• JejDii

Bra vinteroverall? Tips!

Dags att köpa vinteroverallen till min dotter som fyller 2 i oktober. Hon går på dagis, så det blir mycket utevistelse och slit på den. Ska jag köpa två billiga och byta av, eller ska jag lägga pengar på en dyr? I så fall vilket märke?!

Vill ha tips på bra vinteroveraller helt enkelt...

• Svar på tråden Bra vinteroverall? Tips!
  • sicksack

Personligen är jag en stor förespråkare av Reimas overaller. Var själv och köpte en till sonen (som blir tre i oktober) igår. Han hade en förra året med och vi var så supernöjda med den att vi inte kunde låta bli att köpa en i år med. De är dyra, vi betalade 1300 för vår, men ack så värda priset. Förra året köpte vi ett par POP termobyxor och en jacka till honom med för att ha som ombyte, men det setet behövde vi aldrig använda. Reimaoverallen håller ditt batn torrt och varmt i ur som skur. Den är tunn och smidig så att barnet kan leka utan att känna sig besvärad av overallen. Jag tcker den är helt suverän! Men jag rekomenderar dig att höra med ditt barns förskola vad de tycker om overallen då jag förstått att det finns en del som vägrar komma ihåg vilka overaller som får vara i torkskåp och vilka som inte får...

• kirsikka

Nya Reima Tec overallen kan man torka i torkskåp.

Jag köpte en till min dotter i förrgår stl 80 men mannen tycker den är för stor och klumpig på henne. Jag själv tror att hon kommer att växa i den innan den behöver användas, hon är visserligen kort (ca 75 skulle jag tro, hon är 16 mån.). Men jag ville köpa det bästa som finns. Vill inte gärna heller köpa 74 eftersom det känns att det blir för litet så fort.

Eftersom mannen är envis (precis som jag) har jag nu inhandlat termobyxor och en jacka från PoP i mer passande storlek (byxor 74, jacka 80) och blev jätteförvand när jag fick veta att man inte ska torka de i torkskåp! Litade liksom på att PoP har nog såna kläder som alla här i Sverige vill ha på sina dagisbarn...nu vet jag inte vilka jag ska ta tillbaka i affären. Får se vad mannen säger, tänkte också höra med dagispersonalen. Eller tror ni att det blir användning för alla?

• Lena A

Har köpt en Reima, den för mindre barn kostade 998:- på NK. Min dotter är bara 80 cm men på NK sa det att hon skulle ha stl 92. Ser ut som hon ska drunkna men de menar att om man har vinterstövlar och vantar som går upp så är det rätt stl! Den kommer ju förhoppningsvis inte att användas än på ett tag så hon hinner väl växa lite.

Jag vågade inte vänta med att handla för varje gång jag gör det tar grejerna slut!

• Millans hustru

vi har köpt en nanok, den finns bland annat på naturkompaniet. läste om den o den verkade fantastisk. vi har provat den o den känns perfekt. gummistroppar under skorna, slitstarka o fiffiga. bra förstärkningar o får torskas i tumlare.

• kirsikka

Lena A: jag tycker det låter extremt stort att ha en 92 redan...min dotter använder 74 i kläderna (hon är 16 månader men kort) och 80 i Reima overall var STOR...fast förhoppningsvis passar den om några månader. Jag menar, en 92 är ju tänkt att man ska kunna ha den även EFTER barnet är 92 cm lång och hon har ju 12 cm kvar....!!

Ett tips som jag läste någonstans att kolla på kurvan i BVC hur den verkar gå och planera storleken därefter. Barn växer ju i olika takt, det är svårt men följer oftast kurvan ganska bra.

• Jade

Min dotter hade en Reima Tec förra året, var dessutom tredje barnet på den, och hon var alltid torr och varm. Kan helt klart rekomendera en sån.

Satu, jag tror absolut att stl 80 blir bra. Min tjej hade det, hon blev ett i november och var väl då ca 75 cm. Hon hade inga problem att röra sig i den och den räckte i storlek hela vintern.

• JejDii

Bra tips alla!

sicksack: Hörde efter på dagis också, och där var det en fröken som själv hade Reima, så det är nog inga problem med torkskåp och sånt.

Millans hustru: Nanok har jag aldrig hört talas om, hur ligger den i pris?

• sicksack

Hejsan igen...
    Det kanske redan något som skrivit det i tråden men, men: Jag kollade just i Reimaoverallen jag köpte tisigare i veckan och ville bara informera om att nu kan man både torktumla och torka overallen i torkskåp. Så förskolorna kan inte förstöra overallerna längre.

• Nummer2

jag älskar pop overaller vi hade en förra året och sonen var alldrig blöt eller kall och vi bor i norrland så här kan ju bli ganska kallt. det blir givetvis en sån i år med.

• MsRahkonen

Min dotter var 69cm förra veckan.. Hon blir 1 i oktober.. Vilken storlek tror ni jag ska köpa på overallen?

Svar på tråden Bra vinteroverall? Tips!