• Jesster

Kulfisk - Pufferfish

Någon som har någon erfarenhet av denna fisk?

Jag har läst lite om dom och det är lite delade meningar om dom, vissa är aggressiva och vissa är hur lugna som helst men alla gillar snäckor till middag

Jag antar att det är lite individuellt för fisken med temperamentet.

Jag har alltid velat ha en sådan och nu börjar jag att fundera på att skaffa ett nytt akvarium med enbart en sådan liten rackare, vill inte släppa ner någon till mina andra fiskar.

De föredrar tydligen bräckvatten, hur mycket salt till hur mycket vatten? Jag har bräckvatten till mina "vanliga" fiskar också, en akvarist sa en gång att de lever längre då och det verkar fungera utmärkt. Lägger ca 3 msk salt (utan jod) till 200 liter vatten.

Vad lever de i för miljö? Sand, rötter och växter har jag fått för mig ska vara bra. Kanske en liten grotta att gömma sig i?

• Svar på tråden Kulfisk - Pufferfish
  • Y O D A

Bräckt vatten är inte samma som saltet du tillsätter i ditt sötvattensakvarium. Köp riktigt akvariesalt till ditt akvarium, finns hos de som säljer fisk.
    Mitt råd är att du köper en bok om just puffrar. Är mkt att tänka på med miljön, ph värde osv
    och framförallt hur du får i gång ett bra bräckvattenakvarium.
    Jag har skapat biotoper som liknar den där fiskarna kommit från, det tycker jag att man ska lägga ner tid på att göra.  Men köp böcker o studera. Glad

*Börja sälj Dr Pepper på 1,5L flaskor NU!*
  • Pilloppan

Jag har haft kulfiskar. Den ena såg ut som den hade ett självlysande x-box-x i pannan :)

Tänk på att dom behöver lite blandat frysfoder - röda mygg, oxhjärta å sånt. Och dessutom e dom svingiftiga, det går inte ens att koka ut giftet ur dom. Får t.ex en katt i sig en kulfisk så kan man lika gärna säga hejdå med en gång.

Lycka till om du skaffar en.

• mammaNena

jag kan bara tillägga en liten sak: Röda mygg ska man inte köpa. dom e fram odlade i avlopps vatten och kan ge canser och andra farliga sjukdommar. dom e absolut farliga för barn. köp hellre svart mygg..  bara ett tips, som vi själva fick för ett tag sen..

• jaguar

Oj! Jag visste inte att det gick att ha puffers i bräckt vatten. Vi har haft en puffer i vårt saltvattensakvarium, men den blev lite väl aggressiv, framför allt mot en stor mussla vi har, så han fick flytta på sig till ett nytt hem...

• mammaNena

just röda mygg kan bara odlas fram i avlopps vatten. fiskarna älskar dom oftast, men svarta e bättre för båda människor och fiskar

• Fraise

OT-Röda mygglarver kan vara kraftigt allergiframkallande, men jag tror knappast de ger cancer och andra farliga sjukdomar som ngn skrev. Bräckvatten är betydligt mer salt än ngra te/matskedar salt i ett vanligt akvarium. Om jag inte misstar mig så finns det även ngn sorts kulfiskt som kan gå i sötvatten.

• Pyrets pappa

det finns både bräck- söt- och saltvattens puffrar.

• Vargtass

Varför inte satsa på ett bräckvattensakvarie? Det finns ju så många trevliga fiskar som lever i bräckt vatten. Månfiskar, sprutfiskar och min favorit argus är exempel. Månfisk o argus blir ju ganska stora och månfisken vill gärna leva i stim, så det bör man väl tänka på lite innan. Finns annars en variant av kulfisk som lever i sötvatten men den där vanligaste i fackhandeln som är grön med svarta prickar ska nog helst leva i bräckt för att må som bäst! Jag har upplevt att de kan vara ganska så aggressiva. Framför allt mot varandra så man bör väl inte skaffa flera. Mot andra kan de vara aggressiva också, går dock bra med lite större och snabbare fiskar. Har provat tillsammans med humlefisk (också bräckvattensfisk) men de blev uppätna ganska fort. Dumt, det borde jag räknat ut innan... Det är inte svårt att starta upp ett bräckvattensakvarium, men det är så mycket billigare än ett saltvatten (går inte att jämföra) samtidigt är det lite roligare än ett sötvatten (smaksak). Man får ju ett charmigt akvarium med trevliga och relativt ovanliga fiskar för en billig peng!  

• Jesster

Kollade i en akvarieaffär idag och de hade kulfiskar som trivdes i sötvatten, jag tror jag ska prova med en sådan

Ska bara införskaffa mig ett nytt kar också för att de kan vara aggressiva, det vet jag ju.

Svar på tråden Kulfisk - Pufferfish