det kan ta rätt lång tid om dom får bestämma själva
vår dotter somnade oxå mellan tolv och ett men vi började lägga henne för natten vid tio och höll/håller stenhårt på det.
Det funkade super, nu två och en halv månad gammal så somnar hon vid nio på kvällarna (vi lägger henne tidigare allt eftersom hon verkar mogen) tryggt och lugnt själv i sin säng.
även med sonen hade vi tidiga bestämda rutiner så där hade/har vi heller inget problem med läggning/sömnen heller.
om ni bestämmer er för en viss tid att lägga er bebis och håller hårt på det så ska du se att ni rätt snart vänt henne rätt, ofta krävs det ju att man får upprepa kvällsproceduren ett ex antal ggr de första kvällarna/veckan men sedan brukar de små fatta vinken och somna utan protester!
det är ju viktigt att ni har exakt samma rutin varje kväll oxå för att bebisen snabbare skall förstå att nu är det kväll och sova.
Mitt tips:Bestäm en lämplig tid, tio är väll rätt rimligt till en början,
byt blöja, sätt er i sovrummet med henne, Släck ner ljuset(bortsett från en nattlampa som får lysa medan hon äter), prata inte med bebisen, dämpa allt annat ljud, mata, rapa och lägg, börjar hon grina, gå in i gen och upprepa hela proceduren, under tystnad om och om igen. till slut inser hon att "det är ändå bara mat jag får och det vill jag inte ha.." och somnar.Ta inte ut henne ifrån sovrummet förrän det är morgon och dags att stiga upp, behöver blöjan(nattetid) bytas så gör det under tystnad i sovrummet..
när natt sovrutinen sedan sitter och hon sonmar då hon läggs så kan man ju tidigarelägga nattningen till den tid man tycker är lämplig..men det får man ju ta pö om pö.