• spillis

Tips på mat man kan förbereda

Jag vill ha tips på vad man kan förbereda för god mat som står klart i frysen när man kommer hem från förlossningen...

• Svar på tråden Tips på mat man kan förbereda
  • triixi

Köttfärssås, sjömansbiff , grytor av alla de slag så är det bara o kokka ris el.potatis till.

• 3 hjärtan

stek är jättebra att frysa! skiva den så går det lätt att värma upp också =)

• Mozarts Nachtmusik

göra lasagne i aluminiumform , bara att värma :)

• nuria
    Mozarts Nachtmusik skrev 2006-08-24 14:42:42 följande:
    göra lasagne i aluminiumform , bara att värma :)
    Jag har tänkt på...
    Hur är det? Kan man micra folieformar nuförtiden??

Tänkte förbereda med pajer till ett party...
  • spillis

Åååå va bra! Ska åka och köpa folieformar imorgon så är det bara att slänga in i ugnen !!
    Nån fler med bra idéer??

• Mozarts Nachtmusik

vet inte om man kan micra. men ja har sett formar i nån form av värmetålig papp/plast ..

• Mozarts Nachtmusik

´tja du kan ju göra paj i formar med :P

• Rönnbär

Om du vill bli av med din micro genom att elda upp den så är det bara att stoppa in vilket metallföremål som helst :) skulle tro att aluminium förstör den lika bra som nåt annat....... :) :) :)

• Rönnbär

det var lite skojjigt menat till nuria alltså......

Sitter själv och funderar på vad jag ska frysa in i matväg........tyvärr har jag liten frys ännu men ska flytta snart och då blir det två frysar :)

Brukar laga god linsgryta att frysa in. Man kan ha i de rotfrukter/potatisar man tycker bäst om(jag följer aldrig recepten), brukar ta de röda linserna(snabbast) och piffar till det med lite sweet chili-sås. Sen kan man slänga i skivad korv eller grytbitar om man känner för det. Grundrecept finns bak på linspaketet.......

Min fars sambo kom med en trist kommentar och det var att jag skulle se till att baka en massa bullar/kakor och frysa in så jag kunde bjuda alla gäster på. Sa då att jag inte hade plats i frysen utan tänkte se till att ha färska frallor/kaffe att bjuda på och då var motkommentaren att då fick jag väl köpa en frys till och ställa i lägenheten någonstans för det var ju rent ohyfsat att bjuda på något annat än kakor. Kanske man inte ens vill ha besök de första veckorna??? Hon lär ju inte komma i alla fall :)

• Esping

Rönnbär - om man förväntar sig att bli bjuden på hembakta kakor om man besöker en nybliven mamma o pappa då är man ju själv både ohyfsad och omodern.... Får man kaffe och bullar får man väl vara tacksam nog!

• Rönnbär

Esping - tack för medhållet!!! Själv har hon fött 8 barn och varit hemmafru nästan hela sitt liv och är besatt av att ta hand om andra. Äter man middag där så blir hon skitsur o tvär om man inte backar om fem ggr. "Håll till godo" är det hon säger mest tror jag. Hon hade till och med fräckheten att påpeka för mig att jag inte kunde vara mätt efter en liten portion för jag har inte en sån stor mage att den kan trycka mot magsäcken ännu....Jag rapat upp mat sen grav v 7 eller nåt(magmunnen förslappad). Antar att det gör att jag slipper kräkas :) Neeej sååååå kunde det iiiinte vaaara. Visserligen har hon 8 ungar men inte min kropp. Tack för att jag fick "spy" lite galla här. Detta har retat mig länge...... Kan tilläggas att det var grillad lax som var supergod men har man mat upp i strupen så han man :)

• HasseH

Rönnbär - Tala om för din "svärmor" att nuförtiden hör det till vanligt hyfs att man har med sig fikabröd (och gärna middag samt tar en vända med dammsugaren, fast det kanske blir en för stor chock) när man hälsar på nyblivna föräldrar!

• Rönnbär

HasseH - HAHAHAHAHaaaaaaa. Bra tips :) Kolavippen direkt!

Annat bra mattips jag kom på. Har ni provat rishultskorven? Den "Carro" gör reklam för. Dundergod. Sen innehåller den ris också så är det panik så är det ju nästa en komplett måltid :)
    Korven påminner väldigt mycket om isterband så gillar man inte det så hoppa över den. Gillar du isterband däremot så är den att rekommendera. Jag ska köpa massor och slänga in i frysen. Toppen med persiljestuvad potatis o lingon till. Vet dock ej om man kan frysa in stuvad potatis, kan kan man ju men blir det gott?

• Superia

Rönnbär
    Säger som HasseH: be dem ta med sig fika om de vill ha nåt att tugga på under den första tidens besök... om du nu ens orkar ha besök då

Lätt att laga och frysa in:
    * ugnspannkaka, alla slags pannkakor
    * chili con carne
    * olika gratänger
    * kycklinggryta
    * köttfärssås

sen finns det ju också mycket färdigt eller halvfabrikat att köpa och ha i frysen som kan underlätta: fiskbullar, fiskpinnar, färdig potatisgratäng, soppor... i all oändlighet.

Har 62 dagar kvar nu och börjar fundera på maten jag med, tänkte nog mest göra så att jag lagar extra av de flesta måltider och fryser in efter middagen.

• Acinorev

Inför mitt första barn för 2 år sedan lagade min mamma rätter som jag lade in i frysen.

Nu när jag frostade av frysen som en del av storstädningen inför nummer 2 kastade jag dom..... :)

Den här gången kommer nog matlagningen tillfalla min man som är väldigt duktig på att laga mat, eller svärmor som bor ett kvarter bort (och är mkt snällare än Rönnbärs pappas sambo!!). Hon diskar dessutom efter sig :)

• pemi

Jag fryser det mesta faktiskt... Potatis och potatismos är väl ingen hit att värma sen, men både pasta och ris går jättebra. Jag brukar frysa vanliga matlådor och sen tina i micron. Både jag o maken har lunch med oss till jobbet så jag brukar laga storkok och frysa in. Lite favoriter:

* Lasange
    * Pasta med pastasås (olika sorter, med kyckling, bacon, lax osv)
    * Köttfärsås
    * korv/biff stroganof med pasta/ris
    * paj
    * Kött/kycklinggrytor med ris

Svar på tråden Tips på mat man kan förbereda