• Shoegal

    Hotell - hur sent checka in?

    Dum fråga kanske, men jag har ingen jättevana av hotell. Hur sent kan man egentligen checka in? Det står på hemsidan att incheckning är 14.00 och att man inte kan checka in tidigare förstår tom jag Men kan man komma tex 18.00 eller ännu senare? Hur brukar det vara? *nyfiken i en strut*

  • Svar på tråden Hotell - hur sent checka in?
  • Einnej

    Det är bara att meddela hotellet vilken tid ni kommer så dom vet säkert att ni kommmer, om ni kommer sent vill säga så inte rummet säljs till någon annan.

  • Emin éMinÄlskling

    Incheckning brukar vara senast kl 18. Och om du vet att du kommer senare ska du meddela hotellet det

  • Shoegal

    OK. Jag tänkte boka via www.hotels.com och där tror jag att man betalar samtidigt som man bokar, med kontokort. Men det kanske är säkrast att säga att man kommer tex ca 18? Vi tänkte bila till Paris och stanna någonstans på vägen (ev Bremen) och då vill vi ju inte ödsla timmar på att sitta i någon håla i Tyskland bara för att man måste checka in tidigt

  • Shoegal

    princess Em: Ålrajt, det kan ju vara bra att veta sådanna där regler som noviser som jag inte känner till

  • Bispan

    Öh, varför bokar ni rum i förväg? Det brukar aldrig vara några problem att hitta rum när man är på plats....

  • menu

    ofta måste man komma innan kl 18 ELLER betala i förväg, de vill gärna alltid veta ca tid när man kommer å ju senare det bli desto bättre att meddela ca tid tex 18-19 tiden, blir man kraftigt försenad så kan man ju alltid ringa å tala om det oxå..
    flyger man så brukar man lämna flygnummer så kan de själva se om det blivit förseningar, fast det var ju inte altuellt för er..

  • Shoegal

    Bispan: Nä, det såklart. I Paris tänkte vi iaf boka men på vägen dit är nog inte nödvändigt att boka. I värsta fall får man väl åka vidare till nästa stad

  • Bispan

    Ja, gör så för sjutton. Vi har hamnat på en del ställen vi aldrig skulle ha upplevt om vi bokat boende i förväg på våra resor. Och det enbart i positiv mening!!

  • Shoegal

    Så länge jag får en säng att sova i är jag nöjd, iaf på dit- och hemvägen.

  • Bispan

    Ha så himla skoj och en trevlig tur!! Hoppas ni "råkar ut" för något lite extra på vägen.

  • Shoegal

    Jag hoppas verkligen att vi kommer iväg men det är förutsatt att passen kommer i tid (var tyvärr lite sena med dem). Annars blir det Norge

  • NK80

    Shoegal, boka hellre DIREKT till hotellet än genom hotels.com.
    Vid sen ankomst (etfer 18:00): Meddela hotellet.

    Lycka till
    NK80 som sitter i en hotell reception och väntar på sena gäster


    Mamma till världens bästa Colin!
  • Rokka Jill

    har jobabt som receptionist. o man räknar med att folk kommer mellan 18-22
    det e typ "rusch" mellan 18-29
    "sen incheckning" vill man bara veta inför natten för ofta har de jätte lite personal efter 22.00.

  • SVejsan

    Bispan

    Det är en STOR FÖRDEL ifall det är festivaler eller stora konferenser, mässor i den staden/orten man tänkt bo i!
    Hänt mig ett par gånger i alla fall.

    Sedan så beror det ju mycket på hur mycket tid man har på sig ibland så tar det ett antal timmar mer att hitta på plats, än ha det fixat hemifrån och åka "raka" vägen...

  • Bispan

    SVejsan: Om det tar "ett antal" timmar att hitta en plats att bo på i Tyskland och i det område TS skriver om är man nog en person som SKA boka före, helt enkelt.

  • SVejsan

    Jo men att säga generellt att inte boka förväg så är man snett ute att ALLTID tro att man hamnar där man vill. Vi har tom skippat att se wien under en resa då det var festival för att det var stört omöjligt att hitta ett vettigt boende av någon klass till vettigt pris och då höll vi på i över en timma med telefon och på turistinformation. Och vi ville inte behöva ta flera timmar i anspråk att åka ut på landsbygden.
    Skulle nog kolla upp om det är nått på G i hålan innan jag ger ett råd att åka dit och hoppas att det finns nått... Ett/ ett par stadigta bröllop kan boka upp hotellrum pensionat i hålor samt dess omkrets ganska fort.
    Bara att i förväg ringa runt och kolla boende under resan tar tid (erfarenhet efter tågluffning).
    Men har man pengar att spendera finns det ju alltid rum som inte hyrs ut så ofta så då är det ju läget annorlunda.

    Mitt svar var alltså lika generellt hållet som ditt att det aldrig behövs förbokning...

    TS: Kolla gärna innan om du vill resa smärtfritt utan risk för extra sightseeing i "hålan", vill du ha en extra osäkerhetsfaktor boka inte i förväg... Det är väl sammanfattande ...

  • moriuno
    Hej hej, ja precis som redan skrivits här, så brukar det funka att helt enkelt meddela hotellet att man komemr sent, så ska det inte vara några problem. Gör man inte det, så kan de ju efter en tid flagga det som en ?no show? och hyra ut det till någon annan, om det skulle finnas något sådant behov. Jag har jobbat i reception på ett hotell stockholm och det är dock ovanligt att någon skulle komma in och vilja ha ett rum, då man kan använda denna ?no show?. Men generellt brukar runt midnatt automatiskt betyda att reservationen upphör, men detta kan variera.
Svar på tråden Hotell - hur sent checka in?