• LiLja1980

Blev brudklänningen ren efter kemtvätt?

Ja då har man varit gift i 2 underbara månader... blir påmind om vår fina dag då jag ser min brudklänning som fortfarande hänger här i hallen.

Jag har ringt och pratat med kemtvätt som säger att de inte kan garantera att klänningen blir ren.

Så jag undrar nu om er brudklänning blev ren efter kemtvätten?

Det är en svart sörjkant längst ner runt hela klänningen... kan ju tänka mig att den blir svår.

Fru Wilhelmsson
  • Svar på tråden Blev brudklänningen ren efter kemtvätt?
  • LiLja1980

Ingen som kemtvättat en brudklänning??

• bananapeach1995

Jag var lite galen o tvättade min för hand i badkaret. Köpte nyss en begagnad klänning som var så smutsig och nedsvettad, jag trodde aldrig jag skulle få den ren. Den har ett långt släp och klänningsfållen har nog släpat emot golvet precis hela tiden för den var svart. Men med min galltvål från Clas Ohlson och några sköljningar i badkaret så är den helt ren. Tyget skadades inte (tjockt polyestertyg) och inte heller spetsen eller pärlorna. Den blev så fin!!!! Så det kan ju vara värt att testa, iallafall längst ner där den är som smutsigast.

• LiLja1980
    bananapeach1995 skrev 2006-08-26 22:38:08 följande:
    Jag var lite galen o tvättade min för hand i badkaret. Köpte nyss en begagnad klänning som var så smutsig och nedsvettad, jag trodde aldrig jag skulle få den ren. Den har ett långt släp och klänningsfållen har nog släpat emot golvet precis hela tiden för den var svart. Men med min galltvål från Clas Ohlson och några sköljningar i badkaret så är den helt ren. Tyget skadades inte (tjockt polyestertyg) och inte heller spetsen eller pärlorna. Den blev så fin!!!! Så det kan ju vara värt att testa, iallafall längst ner där den är som smutsigast.
    Hmm... vet faktiskt inte om jag vågar

Kom igen nu... någon måste väl någon gång ha kemtvättat en brudklänning??
  • hemy76

Hej! Min blev inte riktigt ren och tror inte att den var alltför skitig när jag lämnade in den men har en lite småfläckar nertill. Testa med galltvål bara på fläckarna och lämna sen in den på kemtvätt..

• bananapeach1995

Jag tror också på en "förtvätt" hemma. Många gånger är det kemtvätt på kläder för att de är rikt broderade eller många pärlor på eller tunna ömtåliga sömmar, men det tyg som inte är "arbetat" brukar gå att skölja av. Hoppas det ordnar sig för dig, förstår att du vill få den ren!

• LiLja1980

Okej... får väl skaffa mig en galltvål då och göra ett försök!!
    Tack för era svar!

Fru Wilhelmsson
  • sussisengirl

Först tvättades klänningen hos säljaren, men där blev den inte ren så jag lämnade den på kemtvätt för jag skulle sälja den tänkte jag. Där försvann flera rader av broderier och pärlor lossnade lite här och var så klänningen är totalt förstörd. Jag anmälde till allmäna reklamationsnämnden och fick visserligen rätt, dock satte de ersättningsnivån till 1000 kr.. inte ens värt besväret med alla timmars jobb för att skriva alla papper och sen skicka klänningen till ARN (som jag själv fick betala för).

Så mitt tips till dig är att om du ska kemtvätta klänningen, kolla så att det finns tvättråd och förhör dig gärna hos kemtvätten först vad de har för erfarenhet av att tvätta klänningar, om det händer att de gulnar (tydligen vanligt vid äkta siden), broderier lossnar osv osv. Lycka till.

• Marängbagaren

Vilket material är klänningen gjord av? Är den gjord i polyester så kan du tvätta den i maskin på hantvättprogram/30 grader och sen dropptorka. Jag har 20 brud och 15 balklänningar i mitt nätta lilla projekt och tvättar alla klänningar så förrutom dom som är i siden eller nått annat "fint" material :)

• SandraHM

Min klänning blev ren till 99,9%. Det var en ytterst liten fläck som inte gick bort. Lika stor som en 50-öring långt ner på klänningen. Chokladfläckarna jag lyckades få när jag drällde tårta gick bort utan problem.

Svar på tråden Blev brudklänningen ren efter kemtvätt?