• Hanakana

Vad har man för "trosor" till blöjbarn som är över 1-1,5 år?

Jag har köpt flera vita s.k blöjbyxor till vår dotter nu att ha utanpå blöjan. men sedan så såg jag att de bara fanns till storlek 86/92. Sedan är det tydligen vanliga trosor som gäller... men funkar de till ett barn på kanske 1,5 år som fortfarande har blöja på sig? Jag tyckte att de vanliga flick-trosorna var så små i sin storlek (t.ex 92), de var lika stora som t.ex de vita blöjbyxorna i storlek 86... Vet inte om det får plats med en blöja under de vanliga flick-trosorna. Måste man köpa en storlek större sedan? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Vad har man för "trosor" till blöjbarn som är över 1-1,5 år?
  • waersta

Jag har inte haft kalsonger på mina barn så länge de har haft blöja..

• TheDyingBride

Får jag fråga om det är någon speciell anledning till varför du har trosor utanpå blöjan?
    Lite nyfiken bara för jag har aldrig haft det.
    Förutom när hon haft klänning eller kjol..

• Melancholic

på hm tex har de iaf kalsonger som är blöjanpassade från storlek 86 och uppåt..men är också lite nyfiken på varför du absolut vill ha trosor ovanpå blöjan. har heller aldrig direkt haft det. när han var under 1 år hade han body på sig ofta och sen har jag bara kalsonger när han går utan blöja nu!?

• Hanakana

Jag tänkte bara på att det skulle vara bra att ha en trosa utanpå blöjan ifall det skulle läcka/komma något utanför blöjan. Det har iofs inte hänt att det har kommit mycket utanför (men någon gång har det kommit lite på ena kanten av trosan bara...).

Jag tycker inte att de "nya" Up&Go-blöjorna sitter så stadigt på vår dotter, de vanliga, traditionella blöjorna är bättre. Men jag tror att de kanske "hindrar" vår dotters rörelsefrihet nu när hon är mer aktiv och ålar och börjar krypa...

Det är ju vårt första barn, så vi har ingen aning om vad man ska ha eller inte ha... Det är så svårt att veta!

• MiaMaa

men du..prova olika up and go...för dom är inte likadana...bara så du vet...

john 10/6-02 jens 1/1-05
  • Stora

Har bara up & go men har köpt lite vanliga trosor för "träning" då hon går utan blöja. Jag vill ha riktiga rejäla blöjtrosor o det har jag inte sett i 92/98...
    Tycker det är fult men vanliga trosor o en blöja som sticker upp...

Victoria - Ella och Edvins mamma
  • Snorky

Men det är väl inte värre än att byta vanliga byxorna eller bodyn om blöjan skulle läcka!?!? Vi har aldrig använt trosor, o vi äger inte ens ett par. Det är väldigt sällan det läcker och jag tror det skulle bli väldigt klumpigt med trosor under brallorna... näe... så lite kläder som möjligt så kan de röra sig bättre. Kör med tejpblöjor om du tycker de sitter bättre... de kan röra sig bra i de också... På min sons dagis får de inte ens ha byxblöjor! Så vi har inget val!

• Melancholic

man får ju välja själv hur man vill klä sitt barn, tänkte mest det verkade osmidigt för om det väl läcker så tror jag att de tnog läcker till byxorna sen också. sen så tänker jag också på att det redan kan bli rätt så tjockt och varmt i en blöja och har man ett extra lager kläder där så är det ju lättare att dom får utslag(vet iaf att min son lätt fick det om han var för varmt klädd).

• ebbas mamma 1

Åh, jag kände igen mig så, för vi kör åxå med blöja + trosor... men nu verkar det som om vi är ovanliga. Jag trodde de va standard, är det därför sortimentet är så dåligt då? jag trodde det va så för att de flesta har bodysar..hmmm. jag får nog ändra mig då. Vi kör ju med up&go, o jag har tagit på trosor åxå för det känns stadigare, men så är det kanske inte då.
    Jag trodde man antingen hade body eller trosor o tröja, men jag hade fel.
    Jag får väl erkänna att jag faktiskt har funderat på om man måste ha trosor utanpå!!!

• Melancholic

det är nog så att dom inte säljer lika mycket underbyxor till bebisar längre eftersom det är mer populärt/smidigt med body. enda anledningen till att jag tyckte det var smidigt med underbyxor ibland var ju just om man hade vanlig tröja för att den åkte upp jämt annars. men när dom är så pass stora att dom sitter mycket och reser sig själva så behöver man ju inte hålla koll på tröjan så mycket. så resonerade iaf jag. började inte köpa mycket tröjor förns han var i den åldern då han höll igång. annars blir dom väl lätt kalla dom minsta om dom ligger med bar mage!? för killar är det visserligen enklare om man vill ha över blöjan för då finns det ju boxer som är rätt stora och går å ha över..knepigt för småtjejer där!

• Lena A

Jag har köpt på HM stl 86. De jag köpte är anpassade för blöjor och fungerar bra. Jag har trosor på min dotter när hon har kjol eller klänning inte annars då är det byxor och eller body som gäller!

• TheDyingBride

Mamma72: ett tips, testa pampers variant istället! Vi hade samma problem, liberos up and go satt inget bra alls på dottern, men hon är ganska lång och smal så de blev för breda på henne.
    Pampers variant (minns inte vad den heter *senil*) är smalare och lite högre!!

Och ska jag vara ärlig tror jag inte trosor hjälper så mycket mot läckage, det är ju vid benen det läcker oftast och där slutar ju trosan..
    Men det är väl en smaksak också. Det finns inget "rätt och fel" bara barnen mår bra och föräldrarna själva känner att det är rätt! Så hur det "ska" vara kan man ju inte säga, VILL ni ha trosa på blöjan så ha det!!

• Hanakana

TheDyingBride: Jag har precis köpt flera paket av Liberos
    Up&Go-blöjor... Brukar bli så att när jag handlar så blir det
    2-3 paket blöjor åt gången (likaså t.ex välling, det brukar bli ett par "flak" Semper Tetra-vällingar åt gången på samma gång...). När vi har använt upp blöjorna (vilket kanske tar ett par månader) så ska vi faktiskt prova Pampers istället och se...
    Vår dotter är liten, och smal!

ebbas mamma 1: Skönt att höra att det finns fler än vi som trodde att man skulle ha BÅDE blöja och trosor...

• Stiina

Vi köpte blöjanpassade trosor på H&M. Vi brukar ha trosor på blöjan när hon har klänning eller kjol utan strumpbyxor, annars pillar hon av sig blöjan. De är i strl. 86/92, men de börjar bli lite trånga för våran tjej, hon är 2 år och 3 mån, men ganska smal. Nu när vi ibland kör utan blöja (brukar prova lite då och då) använder vi samma trosor och de passar då bra.

• Snorky
    mamma72: Min son är smal och på honom sitter pampers easy up mkt bättre än liberos up and go. Så jag tror kanske ni blir nöjdare med pampers. Annars finns det ju en massa andra märken på marknaden idag som kanske är värt att prova?!
  • Grannen

Jag har trosa om hon har kjol eller klänning utan strumpbyxa, inte annars för jag är rädd att det blir för tätt. Lager på lager -känns som att det blir så instängt och materialet i blöjan är ju rätt instängt det med. Kankse bara jag som är känslig eftersom jag själv har jobbigt att ha binda så det känns fel att ta på fler lager.

• Grannen

Sedan tror jag att det där med rörelsefrihet och blöja är ett försäljningsgrej från tillverkarna. Fast det är bara en teori! : )

• Pallas

mumlin: "Sedan tror jag att det där med rörelsefrihet och blöja är ett försäljningsgrej från tillverkarna"

Det tror jag också faktiskt. Jag menar, vad hade vi för blöjor på oss när vi var små? Jag hade i allafall otympliga blöjlimpor med plastknytsnibbar och jag rörde mig alldeles utmärkt!

Svar på tråden Vad har man för "trosor" till blöjbarn som är över 1-1,5 år?