• Anonym

Minnesotamodellen

Jag är anonym nu eftersom många vet vem jag är här, och jag vill inte hänga ut min pappa. Pappa är alkoholist, och riktigt risig just nu. Hela han är totalt personlighetsförändrad, och jag skulle kunna sitta i timtal att berätta om vilket helvete det har varit. Igår kontaktade jag pappas jobb (han är en högt uppsatt person i byggbranschen) och det visade sig att han inte har varit där på flera dagar. Byggena håller på att gå i kras!Han kunde göra så ibland tydligen, bara försvinna ett par dagar för att sedan komma tillbaka som ingenting hade hänt. Han fixade i allafall jobbet förut! Efter det samtalet ringde jag till ett ställe i skåne (hittade på internet) som kör med den sk Minnesotamodellen. Nämndemansgården heter stället. Det var så skönt att prata med kvinnan i telefonen, hon beskrev pappa som om hon kände honom. Jag berättade att pappa är i ett väldigt dåligt skick, och hon rekomenderade att han skulle komma till dem på behandling.
    Min fråga är nu; Är det någon här som själv har erfarenhet från denna behandling, eller har någon närstående som har varit med om detta? Kan ni berätta lite om den och om den har gett goda resultat? Tack på förhand!

• Svar på tråden Minnesotamodellen
  • Anonym

Puffar på tråden

• agonist

Har tyvärr inga råd att ge, men måste inte din pappa vilja ha behandlingen själv för att det ska fungera? Det är ju viljan som är viktigast..

• Anonym (:()

TS: här är en med erfarenhet, min pappa har vartt alkolist i snart 7år.. han har vart in o ut på bhandlingar, och nu är han verkligen jätte risig han arbetar bara halvtid nu, säger han, men han har bytt jobb osv. han inser inte själv allvaret. men vi i omgivningenser hhur allt bara rasar..vi vill bara att han ska vilja få hjälp för utan hans vilja finns de inget att göra..

hoppas de löser sej för dej o  din pappa..kraam

• Anonym

Tack så mycket för era svar. Pappa har sagt att han vill komma under behandling, men han måste vara nykter när man tar in honom...

• FriSjäl

jag gjorde en sån behandlig 95 eller mer saningsenligt 2st (eftersom jag åteföll ca 3månader efter första). Det jag kan säga är att om jag inte hadde fått den chansen skulle jag förmodligen vara död i dag. Men i stället så har jag ett helt fungerande liv och har reparerat mina relationer med familjen.

De har en anhörig vecka som jag rekomendera dig starkt att åka på, i fall att han väljer att åka på behandling.

Det är en ganska jobbig och krävade behandlig. Det behövs att du själv själv gör ett jobb, man åker inte bara dit och blir fixad, utan de ger dig vektyg och stöd, sen är de upp till dig att använda dig av dem.

jag hoppas att han hittar den hjälp han behöver, och jag tror att en minesotabehandlig är ett bra ställe att börja leta på de har hjälp mig i allfall.

• Anonym

Tack igen för era avar. Det känns skönt att veta att man inte är ensam.

• Anonym (syster)

Min bror har blivit hjälpt av Minnesotamodellen och varit nykter alkoholist i 16 år nu. Väldigt bra modell men man måste ge sig faan på att bli nykter och jobba hårt för att bli det. Min bror går fortfarande på AA-möten varje vecka, börjar han slarva finns risken att han trillar dit igen så det vågar han inte.

• Anonym

30% klarar sig, 30% tar återfall på återfall och 30% kör tills de stupar. 10% vet man inte. så ser Nänmdemansgårdens prognos ut år 2003, tror jag det var. Ett tips till dig, gå med i 12-stegs programmet själv, så kanske han följer. lycka till...jag är själv 12-stegare. det har hjälpt mig i allfall och många andra...men man måste ner i botten för att komma till toppen, botten ser olika ut för alla. Botten kan vara parkbänken, botten kan vara när bästa polaren dör, botten kan också vara egen död...Keep fighting....i believe in you...

• Anonym

Tack återigen!

• Anonym

Hej.
    väljer att va anonym jag med nu när jag blandar in familjen...
    Jag har bara positava erf från sådan behandling.
    Jag själv har varit nykter/ drogfri i över 6 år med hjälp av både behandling, vilket gav mig massor med tid, förstånd och motivation men främst av att fortsätta att använda mig av NA efter behandlingen. Och nyligen blev min mamma nykter genom samma behandling och nu går hon på AA.
    Min pappa Är fortfarande aktiv men jag har lättare att hantera det då jag har det lättare i mitt liv nu. Har oxå gjort en anhörig v och kan rekomendera dig det starkt.
    Man får som sagt massor med verktyg att använda på sig själv och för att kunna hantera det som andra gör.
    Jag önskar dig verkligen all lycka.
    Du behöver inte ha så ont.... Det finns hopp!
    Kram

• Anonym

Båda mina föräldrar har varit på nämdemansgården , och båda är idag nyktra alkoholister.Lycka till!

Alla ni som lyckats ta er ur missbruket är jätteduktiga!

• Anonym

Vad skönt att höra att det har gått bra för er! Jag har så ont i magen just nu, att jag inte vet vad jag ska ta vägen. Det här är vårt hopp just nu i allafall, sen får vi ta en tag i taget. Jag beundrar er enormt som har klarat er ur det här helvetet.

Svar på tråden Minnesotamodellen