• therre

Vilken slags form när man bakar kladdkaka?

Ja, vilken slags form brukar ni ha? Jag brukar ha en pajform, men tyckte det var bängligt när man skulle frysa o ta lös den. Tips?

Kanske man kan ha folie eller bakpapper under så den inte fastnar så i botten. För lite kladdig ska den ju vara!

Vad kan man annars ha? Sockerkaksform som är smord med löstagbar botten?

• Svar på tråden Vilken slags form när man bakar kladdkaka?
  • Majsan70

Jag brukar ta en pajform eller så köper jag lösa aluminiumformar. De flesta använder en springform tror jag.

• therre

vad är springform?

ja, pajform blir lagom hög.

• Karpet

Antingen så har jag en form med löstagbar botten i teflon eller så använder jag muffinsformar och gör kladdkakemuffins.

• therre

ah. med löstagbar botten tar jag då. så man lättare kan frysa ner, men man kan inte ta i pajform då o sen lyfta upp om man har något underlag? fungerar det?

• Majsan70

I pajform tycker jag de brukar fastna. Men i aluminium formarna som är engångs, så brukar det gå att få loss kakorna om de inte är för lösa inne i.

• Pikku Enkeli

Jag använder nästan uteslutande engångsaluminiumformar när jag gör kladdkaka. De går faktiskt att använda fler gånger om man så vill.

2006-07-08 För evigt..
  • ennasuS

jag brukar lägga bakplåtspapper i en gratängform med låg kant. när kakan är färdig lyfter man bara upp i ändarna av bakplåtspappret. då kan det itne fastna nånstans:)

• Unikko

Brukar göra kladdkaka i bakformar strör färgglad strössel över oxå när de kommit ur ugnen. Lätt att stoppa flera st i påsar & frysa ner.
    Kalas att plocka fram när man får gäster eller om man bara vill gotta sej.

• Kallista

Silikonform funkar också bra. Då är det bara att vika ur kakan när den är frusen.

Svar på tråden Vilken slags form när man bakar kladdkaka?