• busmor

    Bartolomeus?

    Idag har Bartolomeus namnsdag, Jag kan inte låta bli att fråga om det är någon som känner en Bartolomeus? Jag har då mig vetligen aldrig träffat någon Bartelomeus! Jag tycker det finns med ganska många konstiga namn bland våra namnsdagar.

  • Svar på tråden Bartolomeus?
  • Mom2BeAgain

    Nej, jag har heller aldrig hört talas om det namnet, och kan inte annat än att hålla med att vi fått in en hel del konstiga namn bland våra namnsdagar!

  • Blackie

    Har aldrig träffat en människa som heter bartolomeus men däremot har jag haft en råtta som haft det namnet .

  • Zodic

    man kanske skulle lägga till det namnen bara för att :) det är ju inte så farligt!

  • busmor

    ... och idag är det Östen som har namnsdag . Jag känner ingen med det namnet heller. Fast det är i alla fall kortare och lättare att uttala än Bartolomeus!

    Jag tycker egentligen att Bartolomeus låter ganska mysigt, men det är ju så krångligt att säga. Det är ju ganska givet att en Bartolomeus får ett smeknamn!

  • Zodic

    När jag föreslog namnet förm in man sa han att bart i simpsons heter just bartolomeus egentligen! där ser man :D

  • Clarenville

    Jag hade en gång en guldfisk som hette Bartolomeus, kallad för Bartis!

  • busmor

    Det är just det att det aldrig skulle bli Bartolomeus, utan just Bart, Bartis Eller något annat. Då tycker jag att man lika gärna kan döpa till smeknamnet!

  • Zodic

    men så är det ju med de flesta långa namn, dom blirj u itne vackrare som korta namn ändå :p o när man blir äldre kanske man säger hela namn etc. :)

  • Karisma

    Känner faktiskt 2st Östen, en rörmockare här i byn + min pappa.

    Bartolomeus: Nja ingen, har tom svårt att komma ihåg exakt hur man uttalar det även om jag läst det flare ggr i tråden.

    Kram K

  • busmor

    Jisses! Vad har vi för namnsdagar den här veckan! Idag är det Rolf och Raoul! Rolf är väl ganska vanligt på äldre män, men Raoul? Inget illa menat om dessa namn, men är det inte meningen att namnsdagarna ska hedra våra svenska namn? Hur kan det vara möjligt, när de har så många ovanliga namn? Är detta gamla svenska namn som håller på att bli bortglömda?

    Det är ju egentligen inte unikt den här veckan, att det är ovanliga namn. Jag är lärare och när man jobbar med de yngre barnen, så drar man ju lapp på almanackan varje dag. Det händer ganska ofta att det är jätteovanliga namn som barnen aldrig har hört talas om. Jag tycker faktiskt att det är lite pinsamt!

  • Idun

    Min pappa brukade kalla min lillebror för Nicodemus Bartolomeus Pinkråtta på skoj när vi var små

  • busmor

    Idun: Hur klarade han att säga det, utan att vricka tungan av sig? Jag tycker det är svårt nog att säga Bartolomeus!

  • busmor

    För att vara jämnställd, så måste jag även påpeka att jag inte känner någon Gurli heller!

  • ALY538
    busmor skrev 2006-08-26 10:08:11 följande:

    ... och idag är det Östen som har namnsdag . Jag känner ingen med det namnet heller. Fast det är i alla fall kortare och lättare att uttala än Bartolomeus!

    Jag tycker egentligen att Bartolomeus låter ganska mysigt, men det är ju så krångligt att säga. Det är ju ganska givet att en Bartolomeus får ett smeknamn!


    Östen med restens?
Svar på tråden Bartolomeus?