• Micis

Ont under revbenen, fler?

Jag har en fundering. Varje gång som jag sitter ner så får jag ont under revbenen på höger sida. Det är precis som om jag domnar bort där till slut. Har också fått utslag under bröstet där, men domningen är ju inne i kroppen, inte utanpå.

Är det någon som har detta "problem" mer än jag, eller vet vad det kan bero på?

• Svar på tråden Ont under revbenen, fler?
  • Smultronet

Jodå! Jag har så. Det är superjobbigt att sitta längre stunder. Känns som att hela bröstkorgen vilar mot livmoderna och det skaver och trycker emot.

Smultronet vecka 33+5

• sasse s

Jag fick också domningar på h. sida under revbenen, gjorde inte ont... men var mycket irriterande! Detta pågick i ca. 2-3 veckor efter att jag känt en kraftig dunk (förmodligen bebbens huvud, som slog emot när bebben hoppa studsmatta på urinblåsan!) Men sedan mattades domningarna av och försvann... (sånna är inge ovanligt enligt min bm)...

Nu kan det vara drygt ändå att sitta för det "skaver" lite... livmodern står väl så högt... men det är ialf. skönare än de där j-kla domningarna!!!

• Backsippan

Det är mycket vanligt att man får ont i gallan precis under högra revbenet när man väntar barn, känns ungefär som om någonting ligger och skaver.

• sara75

Jag får också ont under högra revbenet, särskilt när jag åker bil eller i allmänhet sitter i samma position längre stunder. Så det är gallan som sitter där alltså? Det är jobbigt!

• Micis

Tusen tack för alla svar...

• Masv

Har samma smärta. Har i princip haft det hela graviditeten.Fick veta att det förmodligen var gallan av läkaren.Det är så irriterande att ha ont.Men...men...det är ju det värt!

• RcCortes

Håller med om gallan. Kolla min presentation om du vill läsa ett skräckexempel ... Det började under min första graviditet med värk under höger revben, min BM sade att det var livmodern som växte ... Men jag fick ont redan när jag var i v.16 ... så vitt jag vet så ligger inte livmodern ända där uppe i v. 16 ... eller??? Krya på dig. Var försiktig med vad du äter. Undvik fett så mycket du kan. Lycka till! Mvh, Regine

• decemberflicka

Det har jag NU, i vecka 4+6...*skrattar*

• ily

Jag har också jätte ont vid höger revben, riktigt ömt. Är mest på kvällen. Jag frågade min BM men hon visste inte varför.
    Någon som har några bra tips på vad man kan göra för att lindra?

• ebbasmamma

Jag hade det med mitt forsta barn och det visade sig att hennes fot var tryckt under mitt revben. Sa strack pa er upp om det skulle vara nagot fran er bebis som ligger under.

• turia

Det är livmodern som gör det onda har jag läst, lider av samma sak, vet inte hur man ska sitta/halvligga...
    //v 29

• Piffi

Tror också att det är gallblåsan. Strålar smärtan ut i ryggen efter ett tag? Gallblåsans nervtrådar går ut i ryggen.

Jag hade stora problem med det här och fick göra flera extra ul. De två sista månaderna av graviditeten blev jag sjukskriven, men det blev betydligt bättre de sista veckorna när magen hade sjunkit.

Det enda är väl att försöka undvika de ställningar som gör ont.

Kram

• Leeloo

Min bm berättade att eftersom livmodern i 90% av "fallen" ligger åt höger så är det bebis som kan komma åt nerver och liknande. Jag känner ofta ett huvud där om det gör ont. Sträcker jag på mig på brukar det försvinna.

• Mia1

Har också ont under revbenen fast på vänster sida..

• boggie

Hej, så här förklarade min läkare det: På höger sida sitter levern som är ett ganska hårt organ och där finns också en nerv som ofta kommer i kläm, speciellt om barnet ligger på höger sida. På vänster sida finns mest "mjuka" organ och därför känns det mest på ena sidan.
    Du kan kolla om det är detta genom att trycka nedåt under revbenen om värken försvinner har du samma som jag har........inte bekvämt och tyvärr inget att göra åt det.
    Jag går och väntar på att magen ska sjunka (är i v38) så det blir lite bättre, åka bil är en mardröm.

Svar på tråden Ont under revbenen, fler?