• systernegativ

Inflammation i bukväggen? Var hittar jag mer info?

Hej hörrni. Min käre make har haft gräsligt ont i magen sedan i fredags, och därtill haft typ diarré deluxe och kramp i magen. Ingen feber att tala om, dock, men väldigt ont och ömt i magen när man tar på den, i synnerhet när man trycker djupare. Visst blod i avföringen också... Igår morse fick vi fara in akut pga smärtorna och han blev inlagd för att de trodde att det rörde sig om en blindtarmsinflammation med atypiska symptom. Röntgen visade dock inget, men han blev kvar över natten för observation. Efter att ha fått en massa smärtstillande och levt på dropp sedan igår förmiddags så har magen lugnat ner sig och smärtan har släppt, men han är typ grå i ansiktet och SKITDÅLIG fortfarande. Givetvis utskriven, för han är alldeles för frisk för att ligga på sjukhus. Han har precis börjat en ny utbildning och vägrar bli sjukskriven, men nu är han verkligen risig. Usch, jag är så orolig

Vi har inte fått veta vad det var som var fel med honom, läkarna visste inte. Infektionsvärderna var något förhöjda, men inte alarmerande höga, blodtrycket var högt igår när vi kom in men var nu normalt och pulsen som låg över 90 igår var idag helt okej också. Han har helt enkelt piggat på sig.

Vi fick träffa sjukhusets kanske mest opedagogiska överläkare som menade att det nog rörde sig om en inflammation i bukväggen. Jaha? Och ...? Vad är det?

Jag känner mig som att jag sitter i vacuum just nu. Jag är svintrött efter att ha oroat ihjäl mig sedan i fredags och efter att ha tagit hand om vår vildunge helt på egen hand så länge, jag hade liksom räknat med att det skulle bli BRA bara han kom in till sjukhuset. Hade det varit blindtarmen så hade det liksom varit bättre, för då hade de opererat och sen hade han blivit BRA, men nu är han liksom friskförklarad men skitsjuk på nåt konstigt sätt.

Finns det någon läkare här på fl som kan ge mig mer info om inflammation i bukväggen? Vart kan jag läsa mer om det? Läkaren sade zip zero nothing liksom....

• Svar på tråden Inflammation i bukväggen? Var hittar jag mer info?
  • Vitvå

Har letat runt men inte hittat något, inte ens på de ställen där det står "allt"...
    Konstig läkare, sa han inget annat?

• systernegativ

Den enda träff jag fick på google var ett pdf-dokument som behandlade barnmisshandel, och i det fallet rörde det sig om yttre våld som orsak.

Nej, läkaren sade i princip inget mer. Jo, en sak. Han frågade om han plötsligt börjat träna eller gjort något ovanligt med magen, något han inte brukade göra. Ehh, neeej?, sade maken då.

Nu har jag börjat fråga mig om det kanske rör sig om ett insjuknande i Crohns? http://crohns.se/symtom/

• systernegativ

Uppdatering:
    Nu har jag pratat med överläkaren igen, och det visade sig att han inte kände till diarréerna! Vi ska in igen till akuten nu.

• Vitvå

ok, skönt!
    Hoppas att ni får rätsida på det hela!
    Kramar till er båda!

• systernegativ

Nu är vi hemma igen. Den här gången hamnade vi på medicin, inte på kirurgen, och nu misstänks det ingen inflammation i någon bukvägg, utan virusinfektion i tarmarna. För tillfället gäller det bara att avvakta, avhålla sig från mjölk och mjöl och lämna lite fler prover till vårdcentralen de kommande dagarna.

Vi får se vad som händer.

Tack Vitvå för att du engagerade dig!

• Vitvå

Hej!
    Vad skönt att det inte var något mer allvarligt just nu i alla fall.
    Hoppas att det rättar till sig och bara blir bättre och bättre för honom!
    Jag förstår att ni varit oroliga, har själv suttit på akuten med min man med "diagnosen" Akut buk....väntan är inte rolig, speciellt inte om man får luddiga eller inga besked....

Kram på er båda och hör gärna av er om hur det går...

Svar på tråden Inflammation i bukväggen? Var hittar jag mer info?