Gravid men har en äggblåsa oxå
är det någon vad en äggblåsa är för något? är det någon som har fått äggblåsa när man har varit gravid.
är det någon vad en äggblåsa är för något? är det någon som har fått äggblåsa när man har varit gravid.
Jag hade en cysta (gulkroppscysta) vid min graviditet 2003, den sprack av sig själv men hann o bli 7x12cm.
Det var iof inte ovanligt sa min gyn eftersom jag fått pergo.
Lycka till!
okej men min gyn sa att jag skulle komma tillbaka om två veckor och göra ett nytt ul. Men jag fick då inte något pergo vad är det för något.
Pergo är ägglossningstimulerande medicin.
Jag fick oxå komma på en massa vul/ul o extra kontroller.
Sedan sa läkaren oxå att om jag fick rejält ont skulle jag åka in så att cystan inte vridit sig runt äggstocken. Det kunde bli farligt.
Men som sagt, den sprack av sig själv o ont fick jag men allt gick bra!
Det är alltså en äggblåsa som växt till sig men som inte brustit.
Lycka till!
Kramiz
okej tack för svaret
Jag har blött en gång vid en "vanliga" cysta men då var jag inte gravid.
Nu när jag var gravid blödde jag inte för allt innehåll läckte ut i buken o sved o irriterade ca 1 dygn men gu´ vad ont det gjorde.
Var inne på koll dagen efter o då såg läkaren att det var cystan för den var oval i formen. Sedan fick jag gå på uppföljningsvul o då var den ännu mindre.
Till slut försvann den.
Lycka till!
Kramiz
Aha, nu förstår jag också vad mina gyn-doktorer pratade om.... Jag fick göra ett VUL eftersom jag inte visste att jag var gravid men hade haft fruktansvärt ont. Strax innan VUL, visade grav-testet positivt! Men sen såg de en slemhinnesvullnad i livmodern, som det ska vara, men också nåt på hö äggstock, där jag haft som mest ont.
Då pratade de om en gulkroppscysta, är det nåt som kan sabotera graviditeten? Har mindre ont nu, men det moler fortfarande lite varje dag.
Ska på nytt VUL på tisdag, pga risk för X eller annan komplikation... Är ju superorolig...
Ruda - Hoppas det går bra för dig och att den är lätt att avlägsna.
Nojjan:
Tack! Är supernervös, men är glad att jag hittat familjeliv.se eftersom man kan nästan hitta svar på allt här! =) så skönt att få prata av sig lite! =)
Ruda: För mig innebar det inga komplikationer.
Eller nja, jag fick ju ont o så när den sprack o ibland smärta den vid vissa rörelser o så o ju större fostret blev ju mer trängd blev ju den o sprack slutligen.
Såg det att det var en cysta?
Hoppas det inte är ett X.
För då är det ju fostret som satt sig i din äggledare.
Om inte graviditeten avbryts så växer fostret vidare tills äggledaren spricker.
Men det lät ju bra att slemhinnan var tjock, det tyder ju på nån aktivitet där ju!
Hoppas de ser ett litet foster i livmodern nästa gång!
Lycka till!
Kramiz
Jeanette:
Nja, det jag blev lite irriterad på var att läkarna pratade en del sinsemellan, men berättade inte allt för mig. Men eftersom jag är sjuksköterska till yrket så snappade jag upp det mesta ändå... :)
Som jag förstod det så fanns det en gulkroppscysta på höger äggstock, och en slemhinnesvullnad i livmodern. Så på så vis verkar ju allt ok, eller hur?
Men jag ska tillbaka på tisdag för nytt VUL, så då får man väl domen... :/
Tack för hjälpen! =)
Hej! har oxå haft gulkroppcystor o vad jag vet ska de inte påverka graviditeten. Inte mer än att det gör fruktansvärt ont när de går sönder Själv hamnade jag på akuten då, jag har aldrig haft så ont, inte ens under förlossningen....... Men det är ju ofaligt och går över.
Lycka till
Elliot1:
Tack! Oron börjar nu att dämpas, när det finns fler som haft såna cystor! Då kan man nästan hoppas att det är en sån cysta och inget annat, för även om den gör förbannat ont ibland, så verkar den ju ofarlig!
dum fråga. måste det göra ont med en cysta??? igår kväll kände jag en svullnad ligga ungefär en dec nedanför naveln mot höger. när jag tryckte för hårt kurrade det till ordentligt sen försvann den. men det kändes inte.
Är det någon här som har varit tvungen att operera bort en cysta på äggstocken för att den inte har slutat växa. Jag har en på vänster äggstock och är i vecka 27+4.