• Ritva

Gravid och eksem.

Hej.
    Finns det någon mer som har atopiska eksem och som är gravid? Mina har blivit mycket sämre och jag känner mig orolig. Har ni använt cortisonsalvor eller gått på ljusbehandling? Skriv och berätta!

• Svar på tråden Gravid och eksem.
  • Trollnilla

Mmm, inte gravid nu men när jag var det så blev exemet värre
    Tills min barnmorska tipsade mej om kropps smör som dom har på...
    å gud nu står det still minns inte vad affären heter.
    Denna kedja med grön logga som även har smink.
    Hur dum får man va???
    Återkommer när minnet har gjort detsamma.

trollnilla-68, dotter-87, son-89, son-03, dotter-05, man-67, bonus dotter-00.
  • Trollnilla

...Bodyshop menade jag.

trollnilla-68, dotter-87, son-89, son-03, dotter-05, man-67, bonus dotter-00.
  • lovely lily

Hej! Jag använder pro topic, funkar kanon! Jag har svåra eksem(eller hade) som jag tillslut smörjde diproderm på (som var jättestark cortison och som totalförstörde huden) men sen träffade jag en trollkarl till hudläkare som skrev ut pro topic och efter det -borta! Det tog ca tre månader sedan var alla eksem (händer, bröst, hals, ansikte, ben) borta! Jag är såklart ärrig och de kan poppa upp ibland, men aldrig som förut då jag hade fruktansvärda eksem. Så fråga din doktor om den krämen, den är lovely! Jobbar faktiskt till o med som massör idag. :) Under graviditeten har mina eksem poppat upp titt som tätt men dom får aldrig fäste eftersom jag så fort jag märker antydan till kli smörjer bort dom. Lycka till

• MN72

Jag har eksem på händer och armbågar. Min hudläkare säger att eftersom det är ett så litet område kan jag använda mina starka kortisonsalvor som korta kurer. I juli hade jag en extra dålig period och då fick jag bada händerna i kaliumpermanganatlösning.

• Ritva

Hej och tack för tipsen hörrni! Man blir ju så nojig när man oroar sig för att man skadar barnet.... Har fått tid hos hudläkaren snart. Ska fråga om protopic.

• Pysselgalningen

Jag är gravid och har atopiska eksem. Jag har dock fått bort alla stora utslag sen 1-1½ år tillbaka. Ett tips är att se till att bara använda genomskinliga salvor för dom är inte lika uttorkande som de vita salvorna (kommer aldrig ihåg vad som är kräm och salva).
    Sen så är det bara att smörja in med mjukgörande hela tiden, gärna en lite fetare kräm.
    Undvik starka kortisonlösningar! Dom är inte ett dugg bättre än de medelstarka, man förstör bara huden med dom.

Jag hade ett utslag som blev ett stort sår som täckte hela överdelen på min fot. Men det gick bort efter att jag smörde på en kortisonsalva (genomskinlig), kletade på Fenuril ovanpå och sen la jag på en kompress och tejpade fast det. Så fick det vara i upp till 2 dygn. Tog bort, gjorde rent, luftade ett dygn och sen samma visa igen så fort såret blev torrt och gjorde ont/sved/flagnade.

Idag så har jag bara på fingrarna (tack vare alla diskmedel/tvättmedel ect) och mellan näsan och hakan och jag behandlar det med Locoid Crelo. Men dom kommer mest bara på sommaren då jag svettas för jag är jättekänslig mot svett

• lovely lily

Hej hej igen! Jag skrev i den här tråden tidigare och förordade Pro topic som behandling mot eksem. Det gör jag förvisso fortfarande, men INTE under graviditeten! Fick veta att man absolut inte ska använda den krämen/salvan under graviditet och amning. Oops... Ville bara säga det iallafall. Kram/Jess

• PVeraB

hej, jag är ganska ny gravid. Så jag vet inte om det kommer bli värre. Hade hysteriska eksem förut men då solade jag och sen har jag börjat äta linfröolja och eksemen är nästan borta. Har lite på fingrarna.
    Så mitt tips r att prova det. Det tar nån månad men sen blir detbättre

• mickel

hej! tror ni att Protopic kan vara farlig att använda innan man vet om man är gravid? Använde den på ögonen igår, och nu svider det som bara den. Har bara använt den en gång. Läste bipckssedeln noga idag och kommer inte att använda den igen.

Mickel

• lovely lily

mickel! den är INTE farlig att använda innan man e gravid, och den svider lite först om man har ett aktivt eksem, men den hjälper! jag lovar dig!!! du kan uppleva huden som lite förtjockad oxå nån dag efteråt men det är läkningsprocessen. sluta inte ännu... lycka till!

• Swenglish

Jag använder Elocon på händerna och läkaren sa att det är ok! (jag är i vecka 15)

• djarfur

jag har rätt mycket eksem som till en början blev bättre men som nu runt v 35 har blivit värre. jag använder kortisonkrämer och har fått ok från läkare om detta.

• Annis76

Jag har eksem på händerna och låren. Kan tipsa om en salva som hjälpt mej mer än kortisonsalvorna nämligen apotekets fotvårdsalva. Den är super! Även fotvårdscreamen är toppen!

• PVeraB

swenglish
    jo jag äter den med sked men det finns ju på kapsel oxå, kan vara bra om man mår illa att inte behöva känna den där äckliga smaken

• Mammatilltretroll

Jag har också eksem som förvärras under mina graviditeter.

Mitt bästa tips ang om det är OK att behandla med vissa läkemedel är sidan:
    http://www.janusinfo.se/gravreg/

Där kan du söka på läkemedel och sen själv läsa om olika forskingsrapporter som gjorts på läkemedlet du undrar om och sen själv avgöra om du tycker att det är OK eller inte..
    Annars kollar man ju oftast Fass.se och det gör läkarna också och där står det så lite info tycker jag..

Jag har fått höra från vissa läkare att en medicin är OK under graviditet medan nästa läkare säger att han avråder från att använda denna.. Och i de fallen har jag själv läst på Janusinfo och bestämt själv vilken läkares rekommendation jag går efter..

*~Mejas Mamma~*
  • PVeraB

Alltså är det vanligt att just autopiska eksem blir värre under grav? Å, hoppas inte för det vill jag verkligen inte ha tillbaka som jag hade förut:((

• lovely lily

Tack Clara för det fina tipset med janusinfo.se, där stod det att man kan använda protopic utan risk om det handlar om salva för behandling av eksem. Känns skönt! Tack

• Annis76

Mina försvann nästan helt under graviditeten men dök upp så fort bebisen kommit ut.

• PVeraB

Annis76
    så det kanske är olika från olika människor får väl helt enkelt fråga på inskrivningen

Svar på tråden Gravid och eksem.