• Kimalo

Vad har jag gjort? Är ogräsmedlet Roundup skadligt?

Vi håller på att fixa i trädgården och skulle ogräsbekämpa två rabatter. Jag tänkte mig verkligen inte för utan besprutade båda rabatterna med ogräsmedlet Roundup. Sen slog det mig att det kan ju vara skadligt för fostret... Usch, har verkligen sån ångest just nu och känner mig så dum. Är i vecka 16. Är det någon som vet något om och hur farligt Roundup kan vara...

• Svar på tråden Vad har jag gjort? Är ogräsmedlet Roundup skadligt?
  • Mys m princess

Tror inte attd et är direkt farligt. Det har hänt en gång och det var utomhus dessutom..

Jag skulle tro utan att veta att det är om du skulle utsätta dig för det dagligen..

Så klart att man blir orolig . Om du är jätte orolig ring giftinformationscentralen och fråga.

Krams Mys

• Kimalo

Tack för ditt svar Mys m princess. Bra idé med giftinformationscentralen, provade ringa nu, men de hade stängt (eller man kunde bara nå dem via 112) så jag ringer dem direkt imorgon bitti. Usch, man blir ju så himla orolig...

• Mys m princess

Det förstår jag verkligen att du är orolig..

Lycka till!!

• m1nn13

Nä! Oroa dig inte. Roundup innehåller glyfosat som aktiv beståndsdel. Roundup som du kan köpa i affären är så utspätt att det klassas i behörighetsklass 3, dvs får användas av alla utan tillstånd. Är det däremot lantbruksvarianten du använt är den i klass 1, men det tror jag inte va? Fick du det på huden? Sprutade du i motvind så du andades in det? Tvättade du händerna efteråt? Chansen att du fått det på dig är väldigt liten va? Och även om du fått det på dig så är det en svag dos!

Hittade Varuinformationsbladet på Roundup, även det kan ge lugnande besked: www.monsanto.se/roundup/VARUI_Roundup_Bio-se.pdf%22varuinformationsblad%20roundup%22
    Googla lite på glyfosat och graviditet om du fortfarande är orolig - så hittar du säkert mer info!

Så oroa dig inte!
    Hälsningar,
    Sandra
    hortonom

• Kimalo

Tack för era svar och tack Sandra för infon. Känner mig redan betydligt lugnare. Men ska nog hålla mig borta från Roundup och liknande framöver, man blir ju så hysteriskt orolig... :)

Svar på tråden Vad har jag gjort? Är ogräsmedlet Roundup skadligt?