• Anonym

Mejla polisen

Jag vet av en bil som är avställd men som det ändå körs runt med, och dessutom kör den i hög fart inom bostadsområdet.

Kan man mejla polisen om detta? Eller?

Jag vill ju vara anonym, via e-post kan de väl spåra mig via ip-nummer väl!

• Svar på tråden Mejla polisen
  • Mamma Ia

Du får vara anonym om du ringer, det är inga problem!

• Birgitta2

Det finns vissa polisstationer idag som man kan mejla om brott. Men de är få än så länge. Polisen har personliga mail-boxar men mail där man kan tipsa om brott är inte riktigt genomfört än. Varför ringer du inte till polisen? Du får vara anonym. Din anmälan är deras arbetsunderlag. Och de är tacksamma om de får såna här tips.

• CrazyOne

MAILA INTE! Du är då aldrig anonym!
    Ring istället..

Om du T.ex gör en mailanmälan på mig för galen körning så har jag rätt att veta vem som anmält mig.
    I ditt mail så står det

"Skickat från" Sara Andersson

Polisen eller en annan myndighet som FK får ej ta bort ditt namn!
    På så sätt får jag reda på vem som anmält mig..

Hoppas du förstod för det blev lite rörigt där.

• Anonym

Läste på polisens hemsida att man kunde skicka ett vanligt brev också om man ansåg det var något de borde veta, då borde man ju vara anonym eller?

Ringa måste jag ju göra från hemtelefonen eller mobilen, och det känns ju inte speciellt anonymt.

Tror jag skickar ett vanligt handskrivet brev.

• Nettis1975

Polisen kan endast göra något åt sådana här brott om bilen är på rull, dvs någon kör den. Ett brev en vecka senare hjälper inte. Samma gäller mail. Det diarieförs först innan det går till en reception eller liknande där man skriver in anmälningar.

Så jag tycker du ska ringa. Leta reda på numret till den ledningscentral där du bor så du kan ringa direkt till dem som larmar ut bilar och skickar ut radiobilar.

Varför anonym? Polisen springer inte runt och berättar vem som ringt till den misstänkte. Det kan vara bra att lämna ett namn och ett telefonnummer så polisen kan ringa upp igen om man behöver ställa kompleterande frågor.
     I detta fall görs ingen polisanmälan utan man larmar ut bilen och man skriver en händelserapport.

• Marvinna

Ring 114 14, polisens kontaktcenter för att lämna anmälan. Annars kan du ringa polisen där du bor och be att få prata med någon på trafikavdelningen eftersom ärendet kommer att hamna hos dem ändå när du gjort anmälan.

Givetvis kan du vara anonym om du vill det.

• Nettis1975

Jag citerar mig själv i föregående inlägg med tanke på det senare inlägget ovan. " I detta fall görs ingen polisanmälan utan man larmar ut bilen och man skriver en händelserapport. "

En anmälan blir det om man får tag i föraren då denne person är ute och kör bilen. Står bilen parkerad görs ingenting eftersom det inte är något brott.

• luffilu

de e väl bara å ringa innan de händer nått, de är väl inget å fundera över?

• The Man

VARFÖR skulle det vara så viktigt att vara anonym bara för att man ringer till polisen och talar om att en viss bil framförs trots att den är avställd????

Jag fattar inte varför folk idag har så bristande civilkurage o inte vågar stå för vad de ser eller hör, man skäms ju å sina egna landsmäns vägnar!!!

• Anonym (polisanstä)

Ring 11414 som är polisens officiella telefonnummer. Vissa län har speciella telefonummer dit man kan ringa och ge tips. Titta på polisens hemsida och se vad som gäller för ditt län.

Att ringa lednings/kommunikationscentralerna är inget jag rekommenerar eftersom deras arbetsbelastning oftast är mycket hög. Försök då hellre att prata med någon som kommer att bli inblandad t ex trafiken.

Håller med luffilu, "de e väl bara å ringa innan de händer nått, de är väl inget å fundera över?"

• morriis

Vi ringde polisen om en jättegammalgubbe som höll på att köra av vägen 4ggr på en liten bit. Slirade på kopplingen så det skar i öronen när han skulle över ett litet farthinder. Blinkade inte, höll på att krocka med andra. Men dom sa bara att dom inte kunde göra någonting åt det. Helt sjukt egentligen. Lämnade registreringsnummer och allting. Men icke. Tycker iaf dom borde kolla upp det.

• Anonym

Du kan ringa med hjälp av att göra ditt telefonnr. hemligt.
    Slå bara #31# innan det numret du ska ringa så blir det hemligt.

Gäller både från hemtelefon, mobiltelefon, kontantkort och abonemang. Lycka till!

• Lisethe

hej! jag såg det här på facebook men vet inte vilket land men det kanske ni kan ta reda på. Tycker det är brutalt det som visas på videon som jag såg.   

• DeLo
    Lisethe skrev 2014-04-24 13:10:03 följande:
    hej! jag såg det här på facebook men vet inte vilket land men det kanske ni kan ta reda på. Tycker det är brutalt det som visas på videon som jag såg.   
    Människorna i sig är redan dömda, filmen har några år på nacken. 
  • DeLo

TS: Har du koll på ungefär vilka tider/dagar denne kör? Isf kan polisen med all säkerhet skaffa en poliskontroll under den perioden vid det området.

Svar på tråden Mejla polisen