• rosbusken

Dum fråga om diskmaskin!!!

Hej!

Jag börjar misstänka att min diskmaskin är trasig. Jag öppnade den under pågående disk för att lägga in en pryl till och kände då att vattnet inte alls var varmt.

Nu till min fråga... det är väl diskmaskinen som skall värma vattnet, man skall väl inte ha den kopplad till varmvattnet??

• Svar på tråden Dum fråga om diskmaskin!!!
  • Lucifer

fungerar diskmaskinen så ska den värma vattnet själv.

• Kimmi
    nej som jag fattar det så ska diskmaskinen värma upp vattnet, så funkar min iallafall. Jag sätter på kallvatten som sedan värms upp
  • Zäta

beroende på var i programmet den är har den varmt eller kallt vatten. När den tvättar är det varmt, men flera gånger spolar den disken och då är det kallt.

• Karobe

Nä, diskmaskinen ska välja. Gå och läs i din manual, där brukar det oftast stå vanliga orsaker till vanliga problem, och hur man gör för att fixa dem. Annars ring stället du köpte den från.

• rosbusken

Tack för era snabba svar!!!

• Zäta

Så den använder alltså både kallt vatten och vatten som var kallt, men som den värmt. Kalltvatten innehåller mindre bakterier så det är därför den spolar med det flera gånger.

• Svamp Bob Fyrkant

Min diskmaskin använder kallvatten och värmer själv, men det beror ju också på var i diskprogrammet du öppnade, min maskin kör med kallvatten en ordentlig sköljning innan själva diskandet sätter igång med varmvatten...

...bara 12 veckor kvar!!!
  • rosbusken

Det är nog så att jag öppnade när den sköljde i kallvatten. Ibland tänker man inte längre än vad näsan är!! jag har stoppat in min kökstermometer, en sån där med "sladd". men jag tycker inte att den kommer upp i de gradantal jag valt.

• Svamp Bob Fyrkant

haha köttermometern i diskmaskinen

• rosbusken

alla sätt är bra utom dom dåliga!!!!

• MSI

"Kalltvatten innehåller mindre bakterier så det är därför den spolar med det flera gånger."

Skulle inte vilja hålla med om det alls jag... Bakterier har en tendens att dö av värme det är därför man kokar vatten åt tex spädbarn. (de flest bakterier dör vid 60-70 grader och därför avslutar moderna diskmaskiner med en sköljning under 10 minuter i 70 grader).

• Svamp Bob Fyrkant

TS

hur gick det med termometern? Vad visade den?

MSI

vår diskmaskin har två max temperaturer 65 eller 55 grader...
    vi andvänder 55 grader eftersom det var det bästa enligt försäljaren...
    Gör vi fel då??

*börjar räkna bakterierna i magen*

• MSI

svamp bob fyrkant: Nej då, 55 grader blir det rent av och är mer energisnålt än att diska i högre. Men ska du diska efter att ha styckat en rå kyckling eller nåt, så kanske det inte är så dumt att köra 65.

• Svamp Bob Fyrkant

*phu* jag äter inte kyckling

• mamma och matte

Hej hej
    Våran diskmaskin tar växelvis varmt vatten och kallt vatten.... vi kan inte duscha samtidigt som diskmaskinen går, då räcker inte varmvattnet till den som duschar *fnissar* vi bor i en vinterbonad/tillbyggd/ombyggd sommarstuga med en liten varmvattenberedare.

/Fia

• Doris0704

MSI;

tillhör denna kunskap allmänbildningen eller jobbar du kanske med diskmaskiner??

• MSI

Köpte mig just en ny diskmaskin och läste då in mig lite på ämnet.

Men att varmt vatten är mer bakteridödande än kallt, det trodde jag var allmänbildning.

Och jobbar inte alls med diskmaskiner..

• Svamp Bob Fyrkant

MSI

Jag tror personen som skrev det tänkte på att varmvattnet i kranen innehåller mer bakterier än kallvattnet...
    Det har man ju hört att det kan innehålla farliga grejer och att man därför aldrig ska dricka varmt vatten från kranen....

• Doris0704

MSI, jag syftade på din kunskap om moderna diskmaskiner. Inte varmt och kallt vatten.

• MSI

doris: Ok, nej jag kan inte mkt mer än det jag tvingades lära mig nu när det var dags att köpa en ny.

Svar på tråden Dum fråga om diskmaskin!!!