• LIllemor

Näsblod HELA tiden!

Hejsan!

Undrar om det bara är jag som har detta problemet. Alltså, jag vet ju att det är fullt oki att blöda näsblod under graviditet, men min undran är bara hur mkt som egentligen är helt på det gröna..? Just nu blöder jag näsblod cirka 5 ggr per dag. Kan bli mer, vissa dagar är det stup i kvarten.

Är nu i veka 35, och antar att problemet vuxit sig på mig, därför har jag liksom aldrig reagerat, förrän nu. Nu är det verkligen ett problem. ÖVERALLT, hela tiden, på de mest olämpliga platserna och i de mest konstiga situationerna... Vad är det för fel på mig?

Någon som vet eller kan? Kram på er, JNI

• Svar på tråden Näsblod HELA tiden!
  • Knytets mamma

blodkärlen blir vidgade, buktar utåt och den torra inomhusluften nu under vintern är en av bovarna i dramat. Använder du dessutom vanligt nässpray så bidrar även det.
    Försök att höja luftfuktigheten inomhus.
    Annars är det bara att vänta ut det, det brukar försvinna efter förlossningen. Du kan klart höra med din BM om hon har något dunder tips.

• Hedda

Hej!
    Jag har det inte riktigt lika jobbigt som du, men blöder ofta näsblod på nätterna. Vaknar av att det rinner okontrollerat och det känns SÅ äckligt. Jag har aldrig blött näsblod tidigare så första gången var jag livrädd. Tog upp det med min BM idag som sa att det inte är något att oroa sig för, och att det är vanligt under vintermånaderna. Hon tyckte att jag skulle prova med koksaltlösning (inte Nezeril å sånt alltså) eftersom det är"samma" lösning som vi har i oss normalt... (eh, du fattar va..?). Tydligen löser det upp slemhinnorna vilket kan leda till att man blöder mindre näsblod. Har tyvärr inte hunnit testa ännu men skall till apoteket i morgon. Är på gränsen mellan 34 och 35 nu och för mig har det hållt på i 6-7 veckor tror jag!

Hoppas det blir bättre för dig!

• knytetsmamma

antar att du kollat ditt blodtryck och det är okej? högt blodtryck kan annars vara en bidragande orsak till näsblödningar.men det är nog snarare så att det slemhinnorna som spökar.Tyvärr är det så att när man väl börjat blöda så blöder man oftast igen från samma källa...

• Pålli

Jag är i vecka 30 och jag har också näsblod, minst 3ggr om dagen, fast det är inte så mkt åt gången. Jag har kollat mina värden, och om du inte har gjort det så gör det, mina värden var bra, så du behöver säkert inte oroa dig, men kolla ändå! Har märkt att mitt näsblod kommer då jag är uppstressad.

• Mausiii

Hej!
    Har inte haft problem med näsblod under graviditeten men väl under andra förhållanden.

Jag ville bara ge ett litet (i Sverige) okonventionellt tips som min tyske sjukskötarutbildade far har lärt mig.
    Det har alltid slutat blöda på en gång eller inom nån enstaka minut:

Lägg en kall, blöt handduk eller papper i _nacken_ och böj huvudet bakåt en aning.

(Visst, det funkar att lägga kallt och kyligt på näsroten och så, men faktiskt inte alls lika fort...)

Hoppas att era problem går över snart, det är inte kul att blöda näsblod hela tiden...

• Annki

Prova med Nozoil, en nässpray med olja som smörjer de torra slehinnorna. Finns på apoteket och har iaf funkat för mej!

• Tilda

Jag är bara i v 18 och blöder redan näsblod minst en gång om dagen. Det känns lite oroväckande att läsa att det förmodligen blir värre senare i graviditeten. ... Jag har aldrig blött näsblod tidigare i hela mitt liv så jag vet inte vad jag ska göra när det sätter igång. Min sambo tycker det är bäst att stoppa upp en blöt papperstuss så långt det går i näsan, men jag tycker det är ruskigt obehagligt. Vad gör ni när det rinner? Det verkar läskigt att luta huvudet bakåt också. Då rinner det väl ner i halsen?

• pabe

Jag har också mkt näsblod, det blev bättre ett tag men nu är det tillbaka, det är inte mkt o göra.
    Jag sköljer först ut näsan med riktigt kallt vatten sen trycker jag åt hårt.
    Haft det fem gånger bara idag, blodat ner tröjan på jobbet bla.
    Ser lite makabert ut men sånt e livet...

//PaBe v.31

Svar på tråden Näsblod HELA tiden!