• monkan1

Jätteledsen vid inskolning - hur länge är ok?

Håller på att inskola vår 18 mån son på dagis. Efter fem dagar där så har vi försökt lämna honom tre gånger med samma resultat, han blir helt förstörd och vi blir tillbakaringda inom 15 minuter (pappan och jag har tagit olika dagar). När vi säger hej då så vinkar han glatt men efter en stund börjar han leta efter oss och bryter samman. Ni som har erfarenhet av detta, när kan man vänta sig att det vänder? Är det kanske så att det är helt fel tillfälle att skola in sonen nu? Jag vet inte hur länge vi orkar. Det är så jobbigt att se honom så ledsen. Några erfarenheter?

• Svar på tråden Jätteledsen vid inskolning - hur länge är ok?
  • bulan

Har också en snart 18 månaders pojke som inte vill vara på dagis, eller rättare sagt inte vill vara där utan mig- han älskar själva dagis men gråter hejdlöst när jag går. Idag, efter två veckors inskolning gick det något bättre men han är inte alls nöjd. Till veckan ska min sambo testa att följa med ett par dagar, får se om det ger något resultat. Hade en jobbig inskolning med dottern när hon började( hon är 6 nu), tog flera veckor innan hon riktigt ville acceptera att vi lämnade henne....men till slut så vände det och hon stormtrivdes. Så min erfarenhet är att det eg. bara är att uthärda det jobbiga, för det kommer att bli bättre så småningom!
    Men det är skär i hjärtat att veta att han blir så ledsen, jag känner mig som värsta svikaren Kram

• Mumin

Har hört att 18 mån. kan vara den svåraste åldern

After all... tomorrow is another day.
  • Arctura

Jag har också hört (och själv upplevt) att just vid 1,5års åldern kan det vara svårt att skola in barnen på förskolan! Varför vet jag inte..

Min son var också 18mån när vi skolade in honom med samma resultat som ni har... det tog lååång tid innan han var helt nöjd!! Han började tom gråta, när vi körde förbi kyrkan, som ligger en bit från förskolan, för då visste han vad som komma skall!! Men rätt som det var efter ca 2 mån så tvärvände det och han pratade bara om "dagis" och tyckte det var ett toppenställe att vara på....

Men man måste vara "stark" som förälder för barnen känner på sig ifall "vi" är oroliga och tycker det är jobbigt!! Så försök vara "stark".... det blir bättre!!

Lycka till!

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • Vonna

Hej..
    Jag jobbar på dagis och ser många olika föräldrar på samma sätt som du känner dig.. det är jättejobbit! men om han är mer fäst vid dig är det lättare om pappan har inskolningen tex.
    men ge inte upp det kommer att funka för eller senare... Lovar även om du inte tror det nu.
    Det KAN gå över från ena dagen till den andra, eller ta 3-4 veckor.
    Vi hade en pojke han kunde inte svenska när han kom till oss, en jättego kille så glad när mamma fanns i närheten.. och när hon gick så blev han förtvivlad bara grät heta tiden, mamman var ledsen det var så jobbigt för alla.
    Sen bara en dag (visserligen 2½-3 månad senare) en morgon när han kom tog han mig i handen och pekade på en bil som han ville leka med, sen den dagen var det som han aldrig varit ledsen på dagis.

Ta lite kort på dagis när han leker inne&ute, äter, byter blöja, på personalen, osv. Han är ju bara 18månader men det är värt ett försök iaf, låt han titta på dom hemma och hoppas det går bättre.

Lycka till!
    /Veronica
    Ta det lungt

• feather

Hej
    Jag har en 18 mån dotter som inskolas nu, vi har gjort 3 fulla v och kommit fram till första gången hon inte gråter när jag är borta, annar har hon gråtit hela tiden och kräkts för att hon varit så upprörd...Jag tror varje dag att jag orkar inte en dag till, men så lättar det lite sååå kanske snart så ljusnar det ännu mer...
    KOlla in den här tråden den handlar om jobbiga inskolningar....
    www.familjeliv.se/Forum-3-26/m11495336.html

• HasseH

Jag tänkte precis tipsa om Feathers tråd!

Här var det också helt fruktansvärt i början (har skrivit om det i nämnda tråd) men det verkar som om det finns hopp! Idag var dag 13 för oss (hon började 9/8) och hon gråter fortfarande vid lämning,men inte i två timmar som det var i början... Så håll ut,prata med personalen, och lycka till!

Min dotter är förresten 20 månader.

• mysan06

Din son är i en ålder som kan vara jobbigast att skola in...Jag har arbetat i 12 år med småbarn på förskola. Nästan alla barn blir ledsna någon gång under inskolningen. Min erfarenhet är att om det sker i början så blir det hela bra snart. Då är ni ju i närheten och kommer tillbaka snart. Ta kort små stunder och säg ALLTID hejdå. Försök och visa att detta går bra, om barnet känner er oro så blir det bara värre. Personalen är oftast van och erfaren och oftast så gråter barnet en stund och sedan går det faktiskt över. Alla inskolningar jag haft har gått bra, endast en på alla år som tog mer än tre veckor. Barn är otroliga på att lära sig och finna sig till rätta. Lycka till!

• Litenmyra

Å vad skönt det var att läsa den här tråden, för jag håller precis på skola in min son (1 år 10 mån) och det går INTE bra. Han gråter och gråter och vi är inne på andra veckan och jag känner att snart börjar jag också att gråta och det får man ju inte göra! Vi ska prova att pappan lämnar istället eftersom han är så otroligt mammmig så får vi väl se hur det går... Det känns jättejobbigt att börja jobba när det är så här, men som tur är ska jag bara jobba halvtid de första 2 veckorna så det måste ju gå bra någon gång.

• monkan1

Tack för alla svaren! Jag upptäckte att jag skrivit fel ålder på sonen. Han är 1 år och 8 månader (alltså 20 månader och inte 18) men oavsett så hjälper det att läsa era svar. I helgen blev sonen extremt mammig. När jag gick ner i tvättstugan stod han och bankade på dörren och skrek. Pappan fick inte ens trösta. Idag var han jätteklängig på dagis så jag stannade kvar hela tiden. I morgon är det dags att lämna igen, men nu har vi insett att det kommer att ta tid så jag ska försöka få in en vikarie på mitt jobb (jag är gymnasielärare och jobbar halvtid). Det där med jobbet har ju också hängt över en och jag har kännt dåligt samvete för att jag inte har kunnat sköta det ordentligt. Det drabbar ju många elever.

• HasseH

monkan1, har samma jobb som du och håller med - visst är det jobbigt...

Lycka till allihop. Ni kollar väl den andra tråden ibland?

• Fröt

För oss har inskolningen plötsligt vänt! Vi har skolat in på Dagis i drygt 3 veckor nu och de 2 första gick jättebra. Han var sig själv: glad, nyfiken, lite iaktagande innan han vågar ta sig för något, men på det hela taget ganska nöjd. Han är snart 16 månader.

Den senaste veckan har det tyvärr vänt. Han är jätteledsen när vi lämnar och blir lugn först när han får sitta i sin vagn. Där sitter han till och från i stort sett hela förmiddagen (han går 8-12). Inte jätteledsen men lite reserverad. Tittar på allt och alla och tar emot och leker med saker som de ger honom men när de försöker lyfta honom ur vagnen blir han ledsen. Till och från ser det ut som han ska somna och några gånger har han gjort det också. Personalen verkar ta det hela med ro och säger att snart kommer han att kliva ur vagnen och vara med, men nu har han suttit så här i över en vecka och det är så olikt honom, han är väldigt aktiv annars.

Någon annan som har någon liknande erfarenhet??

• KarinN80

Jag skolar in min 18-mån nu, o idag var första gången jag lämnade honom, han grät lite när jag lämnade honom, hade inte gråtit mycket de 30min jag var borta, men när jag kom tillbaka o han fick syn på mig började han gråta jättemycket. Hoppas de går bättre imorgon...

Svar på tråden Jätteledsen vid inskolning - hur länge är ok?