• DoDo

plantera rabarber

hej jag bor utomlands och råkar nämligen älska rabarberpaj, så jag undrar hur planterar man rabarber, e det frön eller vad e det man använder¨, och vad behöver dem för väder e jätte varmt här så jag vet inte om det kommer gå, nån som har några tips

• Svar på tråden plantera rabarber
  • Theorese

Jag har aldrig sett några frön. Vi köpte en planta, knölar, som vi satte ner.

• DoDo

hmmm oki va synd ... så det e alltså knölar man sätter ner

• Vem vet

Planta. Men om du vet någon som åker från sverige kan du ju be dem ta med en planta...

• DoDo

kan man köpa dem plantorna året om eller bara på sommaren, och sen när man planterat rabarberna och dem vuxit o man plockar upp dem kommer det fler eller måste man plantera om, och mer frågor en planta e det en rabarber eller kommer det fler av en planta, och hur ofta efter att man plockat upp dem kommer dem tillbaka om dem ens gör det...ojjj hoppas nån förstår vad jag menar

• Vem vet

Man köper dem på våren, men känner du någon som har hemma så kan de ta en planta om du bor i ett varmt land förståss.

Plantan kommer från roten och när man plockat kommer det fler, den tar inte slut...

• m1nn13

Vilket land bor du i? Är det hemskt varmt där? I Sverige trivs rabarber i full sol men om du typ bor vid Medelhavet så kanske de vill ha lite skugga åtminstone nån timme under dagen.

Gräv bara upp en bit planta hos någon. Du kan gräva rakt av - det gör inget om själva knölen går sönder. Gräv så att du får med några blad. Ta tre bitar (minst) på en 10 cm (i diameter ungefär)- stoppa i påse så den inte torkar (men passa så det inte möglar). Sen kan den transporteras och grävas ner hos dig.
    Sen kan det faktiskt ta ett tag innan rabarberna blir riktigt stora (några år). Men du behöver aldrig plantera nya. Gräv en rejäl grop på nya stället och fyll i med ny, fräsch jord. Släng ner en näve växtnäring (NPK) i gropen. Gödsla gärna igen på våren. Du kommer få fler rabarber än du kan äta! Bara att plocka (utifrån och in). Nya 'barbisar' kommer snart!

• m1nn13

PS... är det jätte-jättevarmt så vattna, vattna och vattna! Det är ju givet om man tänker efter hur saftiga de kan bli!

• DoDo

aaa tack så mycket för hjälpen, är det svårt o plantera dem på en balkongom det e an ganska stor rabatt

• Vem vet

Det borde gå, det krävs ju lite utrymme om du vill ha en stor plants i slutändan..

• veera

Rabarbern har ju enorma blomstängstlar. Ca 2 meter höga blir de om man låter dem växa. Normalt tar man bort blomstängseln för att ge mera kraft till bladen, men jag tycker blomstängseln är dekorativ och låter den växa. Då bildas det frö på hösten som blir till nya plantor efter några år.

• Kajak

om man ska flytta/plantera så ska man tänka på att jordnivå ska vara SAMMA som tidigare annars växer den inte så mycket,

Jag gjorde misstaget o rarber växr nästan ingenting på ett par år o jag får rabarberstälkar max 15-20 cm.
    Tidigare var det ca 50 cm så det räcker bra till rabarberpaj.

Så jag vill ni ska inte få göra samma misstag som jag.

Ha det härlig med rababerpaj!

Svar på tråden plantera rabarber