• Popflickan

Patentstickning? Någon som vet hur?

Hm.... varför finns det inget forum som heter t ex "hobby" eller "fritidstintressen". Det senare finns under Pappagruppen, men mammor har väl också fritidsintressen?

Nåja, över till frågan: Finns dte någon som lätt kan beskriva hur man stickar patentstickning? Ska göra en halsduk, och kvinnan i affären förklaradel ite snabbt, och det såg ju inte så svårt ut, men nu har jag glömt hur hon förklarade. Jag ska sticka en halsduk i grovt garn.

Hjälp? Någon? Tack!

• Svar på tråden Patentstickning? Någon som vet hur?
  • narie24

Jag har också glömt! mamma lärde mig förra året och det var hur enkelt och snabbt som helst! Någon som vet??

• Popflickan

Det var något med att plocka upp föregående varvs maska, men om det var på rätt eller avigt varv minns jag inte.... hmmm

Någon som vet??

• KorElleBelle

Hittade en sida med en beskrivning:
    www.gungadin.nu/Stickakuten/39%20fragor030223.htm#Patentstickning

Hoppas det funkar så att du med hjälp av den kan klura ut hur man gör

• KorElleBelle

Verkade inte funka. Lägger in beskrivningen istället:

22. Hur gör jag en patentmaska?

Patentstickning. Ojämnt maskantal. Varv 1: 1 rm, x lägg garnet över vänster sticka, lyft garnet och 1 m avigt över på höger sticka, 1 rm x. Upprepa mellan x varvet ut. Varv 2: 1 rm, x sticka rätt ihop nästa m med det framför liggande garnet, lägg garnet över vänster sticka, lyft garnet och 1 m avigt över på höger sticka x. Upprepa mellan x till varvets slut och suta med 1 rm. Varv 3: 1 rm, x lägg garnet över vänster sticka, lyft garnet och 1 m avigt över på höger sticka, sticka rätt ihop nästa m med det framför liggande garnet x. Upprepa mellan x till varvets slut och sluta med 1 rm. Upprepa varv 2 och 3.

• Popflickan

Såg den beskrivningen också, men fattar inte riktigt?? Vad står "x"-et för egentligen? *konfunderad* Kan inte så jättemycket om stickning!

• Jennie Brunflo

Blir det lättare om jag skriver om det så här?
    Du ska alltså sticka 1 maska..och sedan sticka det som står efter x och sedan upprepa det som står efter x...till varvet är slut....och så vänder du.

Sticka 1 msk....sticka det som står efter x...och upprepa det till varvet är slut....och så vänder du.

Varv 1: 1 rm
    x lägg garnet över vänster sticka, lyft garnet och 1 m avigt över på höger sticka, 1 rm x

Upprepa mellan x varvet ut.

Varv 2: 1 rm,

x sticka rätt ihop nästa m med det framför liggande garnet, lägg garnet över vänster sticka, lyft garnet och 1 m avigt över på höger sticka x.

Upprepa mellan x till varvets slut och suta med 1 rm.

Varv 3: 1 rm,

x lägg garnet över vänster sticka, lyft garnet och 1 m avigt över på höger sticka, sticka rätt ihop nästa m med det framför liggande garnet x.

Upprepa mellan x till varvets slut och sluta med 1 rm.

Upprepa varv 2 och 3.

• Popflickan

Ha! va bra! Jag tror jag har kommit på hur man gör!! Det ska se ut som grov resårstickning eller hur?

Jag förstod bättre av din förkalring Jennir, tack så mycket! Jag trodde först att man på varv två skulle använda det framförliggande garnet att sticka maskan med, men det blev jättekrångligt, så jag antar att man tar NY tråd till att sticka maskan med.

Ska börja på "riktiga" halsduken imorgon! Tack så mycket!!

Svar på tråden Patentstickning? Någon som vet hur?