• Laila

Barnvagn på spårvagn i Göteborg...

Hej!
    Jag har tänkt åka till goa Göteborg på onsdag för att hälsa på min far.
    Ska ta bussen från hemorten för att sedan åka spårvagn till hamnen där det blir färja till ön där vi ska bo. Nu undrar jag hur det går att åka spårvagn med barnvagn och vad det kostar?
    Antar att det finns några göteborgare här som kanske kan svara på min lilla fråga, själv är jag lantis och har varken åkt tåg eller buss sen jag tog körkort för tio år sen...

• Svar på tråden Barnvagn på spårvagn i Göteborg...
  • Smilie

Det kostar 20:-
    Två kuponger, du betalar 8nget extra för vagnen

• Vilmagbg

Tänk på att det kan vara svårt att komma på de gamla vagnarna med vagnen. Jag har en Hartan Racer XL och min kompis en Teutonia och våra vagnar är för breda.

• Jacey

Det går att åka spårvagn med en barnvagn.
    Du betalar 20 kr för dig,men barnet o vagnen åker gratis.

• Caroline05

Håller tummarna för att du ska ha turen att hamna på en av dom nyare, låga vagnarna - dom är betydligt mer anpassade för barnvagnar än dom gamla vagnarna så på dom är det nemas problemas med barnvagn

Dom gamla spårvagnarna däremot är ett otyg. Tre trappsteg upp & tröga dörrar som man får öppna själv, pah...

• SagoLika

Inga problem! Det bästa vore (om du kanske skall åka några gånger med spårvagn) att köpa ett "hundrakort" =100 på Pressbyrån nånstans innan. Då blir det inte lika dyrt som att köpa lösbiljett. Att ha med barnvagn kostar inget extra...du betalar bara för dig själv. Däremot kan jag inte svara på exakt vad en enkelbiljett kostar, men åker du bara inne i storgöteborg betalar du 2 kuponger för en resa. Lycka till och ha det så trevligt här!

• Laila

Jag har sån tur att pappa hämtar mig på bussterminalen redan för jag vägrar försöka krångla mig ut dit vi ska själv, kör inte ens bil i örebro...
    Så jag får bärhjälp på spårvagnen..
    På de gamla vagnarna: Är dörrarna för smala, jag har en Emmaljunga -04, ganska bred..

• Laila

Eh.. vad är kupong, är det samma som biljett som man får när man betalar eller är det nåt man ska skaffa sig innan man går på spårvagnen??
    Ni får skratta om ni vill...

• Jacey

Ingen dum fråga alls.
    Kupong är det man ber om när man köper biljett av spårvagnschaffören.
    men det går givetvis bra att fråga efter biljett istället.
    En kupong=10kr för ett barn över 6 år tror jag det är
    två kuponger=20kr för en vuxen.

köper man ett 100-kort
    så kan man åka för 100 kr o då stämplar man en kupong= 6.65
    å en vuxen stämplar 2 kuponger.

hmm blev det rörigt eller fattar man vad jag menar?

• Linda1976

Man köper den i pressbyrån el tobaksaffärer. Ser ut som ett pappkreditkort, och som du trycker ner i de gröna maskinerna på vagnen (du får gå på var du vill) och trycker på "2" om du åker inom stan "3" till typ Mölndal osv. Info finns på alla hållplatser om taxa.

• Malvan

Rekommenderar att köpa 100-kort - för kanske åker du på det även på färjan? Till Styrsö, tex, så fortsätter du bara åka på 100-kortet, om du ska längre ut så tilläggsstämplar man - det kan de som jobbar på färjan informera om!
    Ha det så kul!

Svar på tråden Barnvagn på spårvagn i Göteborg...