havandeskapsförgiftning
Hur yttrar det sig?Är symtomen ihållande??Kan det variera upp och ner?Hur är symtomen?Kan man få det under hela graviditeten?
Hur yttrar det sig?Är symtomen ihållande??Kan det variera upp och ner?Hur är symtomen?Kan man få det under hela graviditeten?
Något jag oxå undrar över. Hoppas att det finns nån som kan förklara för oss! Jag undrar oxå om det är större risk att jag får det om min mamma hade det när jag låg i magen?
/Maria
"Havandeskapsförgiftning
Ca 2% av alla gravida drabbas av havandeskapsförgiftning. För att ställa diagnosen krävs att följande symtom finns med:
förhöjt blodtryck som uppträder från v20
äggvita i urinen
kraftig viktökning (ca 4-5 kg) på bara några dagar
våldsamma ödem, vattenansamlingar i kroppen
Några vanliga symtom, som man ska ta allvarligt är:
huvudvärk
ögonflimmer
buksmärtor
dimsyn
trötthet
Svårare symtom är:
diastoliska blodtrycket högre än 110 mm Hg och/eller systoliska blodtrycket högre än 160 mm Hg
huvudvärk
synrubbningar
smärtor i övre delen av buken
illamående med kräkningar
ögonbottenödem
livliga reflexer i armar och ben
urinproduktion mindre än 400 ml/dygn
äggvita i urinen
förhöjda lever enzymer
lungödem
hjärnödem
hjärnblödning
Orsaken till varför en del drabbas är okänt men troligen är det en immunologisk reaktion mot något. Det är också olika hur sjukdomen förlöper, en del kan stundtals bli bättre medan de flesta hela tiden försämras.
Blodtrycket växlar kraftigt och är känsligt för den påverkan stress har. Närings- och syretillförseln till fostret försämras vilket leder till att det blir tillväxthämmat och i värsta fall dör på grund av näringsbrist.
De som löper störst risk att drabbas är:
förstföderskor (80-90% av de som drabbas är förstföderskor)
de med vissa andra sjukdomar (njursjukdomar, diabetes mellitus)
de som väntar tvillingar eller fler, de med för mycket fostervatten samt de med druvbörd
de som har vissa autoimmuna sjukdomar
Man har också sett andra samband:
risken att drabbas av förhöjt blodtryck är mycket litet om man inte drabbats vid tidigare graviditeter
det är vanligare hos förstföderskor än om föderskor
njursjukdom, kärlsjukdom och högt blodtryck i vanliga fall ökar risken
om mor eller systrar haft högt blodtryck eller preeklampsi ökar risken
likaså ökar risken om modern är över 35 år
De flesta som har preeklampsi är ganska opåverkade av sjukdomen och det räcker med vila och en stressfri miljö under övervakning, strikt sängläge verkar dock inte förbättra tillståndet. De som har svårare symtom brukar få ligga i en så ljus- och ljudfri miljö som möjligt i ett enkelrum.
Kvinnans organ utsätts för stora påfrestningar i och med det höga blodtrycket. Därför är det bäst för både mor och barn om hon förlöses. Blodtryckssänkande mediciner skyddar inte barnet från de risker som preeklampsi medför utan ges för att skydda modern mot de risker hon utsätts för. Redan inom tre dygn efter förlossningen har i allmänhet alla symtom på preeklampsi försvunnit.
Risken att drabbas av preeklampsi under kommande graviditeter är liten men risken att få förhöjt blodtryck i framtiden ökar."
www.9manader.nu/
babyboom.nu/guider/GFAQ2/Trimester3.html
Fler länkar om havandeskapsförgiftning
netdoktor.passagen.se/sjukdomar/fakta/havandeskapsfoergiftning.shtml
www.infomedica.se/fraga_doktorn/sok_svar.asp&CategoryID=&CatID=4396
Jag hade kraftig havandeskapsförgiftning när jag fick min son, det var ingenting jag kunde hjälpa eller förebygga utan det kom i vecka 34 och ett par dagar senare blev jag förlöst med katastrofsnitt pga kramer och att jag slutade andas.. det är bara att hålla tummarna att man inte får det...
jag fick det förra gradiviteten, men mina symtom kom natten innan börja nog som en vanlig förlossning, sen åkte jag till ystad bb på morgonen o då hade jag blodtryck på 180/130 så det blev akut till lund, blev igångsatt tyvärr minns jag ej så mycket, men födde iallafall på vanlig väg.. låg på bb i 9 dygn. hoppas ni slipper kram sara
Jag fick grav havandeskapsförgiftning med förra barnet och är på god väg att få det igen nu. Blev aldrig frisk mellan graviditeterna utan fick fortsätta medicinera mot högt blodtryck. Har man haft havandeskapsförgiftning tidigare så löper man en ökad risk att drabbas igen.
Ska kanske tillägga att de första symtomen kom typ runt v20 förra gången, men kunde vara sjukskriven hemma och på dagvården fram till v 37 då jag blev inlagd. Tjejen föddes i v 39 vaginalt dagen före planerad igångsättning. Blodtrycket landade då på 180/120 och 3+ i äggvita.