• Knoddas

Barn födda sent på året

Hej!

Hamnade i en diskussion angående att vara född sent på året och om det på något sätt haft betydelse i barnets umgänge, skolgång etc. Jag är själv född ganska sent och har alltid hängt med bra i skolan och hängt med rent "kroppsligt" i idrott tex, men däremot så kände jag att jag när jag var yngre gärna lekte med barn födda året efter mig. Nu när jag är vuxen ser jag ingen nackdel(eller fördel) med att vara född sent på året, men jag är nyfiken på hur ni med barn (i alla åldrar) som är födda sent på året ser på denna fråga. Har ni på något sätt märkt att det varit negativt, eller positivt, att de är födda sent (och i så fall på vilket sätt) eller tycker ni inte det spelar någon roll alls?

Observera att det är endast av nyfikenhet jag undrar. Ett barn är självklart en gåva oavsett ankomst under året.

• Svar på tråden Barn födda sent på året
  • Justitia

Hjälper till att knuffa upp tråden!
    Vill också veta då min son är född i oktober, han är dock för liten för att man ska se några konsekvenser av det än!

• Dixie

jag är född i oktober, vet ej om det räknas som "sent" - men tycker inte det har påverkat mig verken positivt eller negativt, jag var alltid bland de längsta i min klass, så det syntes inte att jag var född senare på året, jag har aldrig haft problem att hänga med i skolan, utan har oftast varit bland de bästa i klassen.

det enda jag kan se som lite negativt var ju att jag fick vänta att köra moped och det är ju inte hela världen!

Det verkar som många har en negativ bild till att få barn sent på året, och helt ärligt förstår jag inte detta resonemang! Ok, om jag fått välja hade jag inte velat att mitt barn hade födelsedag precis runt jul, men det har inte med att det är sent på året utan att det sammanfaller med en annan högtid!

• Merle

Jag ska få barn i slutet av året och precis ALLA jag pratat med säger nej, usch, stackars barn, då får du knipa över nyår och liknande. Det lustiga är att ingen av dessa är födda sent på året, medan jag, som är överlycklig över mitt barns ankomsttid är född 22a december.. Min erfarenhet både från mig själv och mina år på dagis är att barn är så otroligt olika i utvecklingen ändå, så det spelar ingen som helst roll om man är ett sent barn eller ett tidigt.

Och apropå att fylla år nära jul har det bara varit härligt. Vi klädde alltid julgranen på min födelsedag, alla var lediga och glada, och alla fick presenter inte bara jag.

• CeeJay

Min yngsta dotter som bara är 8,5 månader är född den 5 december - ser inga som helst nackdelar med det förutom "andras" konstiga kommentarer...

• anna be

Min pojk fyller, i år, 6 den 21 december. jag har inte sätt någon skillnad mellan honom och hans kamrater, några längre några kortare, vissa läser och andra räknar till hundra. det ända som går att relatera till att han fyller så sent är det eviga tjötet " varför fyller alla innan mig" :)

• Spetan

Min äldsta son fyller 3 den 20:e November. Trots att han är född 1 månad för tidigt så är det ingen som helst skillnad för honom. Han är till och med stor för sin ålder och leker gärna med 4-5 åringar.
    Jag tror inte att det spelar någon roll när på året dom är födda.

• CeeJay

Är det inte de som fäller kommenterarna om detta som "skapar" problemet ? Det finns ju de barn som är födda 2004 som är mer utvecklade på något sätt än de som är födda 1998...

• Flissi

Tror inte heller det är nån större skillnad, de vänner jag har som fyller sent kände väl lite att det var trist att få vänta på 15, 18 & 20-årsdagen. Annars ingen skillnad på nån jag känner!
    Enda nackdelen jag kan komma på nu är att i vår kommun går de på när barnet är född i dagiskön..så vi lär knappast få det dagis vi vill ha! (dotter född 3 november)

• Knoddas

Tack alla för svar! Någon annan som vill tycka till?

Svar på tråden Barn födda sent på året