-
-
Svar på tråden Mina tomatplantor kryllar av tomater, men de är gröna fortfarande, å en del trillar av å några blad har gulnat...
-
Lägg dom på köksbänken så mognar dom.
-
Aha, tackar! Men det är jättemånga.... typ 50 st, å en del e jättesmå, andra större. Måste de ligga varförsig eller kan de ligga i en stor skål?
-
Det borde nog inte göra någon skilnad. Känn på dom ofta för det kan gå fort när dom mognar.
-
Vissa sorter mognar fortare om man lindar in dem en och en i tidningspapper. Du kan ju testa med några. Låt dem annars bara ligga i solen vid fönstret.
Sen om man gillar sånt så kan man faktiskt äta inlagda gröna tomater, men jag har ingen aning om hur man gör för att konservera dem, vet bara att min mamma gjort det några gånger -
Jag tänkte precis tipsa om inlagda gröna tomater... Det är så RUSKIGT gott!!
Tror det är kanel och kryddnejlika i... men är osäker... finns säkert på nätet -
Var tvungen att leta lite... hittat på www.sr.se
"Syltade gröna tomater
Karin Franssons recept vecka 36
1 kg små gröna tomater
Lag:
2 dl ättiksprit, 12%
3 dl vatten
6 dl strösocker
1 tsk salt
8-10 kryddnejlikor
6 kryddpepparkorn
3 cm färsk ingefära, el. torkad
2 kanelstänger
Tag bort fästet på tomaterna och skölj av dem. Pricka tomaterna och koka dem några minuter, låt dem sedan rinna av. Blanda ihop lagen och koka upp den. Lägg ner tomaterna och sjud dem i ca 8-10 min. beroende på storleken, de ska ha lite spänst kvar. Lägg över dem i en glasburk. Koka ihop lagen lite på hög värme, slå över tomaterna, förslut och ställ svalt några dagar. Slå sedan av lagen, koka upp den igen, skumma och tillsätt ev. lite konservering. Låt lagen kallna och slå över tomaterna. Förslut och ställ svalt i ca 2-3 veckor. Den här tomatinläggningen fick jag smaka på första gången hos min svärmor och jag minns att jag tyckte det var sagolikt gott till hennes viltstek, så jag åt upp hela glaset." -
Tessa: Det var något liknande jag menade
Fast min mamma brukar skiva tomaterna först.
-
Legewiel, visst är det gott!
Fasen, mina gravidhormoner kräver inlagda gröna tomater nu... -
Vet inte om det är gott - om jag ska vara ärlig har jag aldrig vågat smaka då det ser så äckligt ut!
Kanske får ta mod till mig och pröva nu då...Du får springa ut och köpa lite gröna tomater från nån odlare kanske?!
-
Legewiel
Med tanke på mina förmågor i köket så är det bättre att ringa pappa och be att de skickar hit några burkar... -
Åh, va gott det låter!!! Måste testa! Tusen tack alla!
-
Tessa: Gör du det
-
...och lycka till TigerLily
-
Lägg några äpplen med tomaterna så mognar dom fortare.
-
aljo;
Tack för tipset!!! -
Äpplena utsöndrar gasen etylen och därmed påskyndas mognadsfasen!
Hälsningar från en hortonom!