Mönster till dopklänning
Hej,
Jag funderar på att sy en dopklänning själv till min sons dop. Har ng n ngt tips på var jag kan hitta ett bra mönster, eller är detr ngn som har ett? Skulle gärna hitta ett på nätet!!
Hej,
Jag funderar på att sy en dopklänning själv till min sons dop. Har ng n ngt tips på var jag kan hitta ett bra mönster, eller är detr ngn som har ett? Skulle gärna hitta ett på nätet!!
Absolut lättast är att köpa en mönster hos en tygaffär. Det kostar ungefär 50-70kr.
Eller kan du kolla här om du hittar något, det kostar 55kr.
www.jonic-textil.se/catalog/index.php
Flyttar upp...
Jag köpte Burdas mönster 9873, finns säkert att titta på på deras hemsida. Sen gjorde jag överklänningen i råsiden offwhite och använde mönstret för jackan (E), förlängde till klänning och rundade av nederhörnen. Slitsade den i ryggen så det blir enklare att hålla barnet. Sen sydde vi en underklänning i gammelrosa viskos/lin av mönstrets överklänning (D). På båda klänningarna ändrade vi halslinningen till fyrkantig för att få lite medeltidakänsla. Det lyckades dock inte så bra. Underklänningen finns på bild i mitt galleri också, det är "Tilde fem månader". Det är jobbigt att sy själv, men vi fick en annorlunda klänning för ca 800 kr. Igår var jag och handlade blått tyg till en ny underklänning med sjömanskrage. Vem vet när det blir en lillebror..