Ersättning vid praktik
Vad kan man få för ersättning om man praktiserar? Från vilka? Vart får man mest? Är man tvungen att betala skatt på ersättningen?
Hur stor är risken att man blir anställd? Hur lång tid kan det ta isåfall?
Vad kan man få för ersättning om man praktiserar? Från vilka? Vart får man mest? Är man tvungen att betala skatt på ersättningen?
Hur stor är risken att man blir anställd? Hur lång tid kan det ta isåfall?
Praktik genom arbetsförmedlingen beror på om du har a-kassa eller inte. Har du inte a-kassa är den 4500 kr minus skatt. Så du får ut 3000 kr/månad för heltidsjobb. Anställning beror helt på var du praktiserar. Det kostar ju inte praktikplatsen något att ha dig där så de behöver alltså inte ha nåt behov av folk. Praktik på mataffär leder nog till jobb oftare än andra branscher.
Tror att det är lika mycket som du normalt får om du skulle haft a-kassa.
Hur mycket kan man få i a-kassa då? Kan man a-kassa + ersättning?
alfakassa då?
Alfa kassan är fristående från fackförbund så om du är medlem där sedan minst 1 år tillbaka, samt har jobbat ihop de timmar som behövs för att få ersättning från dom så har du rätt till samma ersättning om du har praktik.
Vad tycker ni att vi ska göra? Jag och killen bor för tillfället hemma hos min mamma, men vi vill ju såklart kunna klara oss själva och flytta till något eget fort. Jag går på praktik/rehab och får 2400/mån för det. Killen går en kurs hos AF och får 1600/mån, den kursen är slut i september så han ska skicka iväg lite jobbansökningar snart. Det känns inte som att han kommer få napp än på ett tag men man kan ju alltid hoppas Finns det inget sätt man kan fixa fram en lägenhet på lite snabbare?
Hur gamla är ni... är ni gravida?
Nej, inte gravida. Vi är 20 år båda två. Känns ju inte så roligt..