• jossposs

När vänder barnen tillbaka dygnet tro???

Hej hopp
    Har en liten fråga.. precis som rubriken lyder. Är nämligen så att vår dotter somnar mellan 00-01 på kvällarna och har gjort sedan hon kom ut.. gjorde även det i magen. Hon är nu drygt två månader.... Och det börjar faktiskt att bli jobbigt att vara vaken så sent på kvällarna varje kväll, speciellt nu när sambon jobbar och lägger sig vid halv elva typ.

SÅ, ni som har hört el har erfarenhet av detta, när brukar barnen vända tillbaka dygnet??? För det spelar ingen roll om jag försöker lägga henne tidigare, Det går inte!!

Tacksam för svar.... // en trött mamma

• Svar på tråden När vänder barnen tillbaka dygnet tro???
  • Noklen

Min dotter började somna tidigare av sig själv vid 3 månader. Innan dess somnade hon när vi lade oss, mellan 22 och 23. Hon brukade då sova ett kortpass vid 19-19.30. En kväll så provade jag att lägga henne i sovrummet när hon somnade vid 19.30 (som var mörklagt) och hon fortsatte att sova...
    Sen är det där så olika på barn, vissa är väldigt kvällspigga och det kan hålla i sig länge.
    Själv har jag haft en morgonpigg tjej som sedan 3 månader vaknat mellan 5 och 6 på morgonen Flört Kan säga att jag har längtat tillbaka till tiden innan 3 mån ett antal gånger Räcka ut tungan

Det enda jag tror kan hjälpa er lilla tjej att så småningom somna tidigare är att kanske styra eftermiddagssömnen lite, men det började inte vi med förrän Moa var runt 5 månader tror jag... Många barn styr upp det där alldeles galant ändå

• Kathe

Var flicka var sadan mellan 1 och 2 manader ungefar, fast hon kunde vara uppe annu langre. Det holl pa att knacka mig att aldrig fa ga och lagga mig i tid. Sa en dag bestamde mig for att nu var det slut, hon skulle bara i sang fore midnatt. Sa jag bar henne i famnen runt runt, forsta kvallen tog det en timme, andra kvallen i en halvtimme etc. Varje kvall borjade jag lite tidigare. Efter en vecka sov hon vid 22! Samtidigt lat vi inte henne sova mer an 20 minuter om hon somnade tidigare pa kvallen och var ute jattemkt pa dagen sa hon fick mkt dagsljus

• Ariella

Vår tjej började somna väldigt sent (midnatt och ibland ännu senare) när hon var ca 1,5 månader gammal. Hon vände sedan tillbaka av sig själv när hon var ca 4 månader gammal. Innan det försökte vi med allt... men helt plötsligt började hon visa själv att hon ville lägga sig tidigare. Sedan dess har hon somnat mellan 19.30 och 20.30 (nu är hon snart 10 månader).

Håll ut, vet att det är påfrestande.

• fantasy

det kan ta rätt lång tid om dom får bestämma själva vår dotter somnade oxå mellan tolv och ett men vi började lägga henne för natten vid tio och höll/håller stenhårt på det.

Det funkade super, nu två och en halv månad gammal så somnar hon vid nio på kvällarna (vi lägger henne tidigare allt eftersom hon verkar mogen) tryggt och lugnt själv i sin säng.

även med sonen hade vi tidiga bestämda rutiner så där hade/har vi heller inget problem med läggning/sömnen heller.

om ni bestämmer er för en viss tid att lägga er bebis och håller hårt på det så ska du se att ni rätt snart vänt henne rätt, ofta krävs det ju att man får upprepa kvällsproceduren ett ex antal ggr de första kvällarna/veckan men sedan brukar de små fatta vinken och somna utan protester!
    det är ju viktigt att ni har exakt samma rutin varje kväll oxå för att bebisen snabbare skall förstå att nu är det kväll och sova.
    Mitt tips:Bestäm en lämplig tid, tio är väll rätt rimligt till en början,
    byt blöja, sätt er i sovrummet med henne, Släck ner ljuset(bortsett från en nattlampa som får lysa medan hon äter), prata inte med bebisen, dämpa allt annat ljud, mata, rapa och lägg, börjar hon grina, gå in i gen och upprepa hela proceduren, under tystnad om och om igen. till slut inser hon att "det är ändå bara mat jag får och det vill jag inte ha.." och somnar.Ta inte ut henne ifrån sovrummet förrän det är morgon och dags att stiga upp, behöver blöjan(nattetid) bytas så gör det under tystnad i sovrummet..
    när natt sovrutinen sedan sitter och hon sonmar då hon läggs så kan man ju tidigarelägga nattningen till den tid man tycker är lämplig..men det får man ju ta pö om pö.

• lillasving

Fantasy: Tycker det låter jätte bra! Är absolut något jag kan tänka mig att pröva. Min dotter 4 mån, snart fem somnar varken tidigt eller själv.
    Har prövat liknande men hon bara ksriker när man lägger ner henne. Hur har du gjort då. Ibland känns det som att det blivit en form av feminutar här hemma. O det vill jag inte at det ska vara. Så jag har givit upp o hon har somnat i famnen.
    Har du nått bra tips? Eller hur har du gjort när barnen protesterar o skriker om man lägger ner dom.

• fantasy

jag ser till att hon är ordentligt mätt, sedan lägger jag ned henne, tar upp henne igen om hon börjar skrika och erbjuder mat om och om igen, rapar lägger ner och släcker.

man får räkna med att upprepa många gånger de första dagarna, ibland hinnar man inte ens ut ur sovrummet.. en det är värt det!
    Men det är hemskt viktigt att inte lämna en sådan liten för att grina sig till söms, det bygger osäkerhet..

poängen med då jag gör så här är att bebisen skall tycka det inte ger något att vara vaken, för det första är det mörkt(så när som en liten nattlampa jag släcker då jag lagt ned henne) och för det andra så är det tyst, ingen som gullar eller pratar med henne, det blir liksom tråkigt att vara vaken då.. Hon vet att skriker jag då kommer "mamma men bara för att erbjuda mat"

det är ju viktigt att man är att man visar att man finns där men är konsekvent och gör exakt lika dant varje dag fram till dess att hon somnar direkt vid första läggningen.Därefter går det att börja ändra läggningstiden om man vill för då är barnet så inkörd på att "då mamma gör så här då är det dags att sova" och sen är det inget mer med det.

Jag tycker det är guld värt att detta funkar så bra på mina barn, dom har inga problem att somna och framförallt så är dom trygg med det oxå!

sen säger jag ju inte att just denna rutin passar alla barn, men det kan ju vara en ram att gå efter eller utveckla. vissa har ju turen att ha barn som direkt från att dom är små sover hyfsat bra tider, medans andra har barn som gärna är vakna över midnatt, det skadar inte att testa att ändra dygnsrytmen, ju fortare man får till den desto bättre för både mor och barn. huvudsaken är ju att man inte låter barnet grina sig till söms det är jag allergisk emot!

• fantasy

sen är det ju oxå skillnad mellan grin och grin, man känner ju sitt barn bäst..jag menar alltså att man skall inte låta ett barn som är lessen ligga och gråta.

• Fru Stjärna

En bra och ganska enkel rutin är att införa pyjamas! När det är dags att sova så görs en kvällsrutin och pyjamasen sätts på. För min storebror var det bara pyjamasen som krävdes för att han skulle sova om nätterna... Med min son krävdes lite mer

• jossposs

fantasy: Tack för att du delar med dig..
    Men det är så att jag ammar alltid min dotter tll sömns på kvällarna, då det är det enda sättet för att få henne att somnar.. Hur tycker du vi ska göra då??
    Alla säger att "när barn är trötta s somnar de tillslut", MEN våran dotter fatttar inte att hon är tröt.. gäller även dagtid.. sover jättedåligt på dagarna fast hon är så trött så ögonen knappt orkar vara uppe... Så på dagarna ammar jag henne till hon blir alldeles dåsig, och sen lägger jag ner henne för att sova... ibland går det, och ibland får man börja om från början.: Men det har blivit bättre sista dagarna, så det går sakta men säkert framåt...

SÅ alltså, Hur tycker du jag ska göra m kvällsnattningen nu eftersom jag alltid ligger ner och ammar henne till sömns.. hon är ju pigg som en lärka på kvällen, så vet inte om det ens går att få henne att somna tidigare.,. Tacksam för tips om du orkar Kan tillägga att hon äter ganska många gånger på kvällen då hon vill snutta och samlar på sig inför natten: hon tar inte nappen....

• fantasy

ja du, mitt enda tips är att amma tills hon självmant släpper, testa att lägga ned(vare sig hon sover eller är vaken) och upprepa till dess att hon somnar(om hon börjar grina).. alla barn är ju individer så det är ju svårt för mig att säga att just detta funkar, men testa dig fram, huvudsaken är ju att du gör det "tråkigt" och tyst runt henne då det är "natt" till slut kommer hon att förstå att det är bättre att sova..
    samsover du? eller ligger hon i egen säng?

Om hon vill snutta flera ggr efter varandra så låt henne göra det det får du oxå räkna med från början, fast under tystnad. till slut när du lägger ned henne kommer hon ju allra troligast att somna, då hon är nöjd.
    om hon sover i egen säng så kanske det är lättare att sitta upp på sängkanten och amma så att du inte behöver böka så mycket då du skall lyfta upp och lägga henne i sin egen säng? men sover hon i er säng så kan du ju ligga och amma, sen när hon verkar trött och släpper kryper du därifrån och släcker och går ut.. och upprepar om det blir nödvändigt.

• fantasy

du kan inte använda tutte dagtid för att lättare få henne att somna då? dock rekommenderar jag det inte nattetid, för då kan du få problem med att måsta stiga upp gång på gång och plugga den istället..

vår tjej har tutte dagtid, hon får den då hon är mätt och nybytt samt verkar trött.

• Mizax

Vår tjej har nu vid 4 månaders ålder börjat somna tidigare. Första månaden somnade hon runt 3 på natten... Sen blev det lite bättre då hon somnade mellan 00-01. Vi försökte få henne att somna tidigae med hjälp av vagnen, bära, vagga men inget funkade, hon blev bara vansinnig trots att hon var mätt så det gick inte att söva henne med vare sig amning eller flaska. När hon blev 4 månader blev det genast bätre och nu har vi infört en kvällsrutin som hon somnar gott av men det hade inte funkat förut.

En del bebisar behöver nog lite tid på sig att ställa om sig.

• jossposs

fantasy: det går inte m napp.. hon vägrar ta den och har vägrat sen i början.. så ingen napp här inte

Jag ska prova lite m dina tips och se hur det går.. men nu har jag en ledsen snutta här som nyss har vaknat.. sköööönt att hon sov en stund i af KRAM KRAM tiller alla

Svar på tråden När vänder barnen tillbaka dygnet tro???