Autoimmun Hepatit
Hej!
Fick diagnosen idag, Autoimmun Hepatit.
Ngn som har el haft????
Det snurrar en massa frågor i mitt huvud..... HJÄLP
Hej!
Fick diagnosen idag, Autoimmun Hepatit.
Ngn som har el haft????
Det snurrar en massa frågor i mitt huvud..... HJÄLP
hva er det???
Vad är det för något? Som hepatit c b och det elelr?
Autoimmun hepatit beror inte på nån smitta el virus, utan på en sjukdomsprocess i kroppen typ reuma. Jag har inte haft sjukdomen och känner inte heller nån som har det. Låter som något en SLE/LED patient kan drabbas av. Har du den sjukdomen? Min mamma har den, men för henne har det inte angripit just levern. Fick du nån medicin? Kortison?
Vad sa doktorn då? Kan du bli frisk från sjukdomen?
Kramar!
Anonym syster:
Idag ska jag få 100% svar om det är Autoimmun hepatit jag har el ej.
Ja sist jag pratade m läkaren sa han att man får kortison.
Håll en tumme för mig
Jag hoppas verkligen det ordnar sig. Tänker på dig och vill gärna veta hur det går. Jag håller ett öga på denhär tråden
Anonym syster:
Jag skriver så fort jag vet ngt.....
Har du fått din diagnos än? Mitt råd är att ställa dina frågor till din läkare och sjuksköterskorna på mottagningen/avdelningen, där får du rätt svar. Skriv ned dina frågor när du kommer på dom, det är annars lätt hänt att du glömmer flera av dem.
Min mamma har autoimmun hepatit sedan ca 10 år och hon får kortison + en del andra mediciner.
Jag tror det var för ca 10 år sen min mamma fick sin diagnos och började med mediciner. Hon kommer alltid att få äta medicin, periodvis har hon ätit väldigt många mediciner och under andra perioder färre, men just kortisonet och en till medicin har hon hela tiden.
Nu har jag fått svar på alla prover.
Har autoimmun hepatit.
Ska börja en kortison dos idag.
Ska lämna blodprover 1 gång i veckan.
Hej TS
jag håller tummarna för dig och har kollat upp lite om autoimmun hepatit (AIH):
som tidigare inlägg skrev, beror det inte på något virus eller liknande, utan är en reaktion i kroppen mot kroppsegen vävnad. Immunsystemet angriper den egna kroppen.
Man säger att AIH är en kronisk sjukdom, och att man kan få recidiv - det innebär att man har perioder där man mår alldeles bra, men så kan man bli sjuk igen och behöva medicinera.
Det är inte alla med AIH som behöver ta mediciner dock, utan det beror på hur sjuk man är. Behandligen brukar vara kortison i samband med ett läkemedel som dämpar immunförsvaret.
En liten sammanfattning från en medicinsk sida;
www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
kram och ta handom dig
Kickan80: Hoppas verkligen du blir bra av kortisonet!
Sköt om dig!
Tack för all info.
Nu har jag börjat min kur och jag hoppas att blodproverna ger bra resultat nu.
Trevlig helg till er
Jag blev diagnosticerad med autoimmun hepatit 1999. Vill du ha stöttning eller bara nån att prata med så är det bara att höra av sig.