• Anonym (Undrar)

En äggledare=ägglossning varannan månad?

Har funderat på det där, jag har bara en äggledare, betyder det då att jag har äl varannan månad, eller kan man ha äl varje månad ändå?
    Har fått ett barn trots bara en äggledare, men han var inte planerad innan så jag har noll koll på min ägglossning.

• Svar på tråden En äggledare=ägglossning varannan månad?
  • Michas

Du kan få ägglossning varje månad, och om ägglossningen sker på den sidan där du inte har någon äggledare så kan den andra äggledaren "fånga upp" ägget ändå.

• Anonym (Undrar)

Okej, hur kan det gå till, om man bara har en äggledare hur kan då ägget ta sig ur äggstocken?
    Och hur kan det fångas upp av den andra äggledaren?

Tack för ditt svar

• Neko

Umm, jag tror att ägget lossnar från äggstocken och i vanliga fall så fångas det upp av en äggledare som ligger alldeles nära äggstocken (men sitter inte fast i den på något sätt). Ifall ägglossningen sker på andra äggstocken så märker äggledaren av det och vrider sig över dit och fångar upp ägget :)

• Michas

Precis som Neko säger

Kanske skulle du vara hjälpt av att läsa i tråden om utomkveds (vare sig du haft det eller inte) för där är det många som blivit av med en eller bägge äggledarna. Länken är : www.familjeliv.se/Forum-4-47/m11069654.html

Kram !

• Anonym (#)

Precis, äggledaren sitter inte ihop med äggstocken. Det ser ut så på bilder, men så är inte fallet. I änden av äggledaren är det som en tratt och denna fångar upp ägget från äggstocken.

Kroppen är mycket bra på att kompensera. Tur att vi har två av det mesta i kroppen, kanske finns en poäng med att ha en i reserv? Man har inte nödvändigtvis ägglossning från varannan sida, inte heller när man har två äggledare!

• Anonym (Undrar)

Jaha, där ser man hur lite man vet om kroppen
    Det är ju helt fantastiskt!
    Så det måste ju betyda att en äggledare mindre inte nödvändigtvis betyder att man får svårare att bli gravid..?
    Lillen blev ju faktiskt till efter bara två månader tillsammans med killen, dessutom hade jag ett missfall månaden innan, så jag har inte haft det svårt hittills, men jag har länge undrat över om det bara var en lyckträff.

• Anonym (#)

Visst är det fantastiskt!

Enligt min läkare så är chansen något mindre, men inte så mycket mindre som 50%. Man vet nog inte helt säkert.

• lillastoraZ

hej,, min ena äggledare exploderade pga utomkvedshavandeskap för sex år sedan.. och för två år sedan fick jag en liten tjej.. ägglossningen kan komma varje månad.. min flicka, hon låg i äggstocken utan äggledare :) och det gick ju bra :)

• Anonym (Undrar)

Okej, något mindre, då undrar man ju hur mycket mindre chans 60-40 70-30 etc?
    Någon som har ett svar på den frågan?
    Skulle vara kul till nästa gång man planerar barn
    Jag fick ta bort en äggledare pga en cysta när jag var 15 (skulle fylla 16)

• Anonym (#)

Enligt min läkare, som jobbade just med fertilitet på kvinnokliniken, vet man inte hur mycket större/mindre chansen att bli gravid är med en eller två äggledare. Chansen att bli gravid är ju aldrig 100 % för någon, och även om man har två äggledare så kan man ha ägglossning sällan! En vän till mig som kämpat med graviditeter fick reda på vis vid utredning att hon hade ägglossning ungefär var tredje månad. Lägger man därtill att om man "träffar rätt" så är ändå chansen att det blir graviditet ca 1 på 10 (minns ej exakt men det är något liknande) så kan det ta lång tid! Eftersom kroppen kompenserar så bra, så vet man att chansen inte minskar med så mycket som 50 %, men som sagt så är det ingen som vet hur mycket.

Svar på tråden En äggledare=ägglossning varannan månad?