• Anonym

Har nån varit med om att fått en rättegång gällande våldtäkt där bevis inte funnits ,utan ord mot ord?

Det är så att jag anmält min f.d för våldtäkt, men jag har inga läkarundersökningar, eller bevis. Han är anmäld sen tidigare av mig för andra brott, vissa gick igenom. Han blev dömd för en annan våldtäkt för några år sen på en annan tjej. Och nu säger min advokat att det är jättesvårt för att få honom åtalad. Och att det inte ens är högprioriterat. Och det är upprepade våldtäkter under flera år. Men han har ju en hel lista med saker han gjort. Varför är det så svårt. Det är ju såna som han som är farliga i samhället och som ingen gör något åt. Jag blir så arg och ledsen. Det är upp till åklagaren om han ska bli åtalad, men det ser inte ljust ut.

Finns det nån som fått en rättegång även brist på bevis?

• Svar på tråden Har nån varit med om att fått en rättegång gällande våldtäkt där bevis inte funnits ,utan ord mot ord?
  • Ellika82

har bara haft en med bevis tyvärr... eller kanske bra... men jag puffar lite åt dig...

• Anonym

För att jag inte har varit hos nån läkare på en gång, eller sprungit hem till nån kompis och gråtit. Det finns tjejer som råkat ut för honom, men de vill gå vidare och lämna allt bakom sig och inte dra upp något. Men det är just på det sättet han fortfarande går fri. Hela hans släkt vet, men de lägger sig inte heller i. jag ringde hans pappa dagen efter och berätta, men han vill inte lägga sig i, och polisen frågar inte dom i familjen heller, fast de vet.

• Bo Peep

Men då finns det ju bevis. Andra tjejer kan anmäla och berätta, du kan berätta. Du kanske har koll på tid plats etc. Nån som har sett märken på dej, nån som du pratat med efteråt? Hans familj är kanske inte de bästa vittnena eftersom de är partiska. Har han kunnat göra det under flera års tid mot dej utan att du talat om det för någon, fått märken, gått till polisen etc? Om han systematiskt misshandlat dig är det fråga om kvinnofridskränkning, ett mycket allvarligare brott.

Naturligtvis är det svårt att få någon fälld i en ord-mot-ordsituation, men det är inte omöjligt. Åklagaren kan inte åtala om han/hon inte tror att bevisningen räcker dock. Man kan inte åtala folk i "onödan" s.a.s.

• ReRant

"Naturligtvis är det svårt att få någon fälld i en ord-mot-ordsituation, men det är inte omöjligt."

Jag håller inte med, det är måste ändå vara omöjligt att fällas för ett brott när det är ord-mot-ord och inga andra bevis existerar?

• Bo Peep

Nej, det är inte omöjligt. Det handlar om utsagans tillförlitlighet och trovärdighet. Särskilt i våldtäktsmål saknas ofta annan bevisning än själva berättelsen. Man väger målsägandens berättelse mot den tilltalades och bedömer vem som verkar mest trovärdig.

• ReRant

Låter väldigt konstigt att det räcker att kvinnan låter trovärdig för att fälla en kille i ett våldtäktsmål. Jag har aldrig hört talas om något liknande. Hade varit kul att höra från en jurist om just detta.

• Bo Peep

Ja, det är just vad jag är.

• ReRant

Hmm.. Ja du säger det. Men jag har svårt att bli övertygad (just för att det låter så otroligt absurt). Har du någon slags erfarenhet från våldtäktsrättegångar och liknande?

Det faller på sin egen rimlighet att en man kan bli fälld för något så allvarligt som våldtäkt utan någon som helst bevisning. Hela rättssytemet faller ju om man kan dömas utan bevising.

Svar på tråden Har nån varit med om att fått en rättegång gällande våldtäkt där bevis inte funnits ,utan ord mot ord?