• Niinis

snälla någon som känner igen denna bantningskur????

Jag gjorde en diet för några år sedan. Den var på 4 veckor och det jag minns utav den var att man skulle äta under v.1 enbart bananer (1kg)dom 2 första dagarna utav dieten , därefter enligt tabellen eller vad man nu kan kalla det. Oftast var det bacon och stekt ägg till frukost. sen mat som tonfisk, potatis osv. vecka 2 började man med att äta ananas i 2 dagar. vecka 3 bananer 2 dagar igen. v.4 minns jag inte. Men denna bantningskur fick min mammas vän från sjukhuset. kuren lovar att man går ner 10kg på 4 veckor. jag körde denna några år sedan och det stämde, jag gick ner 10kg! har sökt på google men kan inte hitta denna kur!!! någon som känner igen den eller någon liknande kur????? mkt tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-24 19:10:42:
    Måndag: 1 kg bananer, kaffe

Tisdag: 1 kg bananer, kaffe

Onsdag: 2 hårdkokta ägg, 1 knäckebröd med ost, kaffe, fiskbullar, morötter, 1 potatis, blomkål, 2 päron, 2 äpplen

Torsdag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 knäckebröd med ost, kaffe, kalvsylta, blomkål

Fredag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 knäckebröd med ost, kycklingsallad, 1 potatis, 1 skiva vitt bröd, 3 äpplen, 1 apelsin

Lördag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 knäckebröd med ost, kaffe, spenat, 1 potatis, 1 skiva vitt bröd, 1/2 räka, roquefortost, kaffe och kaka

Söndag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 tomat, 1 skiva vitt bröd, kaffe, biff, gröna bönor, 1 potatis, 1 tomat, 1 glas öl, kaffe, 2 äpplen, 2 apelsiner

det är den här!! men min varade i 4 veckor! alltså om man skulle skriva fortsättning på denna skulle det va dag 8-9 enbart ananas
    varje vecka består även av olika maträtter, i v.3-4 får man äta mer osv. hur hittar jag resterande 3 veckor???

• Svar på tråden snälla någon som känner igen denna bantningskur????
  • Sandra Leander

*lägger tråden i mina favoriter*

**Mamma till Alicia 060518**
  • Melisabeth

Den kallas bland annat för Danske Rigshospitalets diet.... eller hur det nu stavas.... Men finns flera namn på den och liknande dieter..

Huruvida de är bra/nyttiga eller inte hör ju inte hit, eftersom du inte frågade om det =)

• Vem där

hittade den här www.kolozzeum.com/forum/showthread.php

"Danska rikshospitalets ämnesomsättningskur

Denna bantningskur kan man påbörja vilken veckodag som helst, men det rekommenderas att man börjar en söndag.
    DAG 1
    Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit
    Lunch: 2 hårdkokta ägg, spenat kokt i vatten, 1 tomat
    Middag: 1 stor biff (250 g), sallad med olja och citron

DAG 2
    Lunch: 10 skivor skinka, 3 dl yoghurt naturell
    Middag: 1 stor biff (250 g), sallad med olja och citron

DAG 3
    Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg
    Lunch: 2 hårdkokta ägg, 1 skiva skinka, sallad
    Middag: Kokt broccoli, 1 tomat, 1 frukt

DAG 4
    Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg
    Lunch: 1 liter juice, 3 dl naturell yoghurt
    Middag: 1 hårdkokt ägg, 1 riven morot, 1 liten keso naturell (250 g)

DAG 5
    Frukost: 1 riven morot med citron
    Lunch: 1 stor bit kokt torsk med citron, 1 liten klick smör
    Middag: 1 stor biff (250 g), sallad med broccoli

DAG 6
    Lunch: 2 hårdkokta ägg, 1 riven morot
    Middag: ½ kyckling, sallad med olja och citron

DAG 7
    Frukost: 1 kopp te utan socker
    Lunch: Ingenting
    Middag: 1 grillad lammkotlett, färsk frukt

DAG 8

DAG 9
    Lunch: 10 skivor skinka, 3 dl yoghurt naturell
    Middag: 1 stor biff (250 g), sallad med olja och citron, 1 frukt

DAG 10

DAG 11
    Lunch: 1 liter juice, 3 dl yoghurt naturell
    Middag: 1 hårdkokt ägg, 1 riven morot, 1 liten burk keso naturell (250 g)

DAG 12
    Frukost: 1 riven morot med citron
    Lunch: 1 stor bit kokt torsk med citron, 1 liten klick smör
    Middag: 1 stor biff (250 g), sallad med broccoli

DAG 13
    Lunch: 2 hårdkokta ägg, 1 riven morot
    Middag: ½ kyckling, sallad med olja och citron

Denna bantningskur måste vara i 13 dagar och är därför hård men effektiv. Dieten går ut på att ändra ämnesomsättningen, något som innebär att du efter den 13:e dagen kan äta normalt, utan att lägga på dig något under de kommande två åren.

Detta är inte en traditonell bantningskur, men en kur som ökar kroppens ämnesomsättning och förbränning. Den verkar därför även efter att dieten är avslutad. Om denna kur följs slaviskt kommer du att tappa allt överflödigt kroppsfett (7-20 kg).

Kuren ska följas i 13 dagar, varken mer eller mindre. Och som tidigare nämnts, den skall följas slaviskt. Om du under kuren dricker 1 öl, 1 glas vin, tuggar ett tuggummi eller äter extra mat måste du avbryta kuren direkt. Effekten är då borta.Kuren kan därefter påbörjas igen efter 6 månader, ej tidigare.

Om du föjlt kuren till punkt och pricka i 13 dagar skall den inte upprepas förrän det gått minst ett år.

Är du hungrig eeller sugen på något - Drick vatten, minst 2 liter per dag!

Kaffet kan inte bytas mot te och du måste äta sockerbiten.

Lycka till!! "

• Niinis

nej det är inte den! den jag pratar om håller på i 4 veckor. Den är absolut inte dålig för kroppen då sjukhuset använder den! och dag 1 och 2 börjar med att man bara får äta bananer. dag 8-9 bara ananas osv. men resten var väldigt likt! det som skilljer är att oftast fick man äta bacon och stekt ägg tillfrukost. alltså varannan vecka banan och varannan ananas. dagarna i mellan är ganska lika Danske Rigshospitalets diet. vad kan den heta???babankur+banandiet?eller ngt helt annat?ingen som känner igen den?

• Melisabeth

ÄR inte Sahgrenska du menar då??

Tror min mor hade den för en himla massa år sedan.... Var massa bacon och grejs tror jag...

Annars finns det väl någon som kallas banandieten också tror jag

• Niinis

Danska Rikshospitalets diet

Denna diet går under flera beteckningar, som till exempel Malmö Allmänna sjukhus, Sahlgrenska sjukhusets, Huddinge sjukhus eller Danska Rikshospitalets diet.

Här presenteras delar av en två veckors diet:

Måndag: 1 kg bananer, kaffe

Tisdag: 1 kg bananer, kaffe

Onsdag: 2 hårdkokta ägg, 1 knäckebröd med ost, kaffe, fiskbullar, morötter, 1 potatis, blomkål, 2 päron, 2 äpplen

Torsdag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 knäckebröd med ost, kaffe, kalvsylta, blomkål

Fredag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 knäckebröd med ost, kycklingsallad, 1 potatis, 1 skiva vitt bröd, 3 äpplen, 1 apelsin

Lördag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 knäckebröd med ost, kaffe, spenat, 1 potatis, 1 skiva vitt bröd, 1/2 räka, roquefortost, kaffe och kaka

Söndag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 tomat, 1 skiva vitt bröd, kaffe, biff, gröna bönor, 1 potatis, 1 tomat, 1 glas öl, kaffe, 2 äpplen, 2 apelsiner

det är den här!! men min varade i 4 veckor! alltså om man skulle skriva fortsättning på denna skulle det va dag 8-9 enbart ananas
    varje vecka består även av olika maträtter, i v.3-4 får man äta mer osv. hur hittar jag resterande 3 veckor???

• Melisabeth

JAg har aldrig sett mer än 13 dagar - så jag kan tyvärr inte hjälpa dig.. Lycka till

Svar på tråden snälla någon som känner igen denna bantningskur????