• Skotte

Kan jag ge henne Ramlösa?

Vår dotter är drygt nio månader. Hon har aldrig varit speciellt förtjust i vanligt vatten. När vi var ute häromveckan hade jag en Ramlösa citrus som hon fick dricka ur (i brist på annat). DET gillade hon. Nu undrar jag om det är ok att ge henne det ibland istället för vanligt vatten just för att hon ska få i sig ordentligt med vätska över huvud taget? Det handlar INTE om att totalt byta ut vanligt vatten (det är ju superviktigt att hon lär sig dricka det). Jag vet inte om det är för mycket salter och så i Ramlösa. Någon som vet?

• Svar på tråden Kan jag ge henne Ramlösa?
  • Essica

tror du ska undvika just ramlösa men annat mineralvatten går nog bra.. mycket socker (tror jag) i ramlösa

• Thaleia1

Du skall definitivt inte ge något mineralvatten av typen ramlösa - det är mycket salt i det vilket du bör vara försiktig med innan hon blivit ett år.

• Mollan

Jag har hört att kolsyra skadar tänderna. Bubblorna liksom sliter på emaljen...

• Mizuki

Det står på mineralvattenflaskorna att man inte ska ge mineralvatten regelbundet till barn under 7 år eftersom det är för mycket mineraler i. Inge bra för deras njurar.

• Essica

Ok, men man använder ju mineralvatten vid torsk?

• Jonna S

Men snälla Essica - det finns väl inget socker i Ramlösa...

Skotte; ge henne Loka istället, det innehåller färre salter än Ramlösa.

• Skotte

Jag har fått veta det jag ville Tack. Vi får truga med vanligt vatten i fortsättningen också.

• Mizuki

Essica: Men man har ju inte torsk regelbundet? Och skulle man ha det så använder man inte ramlösa, då blir det något blått klegg hos bvc istället.
    En gång eller så är ju ingen fara, tvivlar på att ett litet glas en gång i månaden, varannan månad skadar det heller.
    Men absolut inte regelbundet, det står ju som sagt t.o.m. på flaskan.

• maria81

Det stämmer att man inte ska ge ramlösa men det beror på att den innehåller fluor.

• maria81

Du ska ta wichy vatten, den med den gula etiketten. Den finns nog bara på glasflaska på typ ica nu för tiden, den är bra mot torsk och svamp i munnen.

• Mizuki

maria81 har rätt, texten på flaskan lyder:
    Innehåller mer än 1,5mg fluorid per liter. Bör ej intas regelbundet av barn under sju år.

• MariaTheresa

Vår son har varit helt omöjlig med drickandet, och det enda som vi till slut upptäckte att han överhuvudtaget accepterade var kolsyrat vatten (dock alla sorter, inte speciellt Ramlösa). Frågade på bvc, och fick rådet att absolut fortsätta med bubbelvattnet, eftersom han måste få i sig vätska på något sätt. Mitt tips är alltså att fortsätta med bubbelvattnet. Det är ju lätt att jämföra de olika sorterna (salthalt)!

• Salmiak73

Jag hade inte gett Ramlösa till en niomånaders.
    Antagligen är det smaken hon gillar?
    Ett tips är att ha en bringare med vatten och gurkskivor i kylen. Gurkan sätter smak på vattnet och gör det faktiskt lite sött.
    Men det är ju nyttigt och inget socker i. Citron däremot hade jag undvikit pga allergirisken.
    Lycka till....

• Skotte

Maria Theresa: Det var just det där med att få i sig ÖVER HUVUD TAGET någon gång ibland. Intressant att de sa på BVC att du skulle fortsätta.

Salmiak: Bra idé.

• Essica

Kanske därför jag skrev socker(tror jag) tydligen var det salter..

Min dotter har just haft torsk och gissa vad bvc rekomenderade...?
    MINERALVATTEN med natriumbikarbonat... när de inte funkar så får man det blåa medlet och funkar inte det så blir det ett bättre medel som läkare skriver ut..

• MariaTheresa

Skotte: Ja, vi hade inget annat val riktigt. Han vägrade välling länge, och annan vätska ännu längre! Tre gånger när han haft feber har vi varit tvungna att åka in till akuten för att ge honom dropp, för att han fick vätskebrist, så fort tempen steg. Vi körde bubbelvatten i några månader (dock inga stora mängder, eftersom han inte gillar att dricka, men någon klunk då och då), och nu har han äntligen lärt sig att dricka lite mjölk till maten ibland (han är 14 månader nu)!

Lycka till med vad du än väljer att göra! Jag vet hur jobbigt problemet är...

• TjorveniSkåne

Testa med sodastram på vanligt vatten!

• Bruden1
    wichy neuveau då...är de ok/bättre!?!?
Svar på tråden Kan jag ge henne Ramlösa?