• Anonym (Mrs J)

Avdrag på underhåll under sommaren?

Hej..

Min mans dotter har varit hos oss två veckor under sommarlovet. Min man betalar underhåll direkt till mamman och har gjort så i alla år. Jag undrar om han har rätt att få avdrag på underhållet denna månaden eftersom flickan varit hos oss halva månaden? Mamman har då inte haft några kostnader för flickan under den tiden

Min tanke är att vi kan använda dom pengarna till att handla höstjacka eller vinterskor , sånt som flickan snart behöver.

Är det sniket att göra så? Min man anser att det känns lite snålt och jag skulle gärna vilja höra vad ni här på FL tycker?

• Svar på tråden Avdrag på underhåll under sommaren?
  • Pallas

Ja, man har rätt att göra avrdag på underhållet om barnet tillbringar viss tid hos umgängesföräldern, åtminstone när det går genom FK. Minns inte nu hur reglerna är, men det är när barnet är ett antal dagar i sträck hos ungängesföräldern.

Har din man och flickans mamma bra kontakt så de skulle kunna diskutera det i allafall? Om det upplevs som snålt tycker jag beror på er övriga inkomst, tex om ni har pengar i överflöd och lätt skulle kunna köpa en tvåtusenkronorsjacka till tösen utan att blinka, även utan att göra avdrag på underhållet. Förstår du hur jag menar?

• carolin82

Sover barnet borta mer än 5 nätter har man rätt o göra avdrag med 32 kr per natt.

• sandra1984

Jag tycker det är snålt.

Min kompis får underhåll.Under semestern hade han barnet i 2 1/2 vecka,och förra semestern i 3 veckor.
    Han tyckte hon skulle ha underhållet eftersom det var så kort tid och det är onödigt att tjavsa om pengar.
    Under hela övriga året har mamman sitt barn,förutom varannan helg förstås.

Men visst,är man fattig så kan man ju alltid diskutera saken.

• Missix

Men visst är det väl så att när man sluter ett avtal ang uhstöd så får man i förtid anmäla hur barnet ska vara hos umgängesföräldern.
    Dvs att sommarvistelse och varannan storhelg osv "ingår i priset"

Annars skulle FK drunkna i ändringar hela tiden och framförallt över sommaren...

Nu har denna raden varit tom alldeles för länge!
  • Lina66

Min mans ex har gjort avdrag för varje dag deras barn varit hos henne under de sex månader de bott hos oss så visst kan man göra det! Tycker inte alls att det är snålt och jag har för mig att det måste överskrida ett visst antal dagar bara. Ring FK och få en blankett så fyller ni bara i för vilken tidsperiod det gäller.

Kira mitt hjärta, mitt allt
  • Anonym (Mrs J)

Pallas Jag förstår hur du menar

Min man och exet har en rätt ok relation, dom kan åtminstone prata med varandra och mannen lämnar alltid underhållet direkt till henne när flickan ska hämtas. Hon är hos oss varannan helg förutom på sommaren då.

Vi har inte överflödigt med pengar men vi klarar oss.
    Vi skulle däremot inte ha råd att köpa en 2000kr jacka till tjejen. Vi handlar ganska mycket saker till tjejen i perioder, både kläder och skor så hon har i princip dubbla uppsättningar av allt.

Tycker du att det är sniket att ta upp detta med mamman.?

• septbebis

carolin82: Det där med 32 kr stämmer inte alltid. Man får göra avdrag med 1/40 på underhållet/dag. Men det är ju inte alla som betalar fullt underhåll, utan det kan vara så att FK går emellan med en del pengar.

Betalar en förälder fullt underhåll blir det 1273/40 = 32 kr, betalar personen mindre så blir det ju summan personen betalar/40.

Jag vet en som betalar 400/mån i UH (fk går in med resten) så det avdraget blir 400/40 = 10 kr.

• Sussela

Jag tycker absolut ni bör göra avdrag på de pengarna, finns ingen anledning att ge henne dom pengarna när barnet vart hos er den tiden!

• Anonym (Mrs J)

Tack för era svar

min man tycker fortfarande att det känns sniket även om han egentligen håller med mig..
    det är ju inte så att vi ska använda dom pengarna till oss själva utan tanken är handla höstkläder till tjejen

• septbebis

Klart ni ska göra avdrag.

Svar på tråden Avdrag på underhåll under sommaren?