• Moamamma

Bumbo stol, erfarenheter

Hej
    Ni som har en Bumbo stol till era barn, Vad har ni för erfarenheter och när andvänder ni den, samt hur länge kan babyn använda stolen. Vad kostade den?

• Svar på tråden Bumbo stol, erfarenheter
  • Majsan

Vi har en Bumbo till vår dotter. Den är jättebra som komplement till bordstolen och sittern. Agnes brukar sitta på köksbänken när jag diskar eller lagar mat, man får ha bra koll då naturligtvis. Vi använder den även på babysimmet, då sitter hon i den när vi duschar. Vår kostade 399 kr på Barnens Hus. På förpackningen står det att man kan ha den till 14 månader, på internet har jag läst 18 månader.

• Goona

Vi har en och är jättenöjda! Vi köpte den när vår dotter var ca 4 månader och hon har använt den flitigt sedan dess. Perfekt att mata bebis i eftersom den bara är att torka av med en trasa efteråt.

En annan sak som är bra är att man kan använda den innan bebis kan sitta själv. I den här bumbon sitter de som gjutna vid t ex matningen. Eller när vi var bortbjudna så tog vi med bumbon så kunde hon sitta där emellanåt - det är ju inte alla som har en barnstol att sätta fram när man kommer på besök.

Vår dotter är nu 8 månader och jag sätter henne fortfarande i Bumbon emellanåt men är lite restriktiv nu eftersom hon listat ut hur man tar sig ur Men man lämnar ju henne aldrig utan uppsikt.

Den kostade drygt 400 kr och jag tycker att det var värt varenda öre.

Den fick något pris i Storbrittannien år 2003 tror jag det var. Bästa baby-sak. Tydligen ska den vara bra för bebis rygg i och med att bebis sitter med benen lite uppåt och rumpan som i en skål. I baby-sitter kan de ju inte sitta hur länge som helst.

Oj... nu börjar jag låta som en riktig försäljare Men som du säkert förstår är vi nöjda.

• cia75

Vi har en och använde den massor från 3 månaders ålder och upp till ca 7 månader. Helt suverän!!! Den kostade 399:- på Barnens Hus. Värd varenda krona!

• Twillan

399:- betalade vi. Vi gav den till dottern i doppresent och jag använde den när jag började med smakisarna, eftersom hon då fortfarande inte satt så bra i vanlig barnstol. Dessutom är den bra att ta med när man åker bort, eftersom det inte alltid finns barnstol att låna. Den är dessutom en bra "extra-stol" när det kommer bebisar på besök.

Framförallt tyckte min tjej att det var roligt att få lite annat perspektiv på tillvaron innan hon kunde sitta själv. Däremot har vi inte använt den sedan hon lärde sig att sitta själv. Hon är helt enkelt inte intresserad. Användningstiden för oss blev därför fr 4-6 mån ca. Köp den i tid, så du får maximal användning. Den är jättebra!

• Moamamma

Tack för alla svar.

Kram Ninni

• Mamma Mio

Mitt bästa köp!!!!
    Titta i galleriet...
    Köpte min för 200.- på blocket!

• Gibbe

köp! är allt jag har o säga. varan dotter som hatade babysittern men alltid ville sitta, har suttit korta stunder redan från 10-11v. hon var redan då stadig i nacken. kan inte säga något om hur länge den är bra, då hon bara är 15v.

• Liwa1

Har fått höra att den gör att barn sitter själva senare pga att dom förlitar sig på stolen och inte bygger upp muskler och den balans som ska göras utan den.

Har ni märkt av att dom satt senare av sig själva. Min dotter satt själv vid 5 månader

• Majsan

Min dotter sitter inte riktigt själv, hon är 7 månader i nästa vecka. Visst kan det vara så att de sitter senare, har inte läst någonting om det, men rent teoretiskt så... Gåstolen ska ju göra att barnen går senare.
    5 månader är å andra sidan väääldigt tidigt att sitta. Barnläkaren på BVC sa att det inte var så många barn som sitter bra ens vid 6 månader.

• Mamma Mio

Då Mimmi blir min sista baby gör det inget om hon sitter sent...
    Vill ALDRIG att hon ska bli stoor, kan få vara baby jämt

• Goona

Min dotter satt vid ca 7½ månad. Vet inte om det är sent eller tidigt - normalt i alla fall. Men jag tror inte att Bumbon påverkar sittandet nämnvärt - det är ju inga långa stunder barnet sitter i den. Man sitter ju ändå på golvet med henne och leker etc.

• cia75

Min dotter var ca 5 månader när hon satt utan stöd.
    Allt ska ju användas med måtta.

• Twillan

Vi använde Bumbo-stolen, men hon satt ändå utan stöd vid 6 månaders ålder, vilket nog får anses som helt normalt.

Använd med måtta, så tror jag inte att det är några problem. Och inte är det väl heller något större problem om de lär sig att sitta lite sent heller. Alla barn sitter, kryper och går förr eller senare!

• Vanna

Vår son gillade inte alls bumbon, han tyckte att han satt fast!

• AnnaGBG

Både jag och Noel älskar vår Bumbo-stol! Vi har honom i den på bordet när vi äter, då är han nöjd eftersom han får vara med, liksom.
    Även när jag ger honom smakisar så är den hur bra som helst!

Vad det gäller att sitta senare så har det ju naturligtvis med hur mycket de sitter i den att göra. Har du ditt barn där 7 timmar om dagen, så ja, kanske... ÄVEN om det nu skulle vara så att han sitter själ någon månad senare pg av att han använder sin Bumbostol någon halvtimme-timme per dag, så tja, det spelar ju ingen roll...

KÖP!

Svar på tråden Bumbo stol, erfarenheter