta råkar nångång äta nåt "förbjudet".... Släpp tanken, och låt bli det i fortsättningen bara... KRAM!
Enligt min barnmorska så är det typ en på 1000 att det skulle hända något. Det kan var någon sorts bakterie i eftersom köttet inte är tillagat. Det är säkert ingen fara, men nu kan du ju undvika det i fortsättningen. Parmaskinka är faktiskt det enda jag saknar nu under graviditeten. Skulle vilja sätta tänderna i en baugette med parmaskinka och brieost. Men får vänta tre månader till. Har sagt till mannen att han ska ta med ett sånt där stort ben som jag kan gnaga på efter förlossningen!!!
Det finns en minimal risk att du kan få listeria. Det är ju dock inget att oroa sig för nu, du har ju redan ätit skinkan! Att du oroar dig är säkerligen farligare än risken att få listeria. I sverige får ca 16 personer om året Listeria, mao det är en väldigt ovanlig bakterie. det är dock inte säkert att man märker om man blivit smittad, men det troliga är att man får ngn form av magsjuka.
För korrekt info om mat, titta på Livsmedelsverkets hemsida!
Jag gjorde nog allt fel innan jag fick veta att jag var gravid. Åt lufttorkad skinka, aborre från östersjön, drack vin, rökte, åt dessertostar. Så jag håller tummarna att allt är okej. Gjorde vul i v 10 och då verkade allt okej i alla fall. Längtar, samtidigt som jag oroar mig, för ul nästa vecka.