• Kexchoklad

Högskoleprovet

Fick bara en tanke, när jag kollade lite antagningsstatistik.. Verkar det inte vara så mycket lättare att komma in på högskoleprovet än på betygen? Alltså att det är ganska lågt snitt på högskoleprovet, jämfört med snittet på betygen?
    Varför är det så stor skillnad? Man kolla på www.vhs.se.
    Vissa har lägsta intagningsp. för betyg gym, 16,3. Men från högskoleprovet endast 0,9, som väl är ganska så lätt att få eller?! Beror det på att väldigt få söker in på högskoleprovet så att nästan alla kommer in på det? Sen läkare har ju, 20.0 och 2,0, det måste väl i så fall bero på att så många söker både på betyg och prov..

Sen en annan liten fråga.. Arbetslivserfarenhet i fyra år, eller var det fem, ger väl en ökning/tillägg på 0,5? Men ska det då vara arbete som är relaterat till utbildningen elller ska det vara att man har arbetat ett visst antal timmar/månad oavsett yrke?

En sak till ;)
    Ni som har gjort högskoleprovet på riktigt och övade innan på internet på tidigare prov, fick ni ungefäär samma poäng i verkligheten sen?

• Svar på tråden Högskoleprovet
  • Karra1

arbetat ett visst antal timmar/månad i 5 år oavsett yrke = 0.5p extra - men då söker man i en annan antagningsgrupp än rent högskoleprov.

Jag vet inte om det är lättare att få 1.0 på högskoleprovet än 16 i betyg eftersom jag inte fattat hur nya betygssystemet funkar.

Många jag känner med medel och lite högre betyg har oftast legat runt 0,8-1.2 på högskoleprovet.

• Kexchoklad

Ja, okej, det är kanske inte så lätt för flertalet med högskoleprovet. Jag har kollat en del på en normeringstabell för högskoleprovet våren 2006. Jag tyckte att ganska många hade över iaf 1,2 upp till 1,6, men nu när jag kollar igen ser jag ju att det finns många som har hamnat mellan 0,4-0,7 också. Och flest procent hade faktiskt hamnat kring 0,8-1,0. Så, då är det kanske inte så lätt. Eller är det just pressen som knäcker flertalet? Eller dåliga förberedelser?

Sen undrar jag fortfarande, om någan kan svara på det, ni som har gjort högskoleprovet på riktigt och övade innan på internet på tidigare prov, fick ni ungefäär samma poäng i verkligheten sen?

• Karra1

jag har gjort högskoleprovet 3 gånger - de två fösta hade jag 1. och 1.3 tror jag sen gjordes proven om och nu i våras hade jag 1.8 och då hann jag inte ens svara på alla frågor (huvudvärk, illamående och gravid)

• Kexchoklad

Oj, det var ju riktigt bra gjort! Men hade du testat på gamla prov då? Såna man kan hitta på internet? Vad fick du för resultat då? Vad tror du din ökning i resultat berott på? Pluggat? Livserfarenhet?

• Karra1

Jag tror att det beror på att proven är mycket enklare nu.

Sen ökar man ofta om man gör det några gånger eftersom man är bekant med hur allt funkar.

Gamla prov skadar det ju inte att titta på, men då mest för att man får ett hum om hur det är upplagt.

• Petre

När jag övade hemma fick jag 2,0 och vid själva testtillfället fick jag 1,8. Det berodde nog mest på stress. Inte att jag inte hann med (hemma gjorde jag hela provet på ett par timmar), utan att jag så väldigt gärna ville ha 2,0. Och ju mer tid man har att gå igenom svaren desto mer börjar man tveka på om det verkligen är rätt.

• Wawa

Medel på högskoleprovet ligger väl runt 0,9-1,0 (så var det iaf när jag gjorde det) och betyg ungefär 12-13. Och det verkar vara många som är lite yngre som har runt medel fast de har betyg över medel.
    Jag orkade aldrig bry mig om att göra ett test innan, så det kan jag inte svara på, men däremot gick det bättre andra gången för då hade jag kommit på tekniken :)

• Karate

Det är lättare att komma in på högskoleprov eftersom alla inte har gjort det. Alla har ju ett gymnasiebetyg vilket gör att antalet sökande i den kvoten är fler och därmed svårare att vara bäst i.

• Kexchoklad

Okej, tack för alla svar! Kan vara intressant att få höra lite olika perspektiv på en sak!

• Karate

Jag vet att det diskuterats att ändra på provens upplägg. SOm de är nu missgynnar de naturvetenskapligt inriktade studenter, eftersom de delarna på provet som är inrikitade på matte (nog-delen och statistik-delen) ger färre poäng än språkdelarna (läsförståelse, engelska och ord-delen).
    Vet ej än om dessa ändringar är gjorda än, det var ett tag sen jag hörde det på radion.

Undrar vad Karra1 menar med att proven är enklare nu - menar du eftersom det inte finns nån nutidsorientering längre, eller?

• Karra1

Ändringen i DTK gjordes för att det var så få tjejer som fick bra resultat om jag inte missminner mig - fast det är ju över 10 år sen drygt jag gjorde högskoleprovet första gångerna.Det hade nått med uppgiftsformatets betydelse att göra.

+ att AO:n togs bort (men den tycker jag borde vara kvar...)

Lättare för tjejer alltså numer att få bra resultat.

• Wawa

Dessutom är det oftast lättare för lite äldre har jag märkt. De brukar ofta ha bättre på orddelen som oftast unga har jättedåligt på.

Svar på tråden Högskoleprovet