• Lilla ärtan

Ont att amma på bara ena bröstet

Hejsan!

Jag undrar om det är vanligt att man har ont i bara ena bröstet när man ammar?
    Mitt högra funkar jättebra att amma nu, men det vänstra liksom svider och sticker i, gör ibland jätteont och är obehagligt.
    Kan man ha en infektion i bara ena bröstet, svamp eller kan det vara hon som suger fel på just det bröstet??
    Jag har inte kännt några knölar som tyder på mjölkstockning, men det bröstet blir oftast fyllt med mjölk och spänt/hårt snabbare än det andra..

Känns jättejobbigt, någon som har några tips?

• Svar på tråden Ont att amma på bara ena bröstet
  • Fido

Inga bra tips har jag, men det verkar vara ganska vanligt. Jag har haft ångest inför högeramning nästan hela tiden (Tilde är fem månader). (Fast just nu är det faktiskt bättre på höger än på vänster.) Det kan bero på att barnet har olika sugteknik på brösten, eller att dina bröst helt enkelt är olika eller en kombination.
    Du kan undersöka om du har något litet sår som förvärrar situationen. Jag har lätt för att få det i bröstvårte-vecken på höger.
    En kort tid kan man nog ha infektion på bara ena sidan, men sedan smittar det via barnets mun. Då är det nog troligare att det är början till mjölkstockning. Amma mycket även om det är obehagligt.

• Naimiez

Ett tips kan vara att amma omväxlande med barnet liggandes under armen med benen bort bakom dig och huvudet vid navelen, förstår ni......

Barnet suger mest på bröstet där den har sin haka. Med ställningen ovan suger barnet ur en annan del av bröstet.

• Ninona

Jag har precis samma problem. Jaghar bara ont i vänster bröst. Jag hade problem med amningen i början med såriga bröstvårtor. Men det blev bättre när min dotter väl fick rätt grepp. Fast det har inte blivit bra i vänster bröst. Jag använder därför amningsnapp till och från. Jag har också funderat på om det är en infektion i bara det ena bröstet... Fast då borde den kanske spridit sig till andra bröstet.

• Ninona

Verkar vara ett bra tips förresten, Naimiez!

• Mamma J

Har samma problem, jag får också en stickande känsla i ena bröstet efter ammning, men min kille är 7,5 månad så jag är på väg och sluta så jag härdar väl ut.

• Thilia

Jag hade stafylokocker i ena bröstet och fick äta penecillin. Smärtan försvann!!

• Ninona

Thilia: hur konstaterades det att du hade stafylokocker, vart vände du dig för att testa?

• Thilia

Ninona:
    Kontaktade amningsmottagningen på mitt sjukhus. Där togs prover på mjölken och skickades till labb.

• 3 b mamma

Hejsan. Jag hade samma problem somThilia. Tyvärr har jag fått återkommande svamp på bröstets utsida nu efter oxå.
    Hoppas det ordnar sig, men kontakta amningsmottagningen, så fixar dom med provtagning.
    Kramis.

Svar på tråden Ont att amma på bara ena bröstet