• Emzi

Tupperware Recept

Undrar om det är någon som har några recept till Tupperware produkten MicroPlus kanna?? Man ska kunna baka och laga mat med den i mikron.

• Svar på tråden Tupperware Recept
  • ozzygirl

jag jobbar med tupperware så jag kan kolla upp det.

• ozzygirl

du kan göra sås.äggröra, kakräm, fruktgröt,smältning av choklad,smör och gelatinblad.

• Emzi

Åh det vore jättesnällt :)

• PippiLotta32
    Hej hej.
    Jag sålde Tupperware för ett tag sedan. Har rotat fram lite recept till dig. Hoppas det är något som passar dig!

Microplus
    *Tål temperaturer upp till 200 grader.
    *Vid tillagning av sås fylls kannan till max 1 liter.
    *Vrid locket så att ångan släpps ut lättare.
    Tips
    *Ångkoka alla slags grönsaker, använd lite vatten, annars tar det mycket längre tid.
    *Koka t ex havregrynsgröt.

Koka potatis eller ris
    700 gram potatis, eller ca 10 st, delas i mindre bitar, tillsätt 1 dl vatten. 4 min full effekt, rör om, 4-5 min full effekt igen.

3 potatisar, 3 msk vatten, ca 3 min full effekt

1 dl ris, 2,5 dl vatten, ½ tsk salt2 minuter på full effekt, 4-5 minuter på halv effekt, låt stå 2-3 minuter med locket på, (ställ den ej på diskbänken, stål avleder värme) Bearnaisås
    4 hackade charlottenlökar
    1 dl vitvinsvinäger
    200 gram kallt smör i små tärningar
    4 äggulor
    5 tsk dragon
    salt och peppar
    Häll lök, vinäger och 4 tsk dragon i Micropluskannan. Sätt kannan i micron i 5 min på 600 W. Sila från lökarna och häll tillbaka vinägern i kannan.
    Tillsätt smör och 1 tsk dragon. Värm 1 min på 600 W. Vispa i äggulorna och värm bearneisåsen i 50 sek på 600 W. Vispa såsen. Smaka av med salt och peppar. Värm ev såsen i 10 sek på 600 W.

Grundsås
    50 gram smör
    4 msk mjöl
    4 dl buljong efter önskemål
    4 dl mjölk
    salt och peppar
    Häll smör och mjöl i micropluskannan. Ställ kannan i micron i 1 min på 850 W. Rör i buljongen och mjölkblandningen. Ställ kannan i micron 8 min 850W.
    Rör såsen och tillsätt följande efter önskemål.
    Fiskrätter: Citron och senap eller hackade kryddor.
    Kötträtter: Svamp, creme fraiche eller grädde.
    Bechamel: Riven ost och muskot.
    Pasta/ris: Tomatpuré, riven lök, vitlök, timjan och mejram.

Äpplemos
    500 gram matäpplen
    2 msk socker
    2 tsk vaniljsocker eller 1/2 vaniljstång
    1/2 dl vatten
    Skala äpplena och skär dem i stora tärningar. Häll alla ingredienser i micropluskannan. Ställ kannan i micron i 5 min på 850 W. Rör moset och ställ det att kallna.

Jordgubbssylt
    300 gram frusna jordgubbar
    2 dl socker
    saften från 1/2 citron
    Häll jordgubbar och citronsaft i micropluskannan och ställ i micron i 6 min på 850 W. Tillsätt socker och rör ihop. Ställ kannan i micron på 1 min på 850 W. Låt kallna tills nästa dag.
    Jordgubbar kan ersättas av många andra bär t ex hallon, björnbär, blåbär.
    Var uppmärksam på att ju mindre bären är, desto kortare tid i micron. 300 gram hallon ska t ex ha 4 min på 650 W.
            Tårtkräm
    5 dl mjölk
    2 msk maizenamjöl
    4 msk socker
    2 tsk vaniljsocker
    4 ägg
    Häll ingredienserna i micropluskannan och vispa ihop. Ställ kannan i micron i 4 min på 850 W. Ta ut krämen och vispa den. Ställ kannan i micron igen 4 min på 850 W. Vispa krämen och ställ den kallt.
     Sockerkaka
    Receptet är till 5 dl kanna, dubbla till 1liters-kannan.
    1 ägg
    1 dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    25 gram smör
    4 msk mjölk
    3/4 tsk bakpulver
    1 1/2 dl mjöl
    Smält smöret i micropluskannan. Smöra kannan när du häller över smöret i smeten som vispas brevid i annan bunke. "Ströbröa" kannan med t ex kokos, häll i smeten. Grädda sockerkakan i micron i ca 4 min på 650 W. Lite längre på lägre effekt, lite kortare på högre effekt.

Hallonkaka och mjuk pepparkaka
    Kakorna är gjorda för microplus 2,25 l. Beräknad på 750 W.
    Smält 150 gram smör i ca 1 1/2 minut. Vispa 4 ägg och 3 dl socker. Rör ner 3 dl mjöl, 1 tsk bakpulver och eventuellt 1 tsk vaniljsocker. Rör till sist ner det avsvalnade smöret.
    Pensla microplus både lock och form med ströbröd.
    Häll smeten i locket till hälften, micra i ca 3 min.
    Under tiden rör du ner i resterande smet 1 tsk kanel, 1 tsk ingefära och 1 tsk nejlikor. Häll över i den stora formen. Kör den i micron 5 1/2 – 6 minuter. Vänta några minuter innan du stjälper upp kakan.
    Den lilla kakan garnerar du med grädde och hallon eller varför inte vaniljkräm och blåbärssylt.          Kladdkaka50 g smör1 ägg½ dl socker1 dl vetemjöl½ msk vaniljsocker1 ½ msk kakao Smält fettet. Rör ihop ägg och socker. Blanda resten av ingredienserna och rör ner i smeten, tillsätt smöret. Häll i micropluskannan. Grädda kakan i full effekt ca 3 minuter. Den ska vara kladdig. Servera med glass eller grädde.  Mikrokola50 g smör¾ dl mjöl1 ¼ dl socker¾ dl sirap1 msk kakao Blanda allt i micropluskannan utan att röra om och sätt in den i micron på full effekt ca 1 minut. Tag ut och rör om och ställ in den igen ca 3 minuter på full effekt. Häll ut smeten på ett bakplåtspapper och låt stelna – skär i bitar innan den blivit för kall.
  • PippiLotta32

Så skumt det blev... Försöker igen...

Microplus
    *Tål temperaturer upp till 200 grader.
    *Vid tillagning av sås fylls kannan till max 1 liter.
    *Vrid locket så att ångan släpps ut lättare.

Tips
    *Ångkoka alla slags grönsaker, använd lite vatten, annars tar det mycket längre tid.
    *Koka t ex havregrynsgröt.

Koka potatis eller ris
    700 gram potatis, eller ca 10 st, delas i mindre bitar, tillsätt 1 dl vatten. 4 min full effekt, rör om, 4-5 min full effekt igen.

3 potatisar, 3 msk vatten, ca 3 min full effekt

1 dl ris, 2,5 dl vatten, ½ tsk salt2 minuter på full effekt, 4-5 minuter på halv effekt, låt stå 2-3 minuter med locket på, (ställ den ej på diskbänken, stål avleder värme) 
    Bearnaisås
    4 hackade charlottenlökar
    1 dl vitvinsvinäger
    200 gram kallt smör i små tärningar
    4 äggulor
    5 tsk dragon
    salt och peppar
    Häll lök, vinäger och 4 tsk dragon i Micropluskannan. Sätt kannan i micron i 5 min på 600 W. Sila från lökarna och häll tillbaka vinägern i kannan.
    Tillsätt smör och 1 tsk dragon. Värm 1 min på 600 W. Vispa i äggulorna och värm bearneisåsen i 50 sek på 600 W. Vispa såsen. Smaka av med salt och peppar. Värm ev såsen i 10 sek på 600 W.

Grundsås
    50 gram smör
    4 msk mjöl
    4 dl buljong efter önskemål
    4 dl mjölksalt och peppar
    Häll smör och mjöl i micropluskannan. Ställ kannan i micron i 1 min på 850 W. Rör i buljongen och mjölkblandningen. Ställ kannan i micron 8 min 850W.
    Rör såsen och tillsätt följande efter önskemål.
    Fiskrätter: Citron och senap eller hackade kryddor.
    Kötträtter: Svamp, creme fraiche eller grädde.
    Bechamel: Riven ost och muskot.
    Pasta/ris: Tomatpuré, riven lök, vitlök, timjan och mejram.

Äpplemos
    500 gram matäpplen
    2 msk socker
    2 tsk vaniljsocker eller 1/2 vaniljstång
    1/2 dl vatten
    Skala äpplena och skär dem i stora tärningar. Häll alla ingredienser i micropluskannan. Ställ kannan i micron i 5 min på 850 W. Rör moset och ställ det att kallna.

Jordgubbssylt
    300 gram frusna jordgubbar
    2 dl socker
    saften från 1/2 citron
    Häll jordgubbar och citronsaft i micropluskannan och ställ i micron i 6 min på 850 W. Tillsätt socker och rör ihop. Ställ kannan i micron på 1 min på 850 W. Låt kallna tills nästa dag. Jordgubbar kan ersättas av många andra bär t ex hallon, björnbär, blåbär.
    Var uppmärksam på att ju mindre bären är, desto kortare tid i micron. 300 gram hallon ska t ex ha 4 min på 650 W.  Tårtkräm
    5 dl mjölk
    2 msk maizenamjöl
    4 msk socker
    2 tsk vaniljsocker
    4 ägg
    Häll ingredienserna i micropluskannan och vispa ihop. Ställ kannan i micron i 4 min på 850 W. Ta ut krämen och vispa den. Ställ kannan i micron igen 4 min på 850 W. Vispa krämen och ställ den kallt. 
    Sockerkaka
    Receptet är till 5 dl kanna, dubbla till 1liters-kannan.
    1 ägg
    1 dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    25 gram smör
    4 msk mjölk
    3/4 tsk bakpulver
    1 1/2 dl mjöl
    Smält smöret i micropluskannan. Smöra kannan när du häller över smöret i smeten som vispas brevid i annan bunke. "Ströbröa" kannan med t ex kokos, häll i smeten. Grädda sockerkakan i micron i ca 4 min på 650 W. Lite längre på lägre effekt, lite kortare på högre effekt.

Hallonkaka och mjuk pepparkaka
    Kakorna är gjorda för microplus 2,25 l. Beräknad på 750 W.
    Smält 150 gram smör i ca 1 1/2 minut. Vispa 4 ägg och 3 dl socker. Rör ner 3 dl mjöl, 1 tsk bakpulver och eventuellt 1 tsk vaniljsocker. Rör till sist ner det avsvalnade smöret.
    Pensla microplus både lock och form med ströbröd.
    Häll smeten i locket till hälften, micra i ca 3 min.
    Under tiden rör du ner i resterande smet 1 tsk kanel, 1 tsk ingefära och 1 tsk nejlikor. Häll över i den stora formen. Kör den i micron 5 1/2 – 6 minuter. Vänta några minuter innan du stjälper upp kakan.Den lilla kakan garnerar du med grädde och hallon eller varför inte vaniljkräm och blåbärssylt.   Kladdkaka50 g smör1 ägg½ dl socker1 dl vetemjöl½ msk vaniljsocker1 ½ msk kakao Smält fettet. Rör ihop ägg och socker. Blanda resten av ingredienserna och rör ner i smeten, tillsätt smöret. Häll i micropluskannan. Grädda kakan i full effekt ca 3 minuter. Den ska vara kladdig. Servera med glass eller grädde. 
    Mikrokola50 g smör¾ dl mjöl1 ¼ dl socker¾ dl sirap1 msk kakao Blanda allt i micropluskannan utan att röra om och sätt in den i micron på full effekt ca 1 minut. Tag ut och rör om och ställ in den igen ca 3 minuter på full effekt. Häll ut smeten på ett bakplåtspapper och låt stelna – skär i bitar innan den blivit för kall.

• PippiLotta32

Ja ja... lite bättre ordning iallafall. Vill du hellre att jag ska maila det till dig så skriv din mailadress i min gästbok så fixar jag det.

Mvh Anna

• Emzi

Tack så jättemycket för recepten :) Nu kommer skålen till bättre användning.

Jag har skrivit ut dem från ditt inlägg, så du behöver inte maila dem. Än en gång ett stort tack!

Svar på tråden Tupperware Recept