• LPW

Vad har ni för villaförsäkring?

Vad har ni för försäkringsbolag vad gäller er villaförsäkring och vad betalar ni för den? Har pratat med två försäkringsbolag och deras priser skiljer 1.000 SEK (!) om året. Tycker att det är en ganska stor skillnad och det vore därför intressant att höra vad ni har för försäkringsbolag samt vad ni betalar.

• Svar på tråden Vad har ni för villaförsäkring?
  • OZgirl

Vi har en via Villaägarnas riksförbund eller vad de heter, då är det Moderna försäkringar de använder i år.

Har ingen aning om vad vi betalar dock!

Blondes have more fun!
  • Sarge

Tänk på att villkoren kan skilja bolagen emellan.

Vi kommer att betala 4900:-/år i huset vi flyttar till snart, men då har jag ca 2000:- rabatt via mitt jobb & SUPERVILLKOR (mkt låga självrisker & försäkrad mot ALLT, tom rådjur som käkar upp trädgården... ...)

• LPW

Får man fråga vilket försäkringsbolag det är? Vad är det för hus ni skall flytta till och vad är det för självrisk? IF har erbjudit oss en försäkring (nybyggt hus 139 kvm) för 3.555 SEK/år (efter rabatt som jag får i och med mitt jobb) och då är självrisken 500 SEK för själva hemförsäkringen (lösöre), 1000 SEK för "drulle-försäkringen" och 2.000 SEK för husförsäkringen. Jag vet däremot inte om denna försäkring täcker uppätna växter i trädgården .

• nublu

Vi betalar 348 kr i månaden för villaförsäkring + hemförsäkring. Vårt hus är byggt 1950, suterräng. Försäkrat hos Trygg-Hansa.

Vi bytte från just IF, det skilde ungefär en tusenlapp på årspremien.

• Sarge

LPW

Det är IF

Huset vi flyttar till är byggt 1970 & är på 240 kvadrat

Självriskerna är samma som du skrev (eller om det var något lägre, jag minns inte exakt) & sjunker med 200:-/år + att vi fick rabatt på bilarna, personförs. + kattförsäkringarna så nu är vi helkunder hos IF
    Sen ingick det trygghetsavtal hos Anticimex också

• LPW

Undrar om vi har samma typ av rabattavtal via våra jobb (tjejen jag pratade med sade att vi hade en väldigt hög rabatt men nämnde inget belopp)?! Jag har precis tecknat försäkringen genom IF och den kostade 2.871 SEK/år (blev lägre än vad hon tidigare sade pga ett vattenlås vid diskbänken!). Får försäkringsbrevet om ett par dagar och skall då se exakt vad som ingår- kanske är vi också försäkrade mot rådjur som tycker att våra trädgårdsväxter är supersmarriga .

• LPW

Har pratat med IF igen (de ringde upp mig då jag gjort en förfrågning vad gäller livförsäkring hos dem) och vi skall betala 2.871 SEK jämfört med ordinarie pris som var 5.151 SEK!!!!! Trygghetsavtal hos Anticimex ingår också .

• Sarge

Det företag jag jobbar på har huvudkontor i Göteborg & en liten "filial" i Stockholm.....

Känns det bekant !?

• LPW

Jag vet att "mitt" företag har en del i Bromma, men huvudkontoret är definitivt här i Gbg.

• LPW

Vad jag menade var att det finns en lite "större" del i Bromma, fast det finns även lite "annat" i Stockholm .

• Sarge

Ursäkta sent svar...har haft fullt upp med packningen !

Låter som att vi jobbar inom samma företag
    KUL, men läskigt att världen är sååå liten ibland !

/Sarge

• Joonas

Vi har lf och har ingen aning om vad vi betalar men jag kan ju berätta att vårt hus brann upp i jan 05. Lf har inte ordnat något boende åt oss, det har vi fått göra själv. När vi inte lyckades helt ett par månader förra sommaren ansåg de att de kunde placera en husvagn (vi är fyra pers) på tomten där resterna av det nedbrunna huset fortfarande stod... Där skulle vi bo och så kunde en taxi komma och hämta oss för att fylla på vatten och tömma avloppet. schysst va? De har försökt lura oss hela vägen... Erbjöd oss vad som visade sig vara hälften av värdet på lösöret (så skulle vi ju slippa göra listor) Ansökte inte om rivningslov och bygglov utan vi fick ta det till media för att det skulle hända något... Nej fy fan... (ursäkta) Så fort detta är avslutat så byter vi bolag, på stubben!

I love you Ich liebe dich Malin Malinovich
  • LPW

Joonas! Det lät ju helt gräsligt... Antar att LF är Länsförsäkringar- eller?!

Sarge! Då är vi säkert "kollegor"!!! Frågan är bara "hur nära"?! Vi har också fullt upp med att packa inför flytten (och jag har träningsvärk idag efter allt packande igår). Vi får nycklarna nu på onsdag och flyttfirman kommer på torsdag och tills dess måste allt vara klart. Förstår dock inte riktigt hur det skall gå till...

• Sarge

Joonas!
    Stackars Er !
    Jag hade blivit vansinnig!

LPW!

Ja, det är frågan om det, hur pass nära kollegor vi är...hi hi....spännande!
    Ska du vara ledig nå´t eller hur ska du hinna med allt !?
    Vi flyttar nu på fredag eftermiddag + lördag.
    Är ledig på fredag, för vi skriver alla papper på förmiddagen & sen är det bara att bära, bära & åter bära!

Är uppe i 51 flyttkartonger & är inte klar än!
    Vart får man alla grejjer ifrån ??????

• LPW

Vi flyttar lite själva på onsdag (tavlor och saker vi är rädda om). Sedan har vi flyttfirma (som även sköter städningen) som kommer på torsdag och flyttar möbler/kartonger. Jag är ledig på onsdag samt på halva torsdag- får hoppa att det räcker.

Vi är uppe i över 60 lådor och det räcker inte- måste köpa fler flyttlådor idag... Förstår varken hur vi skall hinna med allt eller var vi har fått alla saker från (har ju rensat en hel del).

Värst är dock att katterna är superstressade och undrar vad som händer... Vi har tagit upp resväskorna och vår ena katt har sovit hela natten på min cabin-väska- stackarn han tror väl att vi skall resa ifrån honom (han är en hittekatt och har ju blivit lämnad en gång tidigare)

• Sarge

Ja, våra kissar är också stressade & vankar runt i huset & undrar vad sjutton vi håller på med....iofs har jag fått bra "packhjälp" av lilla Caprice...hon älskar att slåss med tidningspappret när jag slår in glas & porslin

Svar på tråden Vad har ni för villaförsäkring?