• PellePlutt81

Vad betyder detta?

Var hos Spec. MVC i måndags och belv undersökt. Min läkare sa att livmodertappen inte hade mjuknat upp än. Och då antog jag att kroppen inte ens började förbereda sig för ngn förlossning. Men idag fick jag utskriften från måndagens sjournal där hon har skrivit "c-x bibehållen och öppen för bara fingerblomman". Visst fattar jag att livmodertappen är där men vad menar hon med det sista? Kan man börja öppnas utan att livmodertappen är borta?

• Svar på tråden Vad betyder detta?
  • m1nn13

Så här tror jag att det kan vara:
    För förstföderskor utplånas livmodertappen först. Sen öppnas man. För de som fått barn innan utplånas livmodertappen samtidigt som man öppnas. C-x är förkortning av cervix, alltså livmodertappen.
    Vid undersökningen så känner de med ett eller flera fingrar och avgör på det sättet hur öppen man är. Fingerblomman är ju den delen av fingret som sitter längst ut, alltså fingertoppen eller "fingeravtrycket" eller tja, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara. Men jag tror att hon menar att öppningen fortfarande är så liten att hon inte "ens" får in fingret utan bara fingertoppen. Alltså det normalstora hålet som släpper ut mensblod t ex.

Så det hon sa stämmer, tappen är inte mjuk och förberedd. I alla fall enligt min erfarenhet som icke sjukvårdsutbildad!
    Lycka till!

• PellePlutt81

ok tack, har lite svårt att förstå hur man kan vara öppen om ens jätte lite när cervix e kvar.. trodde den var tvungen att vara helt utplånad innan man ens kunde se om ngn var öppen ngt eller ej. Men det är säkert ngt jag missar.

• killmamma

Livmodertappen är som ett "rör" upp till livmodern ca 4 cm lång. Förmodligen är den yttre livmodermunnen (längst fram på tappen) den som är öppen och den inre stängd. När livmodertappen är helt utplånad finns ju alltså bara den inre livmoderöppningen kvar. Så har jag uppfattat det. Jag har varit helt sjukskriven från v.28 pga mjuk, förkortad och mellanlutad livmodertapp. Överläkaren fick in fingret så den yttre livmodermunnen var öppen medans den inre var stängd.

• PellePlutt81

Ok tack ska du ha, då fattar jag hur det hänger ihop.

Svar på tråden Vad betyder detta?