• Clobberella

A-kassa för egenföretagare? Nån som vet?

Jag har lite planer på att starta eget, men fick höra att jag i så fall förlorar min alfa-kassa. Jag kan alltså inte jobba tex. 2 dagar per vecka med mitt företag, och sen få alfa-kassa resten av tiden.
    Detta innebär att jag inte har ekonomisk möjlighet att starta företag, vilket är ganska löjligt. Det finns få jobb att söka, och man borde ju få försöka försörja sig själv kan man tycka.
    Starta-eget-bidrag är tidsbegränsat och svårt att få beviljat. Och dessutom måste jag ju i så fall vara säker på att jag kan försörja mig när bidragstiden gått ut.

Det borde ju finnas nån form av A-kassa för egenföretagare:
    Nån som vet eller har erfarenhet?

Tack!

(Naturligtvis söker jag vanliga jobb, men det finns inte mycket inom det jag är utbildad till, och det skulle vara lättare för mig om jag kunde frilansa på olika företag, samt hitta privata kunder)

• Svar på tråden A-kassa för egenföretagare? Nån som vet?
  • izadora

Det finns a-kassa för egenföretagare. Men det är ganska krånligt att få beviljat och mycket dyrare än för de med "vanliga" jobb.
    Maken tog aldrig det när han startade eget företag.
    Starta eget bidrag får man i 6 månader och sen kan man ansöka om 6 månader till. Vet dock ingen som blivigt beviljad det.
    Så ska man starta eget gäller det att vara säker på att man kan försörja sig på företaget efter 6 månader

• setareh

Alfakassan gäller ju även för egna företagare ,,dvs om det e ett litet företag.... Det kostar lika mkt i avgift som om du vore anställd... Min man är med där o han är egen företagare.

Så ring de o hör hur ni bäst kan lösa det.

Lycka till

• Åke Vilse

Grejen är den att du kan inte ha ditt företag aktivt och samtidigt stämpla.
    Du får då avsluta företaget eller lägga det vilande, kanske ha det som hobby endast några timmar per vecka.

• Clobberella

Ok så det är allt eller inget alltså... hmmm... vet inte riktigt hur jag ska göra. Trött på att vara arbetslös, men samtidigt krångligt och riskabelt att starta eget...

• Halime

Min sambo använder sig av bolagskraft i Malmö. Finns andra också, som man kan anlita  oberoende av var man bor.
    Det är som att hyra in sin egen arbetsgivare. Då behöver man inte starta ett företag, utan betalar 7% och så skickar de ut faktura till kunden. De kan även ta hand om  bokföringen.
    Hittade en länk till en artikel:
     http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fO%3dIndex%26ArticleId%3d2003%5c06%5c02%5c79891%26src%3ddi

Svar på tråden A-kassa för egenföretagare? Nån som vet?