• Soffen

Roliga idéer som förhöjer dopfesten önskas...

Vi ska döpa vår dotter om lite mer än en månad och jag har planerat en hel del till dopfesten som vi förmodligen kommer att ha hemma. Det är dopfika med tårta, inte middag.

Jag är i behov av små tips på inslag som sätter lite extra guldkant på festen. Själv har jag letat i tidigare trådar här och beslutat att ha följande smågrejjer:

* en "Mina Gäster Bok" där gästerna kan skriva lite om sig själva, men framförallt små ord till dopbarnet. Den är uppbyggd som en "Mina Vänner Bok" fast med frågor som t.ex. "Det bästa med att vara barn är", eller "Visdomsord till dopbarnet"

* Små kort på borden där det står lite fakta om namnet som vi har valt, varifrån det kommer, hur mng som heter detta osv.

* Glasskålar på borden fyllda med snittblommor (utan stjälkar)

* Vi ska be släktingar att hjälpa till ock tänkte sätta små skyltar vid fikat, som t.ex "Mormor Marias Kanelbullar" eller "Faster Saras Fifirutor"

* Ev. ett bildspel på dottern som får stå på under dagen på tv-skärmen.

Har någon annan flera tips på dukning/lekar/annat som kan förhöja dopfesten?

• Svar på tråden Roliga idéer som förhöjer dopfesten önskas...
  • lugnåsbo

gästboken, finns den att köpa eller gör du själv?

• Mamma Mio

Jag skrev med "gummifärg" sån färg man kan köp på panduro och rita på tyg m.m på ljusen....

Skrev Mimmi i mörkrosa på de ljusrosa ljusen....
    Ballonger med helium hade vi.....rosa såklart....(har två pojkar innan)

Skrev även med samma ärg på servetterna.....

• Soffen

Gästboken har jag gjort själv. Jag gjorde den i Word och sedan skrev min bror ut den och limmade ihop sidorna till en bokrygg så den ser riktigt proffsig ut. Man kan säkert annars lämna in sidorna till ngt trycker/kopiatorfirma som kan sätta ihop det hela lite snyggt, kanske i en ringpärm. Jag tror inte att det kan kosta så mycket.

• Rix

Jag samlade ihop massor av barndikter som jag skrev ut på rosa papper och spred ut över bordet så folk hade lite att göra och prata om medan dom väntade på maten. Fick väldigt mycket positiva kommentarer om det. Man kan också rita av fot och hand och klippa ut i fint papper och dekorera med

• Filbunke

Vi hade lite poängpromenad innan maten (fast vi bjöd bara på mackor och kaka, så mat kanske var att ta i). Då fick man lite tid på sig att fixa medans gästerna var ute och gick. Det var frågor om vad namnet betyder, vad bebisen vägde och lite allt möjligt. Högsta vinsten kan ju vara att få utföra nästa blöjbyte ;o)

• Mone

Var hittar man helium till ballongerna? =)

• Mamma Mio

Mone: Man känner en fysikprofessor.....
    Men man kan också beställa ballongpaket med helium på nätet!

• Maria med Alex

soffen: undrar lite om vad du hade för frågor i gästboken?? lät som en väldigt bra ide!!!

• Soffen

Jag har först lite frågor som handlar om personen som skriver i boken. "Namn", "favoritfärg" (ganska ointressant egentligen, men jag valde att ha det med för att skapa samma stämning som i en Mina vänner bok), "det bästa jag vet", "detta var godast på fikabordet"...

Frågor som handlar om dopbarnet/barn som jag har med är bl.a. "det bästa med att vara barn är", "visdomsord till dopbarnet", "personlig hälsning", men man kan ju också ha med flera frågor som handlar om upplevelsen av barn/barndom, som t.ex "bästa barnprogram". Det kan ju vara kul att se vad olika generationer minns bäst från tv. En annan fråga kan vara "bästa barnbok".

Om man vill kan man ju även ha med frågor som handlar om vad man tror att barnet kommer att göra då det blir äldre. T.ex vad det kommer att läsa på gymnasiet, vilka intressen det kommer ha, eller vad det kommer att jobba med som vuxen. Själv valde jag att inte ha med yrkeskommentarer eftersom det kanske inte är så kul att läsa då man blir stor att alla trodde/ville att man skulle bli hjärnkirurg eller raketforskare, medan man själv valde att bli brevbärare och trivs jättebra med detta, ända tills man minns släktens förhoppningar och därmed känner sig otillräcklig/misslyckad. (Kanske långsökt enligt vissa, men jag kände ändå att boken klarade sig utan sådana frågor)

• Maria med Alex

oj många bra tips, nu gäller det att lyckas göra en liten bok också.. du har ingen bild på din bok?? tack tack

• Soffen

Nu har jag lagt upp bilder på boken i mitt Krypin, kika in om du vill.

• Knyttemamma

Soffen: Boken såg jättefin ut!

• Maria med Alex

åhh vad bra, vilken fin bok, kommer att göra lika :)

• KottenK05

hej,

en ide som vi själva inte hann förverkliga var att göra ett bildspel som skulle rulla på DVDn med foton på vår son.

• Kyllan

Boken var toppenfin synd att min dotter redan är döpt......

Jag gjorde något liknande till en kompis som fyllde 30. Skickade rund frågeformulären till en massa nya och gamla vänner som fick fylla i och dekorera. Mycket uppskattat.

• Stiina

Vi kommer ha fiskdamm för barnen tror jag. Vi har bjudit många gäster, många barnfamiljer - 12 st under 5 år!

Själva dukningen ska vi göra "höstig". Med rönnbärsgirlanger, höstlöv (om det finns några vackra), solrosor och sonens och dotters fotavtryck i rött, orange och gult.

Filbunke: Bra ide´med en tipsprommenad ! Då får vi lite tid att fixa maten!

Svar på tråden Roliga idéer som förhöjer dopfesten önskas...