• tösamajan

Kanarieöarna i december?

Hej hej!
    Vi funderar på att åka till kanarieöarna (Teneriffa) över jul. Hur är det med värmen där då? Är det shorts- och t-shirtväder eller är det för kallt?
    Några andra bra förslag på resor i "närheten" då vi bara kan vara borta 1 vecka?
    Hur lång flygtid är det till Teneriffa?

• Svar på tråden Kanarieöarna i december?
  • ebben

Japp-det är shorts o t shirt väder! MEN på kvällarna behöver man nån långbyxa o tröja! Oj,flygtiden vet jag ej,läs på typ fritidsresor eller always sida......

• Mumin

Visst är det strandväder - kolla Sällskapsresan .
    Skämt åsido, vi var på Gran Canaria i januari och då var det strandväder. Ska åka dit i början på dec för att hälsa på svägerskan som bor där.

Flygtid till Gran C. ca 5 timmar.

After all... tomorrow is another day.
  • fante

Flygtiden är typ 6 h.

(Jag tycker sedan bättre om Puerto de la Cruz än Playa de las Americas som är för turistig i min smak.)

• tösamajan

Tack så mycket! Vi har aldrig varit på kanarieöarna, men det verkar vara ett bra alternativ och inte allt för lång flygtid då när vi har en 1-åring som måste sitta i vårt knä och sysselsättas
    Vi har hittat ett lägenhetshotell på Los Gigantes. Är det fint där? Saker man kan hitta på (förutom slappa vid poolen eller stranden )
    Är det förresten jättedyrt att "leva" på Kanarieöarna, jag menar middag på restaurang och så...

• fante

Känner inte till Los Gigantes ...

Den erfarenhet jag har är att det är billigare i Puerto de la Cruz. Inte är det såå billigt, men inte är det direkt dyrt heller. Las Amercias tycker jag inte är så förmånligt.

Kanarieöarna är ett bra alternativ om man inte vill sitta så länge i ett flygplan. Och oftast är det ju någorlunda varmt också

Teide (vulkanen) är ju en klassiker. Huvudstaden är rätt fin. I Puerto de la Cruz finns en strand med svart sand.

• ebben

Tror att det faktiskt ÄR rätt dyrt att äta mm även där......de flesta ställena har ju NÄSTAN sverigepriser nu.......

• fante

Min mamma som bor där under vinterhalvåret säger att det har blivit dyrare men att det inte är riktigt lika dyrt som i Finland - än. Men inte är det ju som på de nya turistorterna ...

• menu

los gigantes är litet... vilket hotell har ni tittat på?
    om du kollar på gamla trådar om canaris så finns det skrivelser om los gigantes oxå (inte så länge sen jag själv svarade å diskuterade stället med en annan som varit där)

det är badväder å sommar, men det är ostadigt å det kan vara regnigt å blåsigt både en å två veckor i streck...

• tösamajan

menu: Vi har kollat genom Fritidsresor på ett lägenhetshotell som heter Tamaimo Tropical. Verkar vara OK för oss och sen var det inte så dyrt.
    Spelar oss ingen roll om los gigantes är litet, vi vill bara komma hemifrån och ha lite värma och mysigt. Vi reser ju med en 1-åring så vi vill inte ha stora nöjeskvarter med pubar och barer.
    Hmmm, konstigt det du säger om vädret. Kollade på en resebyrås sida och enligt dem så är det i genomsnitt 27 regnfria dagar i december. Så jag hoppas ju verkligen att det inte ska regna heeeeela veckan vi är där

• fante

Jag hade tur med vädret då jag var där i december, men året innan var det inte lika bra.

• vackrastarflow

Puerto Rico på Gran Canaria är statistiskt solsäkrast av alla öarna och städerna på öarna under vintern. Grymt turistiskt bara. Men jag har spenderat många goa decemberdagar på stranden där under min uppväxt.

skönt att resa bort när det är som kallast!

• menu

TS: Tamamo Tropical, är verkligen billigt! eller brukar vara det har inte kollat nu.. så visst för de priset ok..
    å när man reser med en liten så kan man beställa resesäng, matstol, enkel sulky, å så kommer vaktmästaren å sätter extra "tätning" på balkongen (har ju annars rätt stora hål som de säkert syns på bilderna), hotellet har uppträdande några dagar/kvällar veckan. de har tvättmaskin för gäster (vilket är bra när man reser med barn),

MEN runtomkring finns egentligen bara en BRA normalpris restaurang- så det blir enformigt å fullt... (finns några annars att välja på om ni inte är kräsna)
    vattnet i poolen är svinkallt, en del av stora poolen är uppvärmd med det kan verkligen inte vara många grader...
    bubbelpoolen kostar å är svinkall!
    stor varning för kackerlackor, inte så de kryllar på rummen, men tycker det är lika otrevligt med några st.. å inte tal om utanför hotellet på gatan när det är mörkt, det kryllar så man tillslut inte tycker det är nått att de springer över fötterna helatiden! Vi har rest jorden runt typ ett par varv å jag kan säga att jag aldrig sett så mycket kackerlackor någon annanstans!
    å efter den upplevelsen samt ett annat lägenhetshotell på playa de las americas, som vi råkade hamna på (varifrån vi tog oss in på ett annat hotell lika snabbt) så väljer jag mitt boende mycket omsorgsfullt för att inte uppleva det igen!

så kalla vattnet å kackerlackorna är största anledningen att jag klassar stället värdelöst, vet andra som varit dit oxå lite olika år å säger samma sak...

ja vet inte vad resebyrån säger men jag vet bara att jag brukar vara ca en månad (eller 2*15 dagar) varje vinter på olika canarieöar (dock oftast GC poerto rico), lite olika tider men alltid början någongång mellan 1 dec- mitten av mars, å det har hänt mer än en gång att man inte satt på sig chortsen en enda dag under en vecka! dock är det ofta åtminstone lite sol en stund på dagen men vad hjälper det om mätarn visar 13-16 c...
    förra vintern har det regnat ovanligt mycket på alla canarieöar.
    nått år sen kom det tom snö (som förvisso smälte så fort det kom på marken men ändå), ett annat var det orkan... blåser gör det ofta... Men visst det har hänt att det varit superfint i 3 veckor i sträck oxå.. vädret är ostadigt där på vintern å några flerdagars prognoser har de svårt att lägga just för att det kan vara så växlande.. sen flyger ju kalima vindar in över öar då å då (sandstorm från afrika) å då blir varmt å jätte kvavt, många får bronkit å andra luftrörs sjukdommar å förkylningar av de fina sanddammet... håller på oftast en dag eller två..

många blir så besvikna då de förväntar sig sol å varmt, å är det det man vill i första hand ha ut av semestern så bör man nog välja nått annat, är man däremot nöjd med förhoppningsvis superfint väder annars bara slappa å ha trevligt så är det ok..

• elma

Hej,
    Vi har bokat resa över jul och nyår.

Vi valde mellan Kanarieöarna och Egypten, för att flyresan inte var längre än ca. 5 timmar. Dock har valet slutat på Egypten. Varför? Det är flera grader varmare i vattnet och jag gillar att bada i havet, sen är det fler soltimmar/dag och det borde leda till att det är varmare både på morgonen och på eftermiddagen. Sen har jg fått för mig att det är väldigt dyrt att äta på kanarieöarna.

Vi reser för första gången med vår dotter på 2½ år och har därför valt allinclusive, så det bara är att gå och hämta juice, bröd och annat smått när hon behöver.

kanske ingen hjäl direkt, men att alternativ att kolla upp!

• menu

ja man kan inte bada i havet på canaris, brrrr...

men risk för magsjuka mm är ju minimal på canaris, vilket jag tycker är skönt! speciellt när man reser med barn!

Svar på tråden Kanarieöarna i december?